Gå til innhold
Fiskersiden

Saktesynkende intermediate


Frederikdebes
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har et lite problem. Startet "karrieren" med SØ fiske med kun flyt sene og ble raskt anbefalt å kjøpe int. og. Dette gjorde jeg og ble anbefalt i butikken Rio Outbond. Dette er litt over et år siden og jeg føler jeg har gitt det en sikkelig sjanse nå. Problemet mitt er da at jeg synes det synker altfor fort. Er det forskjell på int og/eller er alt nogenlunde likt?

Jeg har lest meg fram til at flere har sagt at de deler meningen min. Flere som har erfaringer med det? Synes det er litt synd for var ikke sånn jeg så det for meg. Jeg kunne egentlig tenkt meg et ganske så saktesynkende intermediate sene. Noen har tips til det evt?

Fiske er i all hovedsak i sjøen etter SØ. Jeg ville i hovedsak ha en sene som brøt vannhinna så jeg ikke striper når jeg drar inn, men føler at Rio sena synker så fort at jeg må forte meg å dra inn så fort sena har landa. Kan godt hende dette er normalt, men tenkte høre litt med dere før jeg evt gjorde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Most clear intermediates sink at 1.5 ips.... kinda hard to find slower than that.

If you are fishing that shallow, or shrimp patterns on shallow beaches then stick to a floating line.

incidentally, most sink too slow for my liking... prefer a sink 3 personally but I use fish patterns in a metre or more of water usually.

P.S. a sink tip or intermediate leader on a floating line might leave your fly where you need it and the wake on top of the water a good distance away.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lærte jeg litt :lol:. Er så digg å bare kunne spørre sånn. Jeg har en snelle med int og en med flyt så er ikke noen stor krise å bare velge ut ifra dybden der jeg fisker, men synes det er litt ålreit å høre hva andre mener/synes og. Blir dyrt å kjøpe alle sener i butikken :)

Jeg bruker nok det jeg har litt til jeg og bare regulerer avhengig av dybden. Hvor lenge vil dere si at en sene holder seg? sikkert ikke noen fasit på det, men er det en f.eks tommelfingerregel på at det kan være lurt å bytte annenhvert år eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har et lite problem. Startet "karrieren" med SØ fiske med kun flyt sene og ble raskt anbefalt å kjøpe int. og. Dette gjorde jeg og ble anbefalt i butikken Rio Outbond. Dette er litt over et år siden og jeg føler jeg har gitt det en sikkelig sjanse nå. Problemet mitt er da at jeg synes det synker altfor fort. Er det forskjell på int og/eller er alt nogenlunde likt?

Jeg har lest meg fram til at flere har sagt at de deler meningen min. Flere som har erfaringer med det? Synes det er litt synd for var ikke sånn jeg så det for meg. Jeg kunne egentlig tenkt meg et ganske så saktesynkende intermediate sene. Noen har tips til det evt?

Fiske er i all hovedsak i sjøen etter SØ. Jeg ville i hovedsak ha en sene som brøt vannhinna så jeg ikke striper når jeg drar inn, men føler at Rio sena synker så fort at jeg må forte meg å dra inn så fort sena har landa. Kan godt hende dette er normalt, men tenkte høre litt med dere før jeg evt gjorde noe.

Hei. Det stemmer nok at Outbound intermediate synker ganske raskt. Ble selv litt skuffet da jeg forsøkte den første gang. Jeg fisker hovedsaklig i ganske grunne områder (0.5 - 2 m) og har funnet ut at jeg trives best med flyteline kombinert med cirka 15 fot fortom laget utelukkende av fluorkarbon (synker mye raskere enn vanlig monofil).

Men Outbound intermediate er super når det blåser friskt og du trenger å komme ned i vannet raskt, samt fiske av dypere områder og marbakker. Min konklusjon er at Outbound intermediate er veldig fin å ha i reserve i sekken :-) Det er utrolig kjedelig når det er mye bølger og vind og man står der med kun flyteline :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det stemmer nok at Outbound intermediate synker ganske raskt. Ble selv litt skuffet da jeg forsøkte den første gang. Jeg fisker hovedsaklig i ganske grunne områder (0.5 - 2 m) og har funnet ut at jeg trives best med flyteline kombinert med cirka 15 fot fortom laget utelukkende av fluorkarbon (synker mye raskere enn vanlig monofil).

Men Outbound intermediate er super når det blåser friskt og du trenger å komme ned i vannet raskt, samt fiske av dypere områder og marbakker. Min konklusjon er at Outbound intermediate er veldig fin å ha i reserve i sekken :-) Det er utrolig kjedelig når det er mye bølger og vind og man står der med kun flyteline :)

Jeg kommer ikke til å kaste det nei ;). Er greit å ha 2 forskjellige, da har man til forskjellige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å kaste det nei :angry: . Er greit å ha 2 forskjellige, da har man til forskjellige forhold.

