Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørøye i Trøndelag...


Maui
 Share

Recommended Posts

:thumbsup: Det ble sagt før at det fantes sjørøye opp til flere steder, til og med på Stord. Men det er ikke korrekt mener jeg, ikke i den forstand som en definerer sjørøye. Dvs at den går ut på vår og forsommer, og det er vel også funnet ut at den kan ta både en og to turer ut i sjøen. Dette for å spise seg opp. Da vil den befinne seg i sjøen opp til 1-2-3-4 uker føre den går tilbake. Og den legger på seg enormt på denne korte stunden. Jeg tror nok at noen få vann som har røyebestand med korte elvestumper ned til sjøen har en røyebestand som vandrer og beiter helt ned til flomålet, men den går ikke ut, og får heller ikke da den kondisjon og utseende som en "ekte" sjørøye. Og kan bli forvekslet som dette da noen får en fisk helt ned mot sjøen. Det var en bevandret kar som påstod at det var en sjørøye bestand på Stord også, men jeg har vondt for å tro at den kan evnt defineres som sjørøye. Sjørøya er en fisk som vil ha ekstremt kaldt vann. Og i Finnmark har s.røya gått dramatisk tilbake. Uten at de kan si hvorfor. Til eks i Stabburselva så er både gyteplasser og fiskeplasser begrenset til utløpet av en sideelv og nestrøms som er ren brevannsførende. Røya holder seg i den kalde siden i elva. Selv om den tar beitevandringer utenfor område, og kan ha ett bra fiske også litt ovenfor her. Men hele gyte opplegget foregår på ett begrenset område der breelva kommer inn i hoved elva. Der er det ganske så sterilt. Og mulig at en økende temp generellt gir ett dårliger resultat for egg og yngel. Kombinert med overfiske. Sjørøya har også en tendens til å bli mindre i størrelse lenger syd en kommer. Så det en definerer som s.røye har jeg ikke noe tro på hverken i trøndelag eller lenger syd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Det ble sagt før at det fantes sjørøye opp til flere steder, til og med på Stord. Men det er ikke korrekt mener jeg, ikke i den forstand som en definerer sjørøye. Dvs at den går ut på vår og forsommer, og det er vel også funnet ut at den kan ta både en og to turer ut i sjøen. Dette for å spise seg opp. Da vil den befinne seg i sjøen opp til 1-2-3-4 uker føre den går tilbake. Og den legger på seg enormt på denne korte stunden. Jeg tror nok at noen få vann som har røyebestand med korte elvestumper ned til sjøen har en røyebestand som vandrer og beiter helt ned til flomålet, men den går ikke ut, og får heller ikke da den kondisjon og utseende som en "ekte" sjørøye. Og kan bli forvekslet som dette da noen får en fisk helt ned mot sjøen. Det var en bevandret kar som påstod at det var en sjørøye bestand på Stord også, men jeg har vondt for å tro at den kan evnt defineres som sjørøye. Sjørøya er en fisk som vil ha ekstremt kaldt vann. Og i Finnmark har s.røya gått dramatisk tilbake. Uten at de kan si hvorfor. Til eks i Stabburselva så er både gyteplasser og fiskeplasser begrenset til utløpet av en sideelv og nestrøms som er ren brevannsførende. Røya holder seg i den kalde siden i elva. Selv om den tar beitevandringer utenfor område, og kan ha ett bra fiske også litt ovenfor her. Men hele gyte opplegget foregår på ett begrenset område der breelva kommer inn i hoved elva. Der er det ganske så sterilt. Og mulig at en økende temp generellt gir ett dårliger resultat for egg og yngel. Kombinert med overfiske. Sjørøya har også en tendens til å bli mindre i størrelse lenger syd en kommer. Så det en definerer som s.røye har jeg ikke noe tro på hverken i trøndelag eller lenger syd.

Fått sjørøye i Eidfjord(Eio) og Massfjorden på 80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.