Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av fluesnøre


aimin
 Share

Recommended Posts

Hei

Trenger litt råd og hjelp i den storre jungel av liner og synk grad. Har en hands kl 8 og to hands kl910 ønsker ikke liner i fleng men hva er must å ha tenker da rundt to liner i kvar klasse. hva trenger eg for å være dekket til alle situasjoner av (flyt/Hover/inter/synk 1. 2. 3 .4 .5. 6.) Og ser at guideline har liner som er ferdigt kuttet og løkka fra fabrikk. Er det noen som har noen erfaring med disse både positive og negative ;)

Endret av aimin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg satt meg i bilen og kjørt til haugesund og snakket med frode på mx sport raglamyr eller frode på bårdsen de finner det du er ute etter uansett :) ikke mye fint jeg har og si om haugesund men to jævlig goe sportsfiskebutikker har di

:P Jeg kan i hvertfall på tohånds gi deg følgende råd. De linene med utskiftbare fronter er ett rimligere opplegg enn å kjøpe hele klumper. Det er tildels stor forskjell hvordan linene fungerer. Noen er råtasser å kaste med, og slår forholdsvis hardt over, andre er roligere og gir penere kast. Ulempene med de fleste systemlinene med utskiftbare fronter er at det ikke er like pene å kaste med. Særlig gjelder det der du bruker stor forskjeller i synkegrad mellom front og hoveddel. Men så er spørsmålet, hvor mange liner trenger du egentlig? Flyt, intermediate, og en eks synk 2 rekker svært langt!!!!!! Alt en flyt med interm. tupp.

Personlig liker jeg linene på tohåndsen fra guideline, mest pg taperingen og at de gir pene kast. Rio slår hardt over, i hvertfall en del av de.

Dette løser en ved å sette på en polyleader i fronten på de som er litt rykkete i kastet. Det hjelper mye. Men det er smak og behag. Jeg har liner fra guideline, hardy, rio og vision til mine stenger. Og på vanlig elv liker jeg å sette på en guideline. Vel og merke av den vanlige typen deres. Ikke RM comp! Dette har med at liker å legge det rimelig pent ned på vannet. Og unngå mere plask en ønskelig. På flomel og annet så spiller dette lite rolle. Men jeg ike å fiske med det jeg føler er lettestoggir penere kast. Og en ting til. Pass på lengde på klump. Blir klumpen for kort så e det ikke spesilet lett å kaste med. Fabrikatene har forskjellig lende/vekt på sine liner.

Jeg anbefaler heller en line som er 50cm for lang enn kort. Sjekk lende og vekt føre du kjøper, og du bø få hjelp eller vite hva du skal ha for en vekt på din stang.

er du allerede nede i 12-12,5 meter ved kjøp av ny line har du ikke mye å gå på for å evnt kappe ned til riktig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.