Gå til innhold
Fiskersiden

Ørrettur på fjellet til sommeren.


larvar
 Share

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg fisker stort sett med sluk her på flatlandet østafjells. Da for det meste etter sjøørret. Leker med tanken om en fjelltur med familien til sommeren. Dette er vel det edleste fisket? Fjellvann, stillheten og kampen mot en råsterk ørret!?! Fisket er hovedprioritet (for meg), men jeg må ta hensyn til kone og barn. Jeg vet lite om den norske fjellheimen. Har jo sondert nettet, men tenkte det kunne være interessant å høre gode forslag fra dere på forumet.

Jeg ser for meg ei hytte som jeg kunne leid for en grei pris. Ca. en ukes tid. Vi er 5 stk. Barna er 4, 8 og 9. Så det hadde vært greit med bilvei helt frem. Ser for meg en del vann i gangavstand fra hytta. Gjerne et vann ved hytta som arvingene kunne boltre seg i.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en plass som ligner, eventuelt åpent for alle typer forslag.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Jeg fisker stort sett med sluk her på flatlandet østafjells. Da for det meste etter sjøørret. Leker med tanken om en fjelltur med familien til sommeren. Dette er vel det edleste fisket? Fjellvann, stillheten og kampen mot en råsterk ørret!?! Fisket er hovedprioritet (for meg), men jeg må ta hensyn til kone og barn. Jeg vet lite om den norske fjellheimen. Har jo sondert nettet, men tenkte det kunne være interessant å høre gode forslag fra dere på forumet.

Jeg ser for meg ei hytte som jeg kunne leid for en grei pris. Ca. en ukes tid. Vi er 5 stk. Barna er 4, 8 og 9. Så det hadde vært greit med bilvei helt frem. Ser for meg en del vann i gangavstand fra hytta. Gjerne et vann ved hytta som arvingene kunne boltre seg i.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en plass som ligner, eventuelt åpent for alle typer forslag.

På forhånd takk!

Hei!

Sjekk "farvannet" Kalhovd på kanten av Vidda. Kan ligge på turisthytta eller leie annen overnatting.(Mår grunneierlag)

Tips. Gro Traen i Tinn har 2 hytter til utleie i Geitebufjorden.Kjører dere inn med båt.(20 min.)

Fiske utenfor hyttedøra, 1/2 time å gå til Nusstjønn eller 1 time til Reksjåen.Fin fisk begge plasser.

Obs. her lønner det seg å bestille i god tid. Ofte kaldt badevann, men fin sandstrand i nærområdet.

Kart: 1-50000 Kalhovd

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sjekk "farvannet" Kalhovd på kanten av Vidda. Kan ligge på turisthytta eller leie annen overnatting.(Mår grunneierlag)

Tips. Gro Traen i Tinn har 2 hytter til utleie i Geitebufjorden.Kjører dere inn med båt.(20 min.)

Fiske utenfor hyttedøra, 1/2 time å gå til Nusstjønn eller 1 time til Reksjåen.Fin fisk begge plasser.

Obs. her lønner det seg å bestille i god tid. Ofte kaldt badevann, men fin sandstrand i nærområdet.

Kart: 1-50000 Kalhovd

mvh

Takk for tipset, skal sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei alle!

Jeg fisker stort sett med sluk her på flatlandet østafjells. Da for det meste etter sjøørret. Leker med tanken om en fjelltur med familien til sommeren. Dette er vel det edleste fisket? Fjellvann, stillheten og kampen mot en råsterk ørret!?! Fisket er hovedprioritet (for meg), men jeg må ta hensyn til kone og barn. Jeg vet lite om den norske fjellheimen. Har jo sondert nettet, men tenkte det kunne være interessant å høre gode forslag fra dere på forumet.

Jeg ser for meg ei hytte som jeg kunne leid for en grei pris. Ca. en ukes tid. Vi er 5 stk. Barna er 4, 8 og 9. Så det hadde vært greit med bilvei helt frem. Ser for meg en del vann i gangavstand fra hytta. Gjerne et vann ved hytta som arvingene kunne boltre seg i.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en plass som ligner, eventuelt åpent for alle typer forslag.

På forhånd takk!

Høres ut som en god plan men er muligens lettere sagt enn gjort? De fleste gode fjellvann ligger nok et stykke fra veien. (Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil, dette er bare det jeg har erfart.) Og de få eventuelt gode fjellvannene som ligger rett ved en hytte er det ingen som snakker om. Jeg har iallefall aldri hørt noe :) Hadde jeg vært deg ville jeg heller tenkt nydelige vestlandet, om du også liker fiske i elv. Eller rett og slett bare nordmarka? Er jeg kanskje negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan men er muligens lettere sagt enn gjort? De fleste gode fjellvann ligger nok et stykke fra veien. (Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil, dette er bare det jeg har erfart.) Og de få eventuelt gode fjellvannene som ligger rett ved en hytte er det ingen som snakker om. Jeg har iallefall aldri hørt noe :) Hadde jeg vært deg ville jeg heller tenkt nydelige vestlandet, om du også liker fiske i elv. Eller rett og slett bare nordmarka? Er jeg kanskje negativ?

Takk for svar og ideer!

Jeg skal på Hardangervidda, det har jeg bestemt meg for. Men kanskje jeg må gå for 2 turer :-) En uten barn og en med. Jeg vil ikke slippe tema ennå: Du nevner Vestlandet (Nordmarka er sikkert fint, men da kan jeg liksom bli hjemme. Litt unna tjukkeste østlandet), kunne du være mer konkret? Har vært et par ganger i Bergen og Molde, ellers er det lite jeg har vært på Vestlandet. Åpen for det meste.

DinTur virker ok, skal finkjemme den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gode fjellvann ligger nok et stykke fra veien. (Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil, dette er bare det jeg har erfart.)

Han har mye rett i dette. De har jo historisk sett vært lettere tilgjengelig og dermed mer fiska på, men det finnes jo brukbare vann som ikke ligger svært langt unna bilvei.

Har du først kommet deg fram til ei hytte, regner jeg med at du godt kan ta dagstyrer opp mot ca. tre timers gange tilsammen tur/ retur. Jeg synes du skal sikte på ei hytte som ligger litt innpå fjellet og bruke første dagen som en transportetappe inn dit. Sannsynligeten for at du da har et bedre vann inne en halvannen times vandring er da mye større. Særlig lengere enn ovennevnte halvannentimersturer bør det ikke bli, med tanke på unga. Sørg for at de i tillegg til leik får godt med hvile og bra mat. Den halvannen timen tilbake til hytta kan vær beinhard hvis de har løpt rundt omkring og på vidda og lekt og blitt slitene etter den halvannnen timen med gange fram til hytta på morgenen. Den store fordelen med slike dagsturer fra ei hytte ar jo at børa du trenger å ha med deg er mye mindre, slik at man kan bære barna hvis "halvkrise".

Her https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...03&hl=halvingen kan du jo finne noen gode tips vedr. barn på tur i fjellet.

Jeg vil anbefale et fjellvann framfor ei vestlandselv som tidligere foreslått. Unga vil (iallfall for en kort stund) oppholde seg ved vannkanten og se på deg og leike, og da er et stille fjellvann betraktelig tryggere.

Lykke til med planlegginga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.