Gå til innhold
Fiskersiden

Hålandsvannet


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Var og fisket i Hålandsvannet i åpningshelgen, fisket i totalt 6 timer uten fangst.

Er det noen som har fått noe her i løpet av helgen?

snakket me en del fiskere på søndagen og han ene hadde fått 2 ørret på 1,5 kilo den 1 mai.

og hvis noen har fått noe, har dere noen råd om hvilken sluk/flue som funker? eventuellt mark med eller uten dupp?

da var jeg 4 nye timer i går (4.mai) uten fangst igjen, prøvde både med meitemark på bunn og med sikkert 1 dusin forskjellige sluker/spinnere.

rett før jeg gikk i 22.30 tiden begynnte fisken å vake og, så det er ganske stor og grov ørret ser det ut som, trikset er bare å få den til å bite.

forhåpentligvis så blir det fangst i kveld :)

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, regner med det var deg jeg snakket me her om dagen da, det va vel sist uke, det er jeg som står der ved parkeringsplassen og hater :)

men i morgen er det fri, så jeg skal ned i kveld og prøve meg, får jo ikke fisk på dagen, så nå må jeg prøve meg på kvelden.

det eneste positive me alt dette er at alle som får fisk i hålandsvannet er at nesten all fangst er på over kiloen, det er sinnsykt motiverende!

er lei av å stå i vann og fiske ørret på 100 gram :P

hvis noen skal til Hålandsvannet i kveld så setter jeg pris på om dere stikker innom berget ved parkeringsplassen og slår av en prat, det hjelper sinnsykt på motivasjonen min når jeg står der i 7-8 timer om gangen, kjekkt med selskap :)

stikker vel ned i 7-8 tiden i kveld og blir vel til utpå natta en gang :P spørs hvor mørkt det blir.

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det fritt fram med tanke på å sette ut, og fiske fra kajakk i Hålandsvatnet? Eller må en ha fiskekort? Hvem segler i såfall det?

Fiske fra kano og kajakk er ok. El-motor er mindre populært. Fiskekort selges på bensinstasjonene i Kvernevik og på Sunde. Årskort til 400,- er fisket verdt. Dagskort koster 40,-??

Lettest å sette ut kano/kajakk ved Ørnaberget på Randabergsiden (Viste Hageby). Også mulig i Friheim. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hva som egner seg best i motsatt enda av snøret?

Jeg fisker først og fremst med sluk og får på det meste. Har tidligere dorget mye med Hallingkongen, en sikker vinner i Hålandsvannet. Møresilda er aldri feil, samme med en Herring. Kobberfarge. Nå i det siste har jeg fått på Lillauren. Er fisken på bettet får du på spiker, som over alt ellers.

Folk dorger også med med flue.

Og de største tas hvert år fra land. På makk, på bunn.

Igjen, lykke til - og benytt muligheten raskt, varmen gjør at algene er på vei, og at sikten i vannet reduseres kraftig. Min erfaring er at fisket blir svært mye tregere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser egentlig ut som at alle får fisk utenom meg, ser ut til at jeg må ta bellyboaten ut i helga.. prøve å komme meg litt ut fra land..

dagskort koster 35,-

noen som vet om plasser de leier ut kajakk/kano, er vel ikke så effektivt å dorge me bellyboat :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk flott fisk på 1620g i går kveld. Fremdeles dorging med lillauren. Nå er det imidlertid en del alger og graps i deler av vannet og forholdene begynner å bli vanskelige.

.... Hallingkongen aner jeg ikke hvor de har. Jeg kjøper gjerne 10 i slengen og husker hvor jeg kjøpte sist.

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, får gjerne med meg ein kompis i dag så har en liten robåt, får prøve lykken med sluk lenger utpå nå.. de har jo begynnt å bade på favoritt plassen min nå, og de har hevet den flytebrygga utpå. skjip badeplass det der.. ødelegger for oss fiskere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme deg ut til Frøylandsvannet. Der er det stor fisk på gang!

Fikk en over kiloet igår.

Marbury

Hvor ligger dette Frøylansvannet?? Jeg finner tre vann på kartet som heter det samme B)

Endret av Baracuda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger dette Frøylansvannet?? Jeg finner tre vann på kartet som heter det samme :thumbsup:

Frøylandsvannet ligger ved Bryne og Kverneland/Orstad.Følg RV 44 fra Sandnes utover til du kommer til Shell stasjonen på Bryne.Ta til venstre i rundkjøringen.Kjør igjennom Bryne.Når du kommer til Esso stasjonen får du Frøylandsvannet på venstre side.Har selv fisket her.Har fått noen heftige tilslag her,men har aldri fått opp noe.Jeg hørte fra en sportsforretning at det var best og ta fisken på våren/tidlig sommer,for senere på sensommeren har fisken en tendens til og få mye myrsmak.Det kommer sikkert av at det er stor algevekst i Frøylandsvannet når det får mye sol.Og her kan det bli MYE alger.Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.