Gå til innhold
Fiskersiden

Moss till Oslo


Pofs
 Share

Recommended Posts

Hej

Tänkte för första gången nu i år testa Oslofjorden då man hört och läst mycket om bra fiske där.

Vi tänkte starta i Moss och följa kusten norrut till Oslo. På satelitbilder och sjökort verkar det finnas gott om platser där vi kan nå fjorden och fiska från land.

Stora frågan är bara är det bättre fiske inne i fjorden eller kan man börja fiska redan vid Fredrikstad och norrut.

Vi tänkte åka upp både tidigt nu på våren och även några gånger i sommar för att bla få havsaborre.

Tänkte man kunde få några råd om platser vi kan stå, går lika bra med klippor som bryggor. Gärna tips på bryggor då vi ibland har med oss en som inte kan gå i berg.

Närmast Oslo tror jag att jag fått bra info redan när jag läst på forumet, men är lite osäker på övriga fjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Tänkte för första gången nu i år testa Oslofjorden då man hört och läst mycket om bra fiske där.

Vi tänkte starta i Moss och följa kusten norrut till Oslo. På satelitbilder och sjökort verkar det finnas gott om platser där vi kan nå fjorden och fiska från land.

Stora frågan är bara är det bättre fiske inne i fjorden eller kan man börja fiska redan vid Fredrikstad och norrut.

Vi tänkte åka upp både tidigt nu på våren och även några gånger i sommar för att bla få havsaborre.

Tänkte man kunde få några råd om platser vi kan stå, går lika bra med klippor som bryggor. Gärna tips på bryggor då vi ibland har med oss en som inte kan gå i berg.

Närmast Oslo tror jag att jag fått bra info redan när jag läst på forumet, men är lite osäker på övriga fjorden

Hej Pelle,

Det är bra kustfiske hela vägen från Fredrikstad ( Hvaler öarna ) och helt in centrala Oslo. Men just havsabborren brukar nog nappa bäst lite senare på sommaren. Runt påsk och fram till maj ca kan du ha ett ruskigt bra havsöringfiske. Jag har mest kört båtfiske i fjorden för att komma åt goplatserna så klarar ni att få tag på en liten båt för att öka rörligheten tror jag att ni får bättre utdelning av turen.

Runt Jelöya utanför Moss har vi haft ett sjukt bra vårfiske på öring och stor bleka plus en del bonus av horngädda av bra kaliber och faktiskt även makrill trots den tidiga säsongen. Min kamrat menar att jag tappade nytt rekord på horngädda där men jag va så trött att jag knappt fattade vad jag vevade in...

Det var ett tag sedan jag körde aktivt i fjorden nu men de samma platserna gäller garanterat fortfarande. Ska ni köra trolling så var obs på att norrmännen tycker att det räcker med 2 spön per båt. Ialla fall om ni kör efter blankfisk.

Vet att en del kör bottenmete med ok utdelning oxå men det fisket var det lääänge sen jag höll på med så där kan jag tyvärr inte vara till någon hjälp.

Specifika platser blir det lite svårare med men längs med E6:an så går det småvägar på vattensidan. Att köra lite på måfå ner längs dom till ni kommer till vattnet borde väl funka. Men Hvaleröarna, Larkollen, Son, Jelöya borde peka dig i riktig rättning ialla fall

Mvh

Wiberg

Endret av Wiberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.