Gå til innhold
Fiskersiden

nidelva vak by nært


steinulka
 Share

Recommended Posts

Jeg gjekk langs nedre del av nidelva , i dag, da jeg så et vak og ryggen til en fisk med virkelig størrelse...

Hmmm, er det noe "sjø fisk" på tur opp, tenkte jeg.... Men etter å ha stått en stund samme sted, vaket fisken flere ganger på samme sted, det var VAK...

Så det står stor brun ørret nede i byen også da?

Men er vel ingen som fisker etter dem kanskje? Er vel ikke mange ac dem heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at SØ og laks ikke vaker?

Selvfølgelig gjør dem det og sjø ørreten kan jo regel rett stå å beite, men mener du at det var en sjøørret?

Som står å beite så målretta nå? I nidelva?

Er fullstendig klar over at laks også går å beite, har da lest litt, finnes vitenskapelig artikler om det også...

Men kall meg gjerne dum/naiv, men dette var noe jeg tru var en brunn ørret...

Endret av steinulka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dette?

Det finnes brunørret ganske langt ned i Nidelva. "Selbygg" kaller garva laksefiskere den?

Haha, selbygg,ja...

tja, mellom marinen og by broa, er ikke helt stødig på navn... sto nærme land

Så "vaket"på avstand , så jeg mått bare gå nærmere for å studere

Endret av steinulka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er ørret, også i Nidelva.

Ingen bombe om dette var en stor (sjø-) ørret som sto og snappet noe på denne tiden.

Grensen mellom ørret som går i havet og ørret som står i elva er ikke klar i Nidelva. Du har mange av disse som svirrer litt opp og ned etter som det passer dem, uavhengig av årstid. Nidelva er utrolig næringsrik i nedre deler.

På 90-tallet drev jeg aktivt fiske enda lenger ned etter ørret så tidlig som i mars-april. Vi fisket nedenfor grense elv/sjø, og fikk ørreter på opp mot 3 kilo, og ganske mange også. Ikke støinger, men feite griser.

De fleste av disse var av typen mange ville kalt sebygg, eller brune.

Jeg kaller dem bare ørret, for i Nidelva finner du de fleste strategiene hos ørret i en fin overgang, med sjøørret og stasjonær ørret (selbygg) i hvert sitt ytterpunkt.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er ørret, også i Nidelva.

Ingen bombe om dette var en stor (sjø-) ørret som sto og snappet noe på denne tiden.

Grensen mellom ørret som går i havet og ørret som står i elva er ikke klar i Nidelva. Du har mange av disse som svirrer litt opp og ned etter som det passer dem, uavhengig av årstid. Nidelva er utrolig næringsrik i nedre deler.

På 90-tallet drev jeg aktivt fiske enda lenger ned etter ørret så tidlig som i mars-april. Vi fisket nedenfor grense elv/sjø, og fikk ørreter på opp mot 3 kilo, og ganske mange også. Ikke støinger, men feite griser.

De fleste av disse var av typen mange ville kalt sebygg, eller brune.

Jeg kaller dem bare ørret, for i Nidelva finner du de fleste strategiene hos ørret i en fin overgang, med sjøørret og stasjonær ørret (selbygg) i hvert sitt ytterpunkt.

Ja, siden dem står å beite sånn, så ska jeg jammen bruke tørrflue om noen dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye med nymfe og tørt i de nedre deler av Nidelva de siste årene og det er etter min oppfatning litt fifty-fifty om det er brun- eller sjø-ørret som hugger. De nedre deler huser en bra bestand med brunørret, eller "selbygg" som noen kaller den, men hvordan forholdet er mellom hva som er/ blir sjøørret eller ikke tør ikke jeg svare på. Men både brunørreten og sjøørreten tar tørt og små nymfer. Den største sjøørreten jeg har fått i nedre Nidelva tok jeg på en nymfe str. 10 en tidlig junimorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye med nymfe og tørt i de nedre deler av Nidelva de siste årene og det er etter min oppfatning litt fifty-fifty om det er brun- eller sjø-ørret som hugger. De nedre deler huser en bra bestand med brunørret, eller "selbygg" som noen kaller den, men hvordan forholdet er mellom hva som er/ blir sjøørret eller ikke tør ikke jeg svare på. Men både brunørreten og sjøørreten tar tørt og små nymfer. Den største sjøørreten jeg har fått i nedre Nidelva tok jeg på en nymfe str. 10 en tidlig junimorgen.

;) No er vel søen freda i heile fylket, så om det er særlig etisk rett då å fiska etter brun/sjøørret i dei nedre delane av elva kan nok diskuterast. I brakkvassdeler av eit vassdrag kan søen lett oppfattast som ørret då den tek kamuflasjefarge av omgjevingane der den jakter føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush: No er vel søen freda i heile fylket, så om det er særlig etisk rett då å fiska etter brun/sjøørret i dei nedre delane av elva kan nok diskuterast. I brakkvassdeler av eit vassdrag kan søen lett oppfattast som ørret då den tek kamuflasjefarge av omgjevingane der den jakter føde.

Helt enig. Fra i år og fremover er det full stopp for SØ fiske i Nidelva og da vil det nok kunne oppfattes som tvilsomt å fiske etter "brunørret" - hvis den nå er "brun" - i elvens nedre deler. For min del betyr det at jeg forbereder mer bruk av tohånds og/ eller større fluer for å minske risikoen for ørret. Så får vi se om laksen biter :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Fra i år og fremover er det full stopp for SØ fiske i Nidelva og da vil det nok kunne oppfattes som tvilsomt å fiske etter "brunørret" - hvis den nå er "brun" - i elvens nedre deler. For min del betyr det at jeg forbereder mer bruk av tohånds og/ eller større fluer for å minske risikoen for ørret. Så får vi se om laksen biter :)

SORRY!!!!!!!!!!!

BEklager virkelig, i for bi farten hadde jeg glemt dette!!!

Legger meg helt flat!

Skal overhode IKKE prøve i nidelva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.