Gå til innhold
Fiskersiden

hjelp til valg av snøre!


Glenners
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå skaffet meg ei lett fluestang med ei lita snella før å se om dette fluefiske faller i smak.

Men jeg trenger hjelt til valg av sene.

Jeg har null peiling på slikt og lurer på korsn sene jeg skal ha?

Jeg tror av jeg vil ha et som flyter for å se fisken hugge i vannflata er det som er mest morro.

Snella er i klasse #5 tror jeg og stanga er 7eller 8 fot i klase #4/5

korsn sene skal jeg ha?

skal det være noe innerst på spola ?

kor lang fluesene?

kor lang fortaum og korsn tykkelse skal jeg ha på alt dette?

Har en drøss med fluer er har brukt lamme kasetedupp, så det eneste jeg trenger er sene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ _ ^ Mye av dette finner du nok litt i trådene fra før, men om det du skriver er riktig så bør du anskaffe deg en WF5 flyt, også bør du ha ca 50 meter backing.

Kjøp noen ferdig tapreder fortommer som du kan skifte spiss på. Eks med 4 eller 5X spiss. Der kan du kappe av 20-30 cm på den tynne enden og knyte på den spissen du vil ha til ditt fiske. Eks 0,15 eler 0,16 mm. Den tykkeste delen skal inn på fluesnøre. Siden kan du lage mye selv på dette med fortommer. Det beste ville være om du har en oppegående butikk i nærheten som kan hjelpe deg med dette å plukke ut riktig utstyr. Ofte er en del sneller så små at det er problem å få på mye backing. Men 50 meter vil være mer enn nok på dette utstyret etter min mening.

Backingen skal være innerst på snella føre fluesnøre. Knuter etc vil du finne på forumet. Eller under Artikkler. En butikk som kan sine saker burde også kunne hjelpe deg.

Nåleknute er ok å bruke både for å feste backingen til den riktige enden av fluesnøre, og den samme knuten kan du feste fortommen med mot fluesnøre. Skjøting og påsett av spiss på fortommen kan du bruke blodknute eller kirurgknute bla. Søk litt i forumet og sjekk artikkler på egen meny på fiskersiden så finner du en del rundt dette. Også på internett forøvrig. Begynn først med det primære, få backing på snella og sett på fluelina og fortommen. Så kan du spørre litt mer når du har fått dette til. Lettere å ta en ting av gangen!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ har ei snella og stang av det billigste, det snøre koster jo mere en det sette.

hvis dette faller i smak med billig utstyr så oppgraderer man jo!

Det har jo ingen hensikt å bruke 7-8 tusen nu på et flue kitt hvis jeg ikke liker det , har jo aldri tatt i ei fluestang så jeg har jo ingen anelse ka dette er snakk om.

Så koffer skal jeg kjøpe et snøre som koster en stang og snelle hvis jeg skal bare teste ut med å kjøre litt småsei og sånt?

Har sett 100 talls treningsvideoa nu på youtube og har en passelig anelse ka dette er, det meste som står hær på forumet om flue ditt og datt er jo gresk før meg så!

Dere var ikke spess flinke til å ta i mot mye fluefiskere!? men så er jo fluefiskerne kjent før å være en egen sær rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så på det du har plukket fra Ebay. Backingen er helt ok. Snøre ville jeg kanskje valgt ett mere kjent fabrikat. Cortland, Scientific Angler, Hardy, Gudieline etc etc.

Og i klasse WF5

Fortommen din ER FEIL valgt. Dette er en laksefortom. Du skal ha "ørret"

Spørsmålet er om det er så mye å hente på dette på e-bay. Særlig hvis det ikke passer så får du ikke byttet.

Her har du ett billig og sikkert helt ok snøre å starte med: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37573

Her har du to forskjellige ferdige fortommer: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37737 samt http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37736

Her har du backing http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37812

Det er mer enn du behøver, og det kan være at du kan bruke eks. noe du har fra før som 0,30 i multifilament eller lign av ett eller annet fabrikat, Fireline eller tilsv. det gjør nytta det på dette utstyret som backing. I hvertfall når du har en hel flueline.

Du kan også høre med eks Tom Ole på Avkroken fiske. Kom ikke inn på sidene hans nå, men det hender at han noen gode tilbud i kjellern!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Etter som du lærer deg å bruke dette, og i forskjellige situasjoner så vil nok oppleve å bruke lenger enn 9 fot også.

1-1,5ganger stanglende er en normal fortom, men i vanskelige situasjoner etc så kan det hende at du bruker laaang spiss.