B) Intermediate som synker sakte finnes snart ikke. I hvertfall ikke i stille vann. I strøm er det ikke så farlig da er det begrenset hvor langt det går ned. Hoover som en nevnte her synker så det holder. Desverre er de fleste IM linene i dag mere lik en synk 1. Det var mange av oss som kjøpte den blå hooveren, men den er laaangt fra det en kan kalle IM fra gammelt av. Så min anbefaling er å heller kjøpe en flyt med IM spiss. Da kommer du ned, men mindre enn med en ren IM line om det er målet. Det er dermed ikke sagt at de IM linene du får i dag er dårlige liner. Men de synker ganske kjapt. Mitt første valg til laks er nettopp IM. Og helst den gamle utgaven som var klar i coatingen fra Guideline. Den syntes jeg er bedre enn den blå Hooveren. Selv om jeg tror det er så og si dønn samme line med forskjellig farge. Meget gode å kaste med. Bruker begge to. I sjø og stille vann så skjønner jeg godt at du føler at en moderne IM line synker for fort. Da kan en flyt med eks clear IM tupp løse litt av dette. De er ikke så gale å kaste med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok det jeg har litt til jeg og bare regulerer avhengig av dybden. Hvor lenge vil dere si at en sene holder seg? sikkert ikke noen fasit på det, men er det en f.eks tommelfingerregel på at det kan være lurt å bytte annenhvert år eller lignende?

Nei, det er ikke nødvendig å bytte annenhvert år. Om du passer på og dra snøret av snella og legge det i vann, gjerne tilsatt litt grønnsåpe, (grønnsåpe inneholder litt fett) tørke av det og gjerne tilføre litt snørefett en gang i blant kan du ha snøret i flere år.

Når jeg har vært på fluejakt etter sjøørreten er dette det første jeg gjør når jeg kommer hjem, uansett når på døgnet jeg kommer hjem. Fluesnører er alt for dyre til ikke å vedlikeholde dem.

Jeg kastet nettopp et snøre. Det var 12 år gammelt. Først nå begynte det og krakkelere og var modent for søpla.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nødvendig å bytte annenhvert år. Om du passer på og dra snøret av snella og legge det i vann, gjerne tilsatt litt grønnsåpe, (grønnsåpe inneholder litt fett) tørke av det og gjerne tilføre litt snørefett en gang i blant kan du ha snøret i flere år.

Når jeg har vært på fluejakt etter sjøørreten er dette det første jeg gjør når jeg kommer hjem, uansett når på døgnet jeg kommer hjem. Fluesnører er alt for dyre til ikke å vedlikeholde dem.

Jeg kastet nettopp et snøre. Det var 12 år gammelt. Først nå begynte det og krakkelere og var modent for søpla.

Renser du faktisk lina di hver gang du har vært ute på tur? Det kaller jeg hvertfall vedlikehold. Jeg pleier å være flink til å skylle alt utstyret mitt rent for saltvann og så har jeg kjøpt sånn scientific angler linedressing. Denne har jeg prøvd å bruke 1 gang hver 6 mnd ca. Kanskje det er for sjelden.

Flere som nevner det med kasting. Synes dere det er stor forskjell på å kaste med flyt og int? tror det er for lenge siden jeg har testa flyten nå. Kan liksom ikke huske at jeg synes det var så stor forskjell.

Liner som i hovedsak er flyt men som har et stykke av slutten som er intermediate, heter disse noe spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har et lite problem. Startet "karrieren" med SØ fiske med kun flyt sene og ble raskt anbefalt å kjøpe int. og. Dette gjorde jeg og ble anbefalt i butikken Rio Outbond. Dette er litt over et år siden og jeg føler jeg har gitt det en sikkelig sjanse nå. Problemet mitt er da at jeg synes det synker altfor fort. Er det forskjell på int og/eller er alt nogenlunde likt?

Jeg har lest meg fram til at flere har sagt at de deler meningen min. Flere som har erfaringer med det? Synes det er litt synd for var ikke sånn jeg så det for meg. Jeg kunne egentlig tenkt meg et ganske så saktesynkende intermediate sene. Noen har tips til det evt?

Fiske er i all hovedsak i sjøen etter SØ. Jeg ville i hovedsak ha en sene som brøt vannhinna så jeg ikke striper når jeg drar inn, men føler at Rio sena synker så fort at jeg må forte meg å dra inn så fort sena har landa. Kan godt hende dette er normalt, men tenkte høre litt med dere før jeg evt gjorde noe.

Vision Attack slow Intermediate er senen du skal ha. har brugt den en del i Sjøen. fisker sjølv på grunde plasser med 0,5 til 1 meter vand. her går det bra at fiske med denne sene. har dog de seneste sæsoner benyttet mig av ei flytende glasklar line fra Monique. den er jeg svært tilfreds med. Vision Attack linen bruger jeg nå efter sjøørretfiske i elv på natten. netop fordi den ikke laver striber på overflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.