Gå til innhold
Fiskersiden

Problemer med usb port på hovedkort


Frank M
 Share

Recommended Posts

Hei

Når jeg kobler til en usb mottaker for tastatur/fjernkontroll bak direkte i hovedkortet tar denne veldig lang tid før den virker ordentlig etter jeg har skrudd på maskina. Det kan gå 15 min ca, så tar den imot signalene bra. Når disse 15 min pågår må holde knapper lenge inne før det skjer ting på pcen.

Men når jeg kobler denne i front i kabinettet der usbporten er koblet til hovedkortet med ledning virker den med en gang maskina skrues på.

Jeg vil ikke ha denne koblet i fronten for det er en htpc jeg har i stua.

Kjører følgende:

Win XP SP3

Asus M2N E SLI

Amitech stuetastatur, det er denne usb mottakeren jeg bruker.

Noen som har en forklaring på hvorfor den oppfører seg så forskjellig når den er koblet direkte i hovedkortet bak, og fronten?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at alle USB tilkoblinger er av USB 2.0, for å si det litt nerdete?

Har du andre (trådløse) ting tilkoblet via USB? Det med at du må holde knapper inne lenge før det skjer noe, sees ofte hvis det er en konflikt mellom f.eks. mottager til trådløs mus vs mottager til trådløst tastatur. Men om USB portene er like foran og bak så skulle det jo ikke utgjøre noe forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja usb 2.0

Jeg har et usb trådløs nettverkskort og en hd koblet med usb ledning bak.

Kanskje det er nettverkskortet som fukker opp?

Men veldig rart at det skal være så forskjell bak (direkte i hovedkort) og forran i kabinett (koblet med ledning til hovedkortet)

Må ta vekk usb nettverkskortet å se om det blir noe bedre.

Den går heller ikke i hvile eller dvalemodus, har lest at dette kan komme av forstyrrelser i forbindelse med usb.

Takk for tipset om konfliktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt rart at det skal være forskjeller ja, med mindre det enten er noe med hele USB tilkoblingen bakpå eller at det oppstår en konflikt. Hvordan er lesehastigheten til den HDen du har koblet til da, er den grei? Står den og "tygger" leeeenge før den finner HDen, men så funker det greit?

Hadde en sær konflikt-sak selv for en stund siden; da var det et trådløst Logitech tastatur som overstyrte signalet som skulle gå til den trådløse Logitech musa. Ethvert tastetrykk kunne markere all tekst, slette tekst, trigge menyen på høyre musetast uten at man trykket på den osv osv.

Løsningen ble å dra ut USBen på den trådløse mottakeren til musa og la både keyboard og musa lese fra senderen til keyboardet. Strømledningen til den trådløse mottakeren til musa ble stående i, siden det er dockingstation for lading.

Så det er endel snodige greier som dukker opp innimellom, selv på produkter fra samme leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet til en skjøteledning som fulgte med usb nettverkskortet og plasserte det ca 1 halv meter fra maskina og da gikk ting mye bedre :P.

HD'en tygger litt når jeg starter opp film fra denne. Men det er kanskje fordi den har stått stille lenge å gått i "hvilemodus"?

Men trur jeg skal ta vekk det trådløse på sikt.

Takk igjen for tipset om konfliktene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.