Gå til innhold
Fiskersiden

Nattfiske ved Åheim


Vabein
 Share

Recommended Posts

Er på besøk hos svigerfolket i Måløy, og tradisjonen tro har det blitt noen unnaluringsøkter med fiskestang denne gangen også. På Kaibutikken fikk jeg et tips om at det skulle være mye blankfisk i sjøen rundt Åheim, så jeg slang utstyret i leiebilen og var framme litt før klokka ni om kvelden.

87323_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34957/87323.jpg

Fine forhold.

Mens jeg rigga opp hørte jeg et lite plask rett foran meg, og da jeg så opp hang det en nydelig sølvblank kilosfisk i lufta bare få meter fra meg. Så forsvant den i et betydelig større plask, og jeg fikk det rimelig travelt med å rigge ferdig.

Det ble etterhvert mange vak, og lenger ut på fjorden hørte jeg at det var tyngre fisk som også var oppe. Jeg kasta på mange vak og fisk som ploget rundt i vannskorpa, men det gikk et par timer før jeg fikk kontakt.

Jeg så noen krusninger like ved land et stykke unna, kasta noen meter forbi, og dro sluken raskt gjennom området. Fisk! Det første hugget virket lovende, men så fulgte fisken helt rolig med inntil den var rett foran beina mine, før den gikk bananas en drøy håvlengde unna. Så ut som en fisk på ca kiloen, bremsa var ganske løs, men det kom ingen utras, bare hopp og sprett på halvdistanse mens jeg stod der som en tosk med håven inntil den slo seg av og forsvant. Veldig surt, spesielt siden jeg følte at jeg hadde kløna det til ved å ende opp med en helt sprek fisk alt for nærme land, når fisken ikke tok ut snøre burde jeg vel ha satsa alt på ett kort og prøvd å få den direkte på land.

Etter dette bestemte jeg meg for å bli værende inntil jeg hadde fått utligna, men det skulle bli lettere sagt enn gjort. Prøvde et par timer med dupp og makrell uten noen suksess, og etterhvert ble det også litt mindre synlig aktivitet i overflata. Jeg spiste rosinboller og røyka og gikk etterhvert tilbake til slukfiske mens jeg venta på morgenlyset.

I sekstida fikk jeg endelig betalt for utholdenheten; for hundrede gang kasta jeg på et vak, dette ganske langt ut, og ganske raskt kom hugget. Denne fisken hadde ingen planer om å leies inn til land, og den var oppe flere ganger. Anslo den til å være ca like stor som den jeg mista, og jeg begynte å se etter håven. Det var noen timer siden jeg hadde flytta på meg, og på den tida hadde vannet falt en god del. Jeg måtte forsere et par meter ujevn steingrunn dekket av såpeglatt tang for å komme i posisjon for håving, og jeg skjemmes ikke over å si at distansen ble forsert ved å ake meg ned på ræva.

87324_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34957/87324.jpg

Forræderisk underlag.

Denne gangen følte jeg at jeg hadde kontroll, og fisken fikk rast bra fra seg et stykke ute, og på første forsøk med håven kom den glidende rett inn og over håvkanten. Revansje! Trygt oppe på land så jeg at det var en liten laks; ny art for meg! Den hadde en 10-15 lus, men så ellers fin ut, 840 gram og, skulle det vise seg, god på smak.

87321_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34957/87321.jpg

Møresilda leverer igjen.

Holdt på en stund til etter dette uten noe mer suksess, men var egentlig fornøyd, og satte meg i bilen og kjørte hjem til frokost og familieidyll.

--

Vabein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.