Men hold deg i starten til rundt 9 fot. Lettere å legge ut. Ved trening kan du bruke eks 8-9 fot med 0,40 eller lign slik at du ikke ødelegger kjøpefortommene.

Om du er på jakt etter rimlige flueliner mm kan du absolutt sjekke ut dette i england. Her får du også liner for under 100lappen og oppover. Kjøper du deg en billig line til å trene med, kan du senere kjøpe en line som er bedre å fiske med. En line til 100 lappen kan du bruke på gressplen eller på ei myr eller lign. Rett og slett trene med den.

Har du tilgang på en gymsal ellerlign på vinteren kan du trene innendørs.

Linken under er til ett engelsk firma som er store og seriøse. Du kan ikke forvente at en rimelig line til 100 lappen er like god å skyte med etc, men sikkert helt ok i trening og starten av karrieren som fluefisker. Du kan sjekke ut linene de har. Jeg ville nok ikke gått for den aller rimligste. Dette selskaet er seriøst og store, og samarbeider med konkurransefiskere i england. Samt at de har eget proff lag til konkurranse fiske. Utvikler/selger en del egne brands som er mye rimligere. De har tilbud på en egen line som heter proffesional til 9,99 pund. I england har finankrisen slått mye hardere enn her i norge, og det er en del bra tilbud om en følger med. Ellers er det ofte i samme prisleie som norge. Det er faktisk en meget bra line de har til 100 lappen. Husk å strekke fluelina de svært godt føre du spoler den på snella, eller etter at du har tatt den på.

Det bør du gjøre noen ganger i løpet av sesongen. Samt smøre de opp jevlig.

http://www.johnnorris.co.uk/shop/ty_475-fly-lines/?page=3

æ har ei snella og stang av det billigste, det snøre koster jo mere en det sette.

hvis dette faller i smak med billig utstyr så oppgraderer man jo!

Det har jo ingen hensikt å bruke 7-8 tusen nu på et flue kitt hvis jeg ikke liker det , har jo aldri tatt i ei fluestang så jeg har jo ingen anelse ka dette er snakk om.

Så koffer skal jeg kjøpe et snøre som koster en stang og snelle hvis jeg skal bare teste ut med å kjøre litt småsei og sånt?

Har sett 100 talls treningsvideoa nu på youtube og har en passelig anelse ka dette er, det meste som står hær på forumet om flue ditt og datt er jo gresk før meg så!

Dere var ikke spess flinke til å ta i mot mye fluefiskere!? men så er jo fluefiskerne kjent før å være en egen sær rase!

:ph34r: Håper ikke du oppfatter fluefiskere som sære. De aller fleste er helt normale og hyggelige folk. Du finner særinger alle leire.!!

Det som kan være en utfordring er at om du kjøper alt for dårlig utstyr å starte med så kan det være vannskelig å lære også. Da utstyret er dårlig bygget med vanskligheter å få rett og slett utstyret til å spille. Pga feil bygget aksjon mm. Om du sender en Pm eller lign på hva du har kjøpt så kan jeg sjekke opp litt slik at du får det riktige snøre mm.

i hvertfall om det er testet en eller annen gang. Skal du senere kjøpe en rimelig stang så kontakt Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker og kjøp en Reddington stang. Da får du mye for en rimelig penge. Og med livstidsgaranti!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mye utstyr til helt greie priser på Prima Villamarksliv. Link HER. Bor du i nærheten av Bobø kan du gjøre et kupp akkurat nå!

Har ellers ofte både stenger, sneller og snøre på tilbud. Slate stengene kan du få til ca. halvpris når de har tilbud. Og mange stenger har fått terningkast 5 eller 6 i testene fra Alt om fiske.

Det beste rimelige allround snøre synes jeg er Scientific Anglers Air Cel. Dette er et glatt snøre som har lite minne. Skal du fiske småsei, må du nok litt djupere en til auren i overflaten. Da kan du forlenge

linen med en hurtigsynkende polyleader slik at du kommer snart 1-2 meter lenger ned. Også lager du fortommen av fluorocarbon sene, som bryter vannflaten lettere.

Skal du kjøpe flytt til en # 4-5 stang kjøper du # 5/6 i flytte line, og #4/5 i fe intermediate (lett synkende snøre, som er litt tyngre og derfor går du et hakk ned).

Håper du finner ut av det, men billig snøre gir ofte problemer med mye minne(= mye krull på linen og håpløst å få kastet ut) og for mye motstand i ringene med samme resultat. Da er det ikke lenge før du hiver fluestangen til sides.

Stangen og snellen kan være av billige sorten til å begynne med, men har du feil snøre er turen fort spolert..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.