Gå til innhold
Fiskersiden

Finnes det løse "styrefinner" til balansepilker?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Som tittelen antyder så klarte jeg på mystisk vis å knekke den styrefinnen i plast som er bakpå balansepilker, på den ene pilken i går. Aner ikke hvordan, den var bare vekk plutselig.

Litt ergelig siden pilken er helt ny osv så jeg lurer på om det går an å få kjøpt slike styrefinner løse eller om man må lage en patent selv?

Skal nok klare å få til noe men jeg ville høre her først om noen kloke hoder vet om det er å få tak i som "ekstrautstyr". :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikser du greit med en tynn akrylplate. Dette har jeg kjøpt tidligere på clas ohlson. Basert på formen til finnen til eksisterende pilker sager du ut en trekant. Marker midtlinjen på trekanten med et riss. Vha. loddebolt varmer du så midtlinjen på trekanten og bøyer raskt denne over et skarpt hjørne. En 90 ° vinkel mellom de to vingene fungerer greit. Til slutt freser du ut en slisse i finnen langs midlinjen som passer til balansekroppen. Finnen skal ha to "armer" som ligger langs og gir feste mot kroppen. En Dremel med en kutteskive er ypperlig redskap til dette. Finnen fester du med en dråpe superlim. Høres kanskje litt omstendelig ut dette, men det er egentlig utrolig fort gjort når du bare har funnet den riktige formen på akryltrekanten (ta vare på en mal!).

Dette er forresten oppskriften på en balansepilk der finnen ligger oppunder den bakre kroken. Noen har jo finnen på oversiden av kroken og andre har kroken inni finnen. Da blir det kanskje litt andre tilpasninger du må gjøre.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Ja, for de spesielt interesserte av dere så kan jeg opplyse om i mangel på spennende øyeblikk i mitt liv så tenkte jeg se om jeg kunne komme på noe med en naturlig bue i plastikken, slik at det ville passet godt nedpå kroppen til balansepilken.

Satt og tenkte litt og så fikk jeg se at svaret stod på bordet fremfor meg: En halvliters brusflaske (tom) :angry:

Er bare å klippe ut en bit i samme størrelse som var montert på balansepilken før styrefinnen falt av, brekk denne biten forsiktig midt på slik at det blir en buet form som møtes likt på begge sider, klipp og slip åpninger til balansepilken, klin på litt solid lim og vips så er den i orden igjen.

Lim smelter lakken da, så det blir balansepilk med et look som ser skadet ut. Selvsagt nøye planlagt fra min side. :blush:

Men det funker, den fanger fremdeles fisk og styrefinnen har ennå ikke ramlet av.

Sånn, da tenker jeg at jeg har beriket livet deres voldsomt i dag også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.