Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen lykke i sognefjorden, dødt her?


Supermann
 Share

Recommended Posts

Hei,

Eg får simpelt hen ingen fisk her, kanskje eg fisker for spesifikt etter sjøørret? Bruker hovedsaklig wobbler, men har spinner og diverse annet eg har prøvd.

Eg trenger ikke fiske etter en spesiell type fisk, er kun ute etter mat fra sjøen, ingenting annet, så hvilken som helst fisk er bra for meg. Var en tur til hjembyen Bergen, fisket på Radøy, og fikk masse sei og noe lyr (2min dorge og napp på alt av stenger), som eg kunne filetere til min favorittrett, fiskekaker. Ønsker få til dette også i Sognefjorden, men det ser ikke særlig lyst ut. Eg håper eg bare fisker helt feil.

Søker eg på fiske i sognefjorden, får eg dette lille slaget mot meg, Sognefjorden tom for fisk. Lokale folk her spør på en rar måte "Du får vel ikke fisk no?", og eg må svare nei ingenting i dag heller. De sier det er på grunn av alge helt ned til 3 meter, fjorden er helt grønn. Så jeg vil tippe at dorging kanskje ikke er mulig.

Dette leder meg til, noen med erfaring eller besitter kunnskap som kan gi meg råd til fiske i sognefjorden? Eg trenger fisk, ikke kun for sport og hobby, men fordi eg simpelthen elsker mat rett i fra havet. Det er forferdelig mye niser her, og disse livnærer etter det eg har fått med meg, av fisk. Så noe må det noe være. Av og til ser eg ute på fjorden, en flokk måker midt ute på fjorden som sirkler rundt, og tenker kanskje de har funnet en fiskestim av noe slag?

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bladd gjennom over 10sider med google søk for fiske i sognefjord, finner eg enda en urovekkende artikkel om fiskens tilstand i sognefjorden, søl fra cruiseskip, frykte for fisken.

Nesten så eg ikke har lyst å fiske her nå, altså ville følt meg skamfull om eg fisket når fisken sliter slik den gjør. Noen som vet av erfaring fra Sognefjord hvordan det er her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe erfaring fra Sognefjorden, men vet at det er en del fs folk som har fisket en del i sognefjorden og sidefjordene. Disse har rapportert fine fangster. Hva med å prøve seg på bunnmeite. Dette kan gi stor lange, brosme m.m. Er vel også gode muligheter for steinbit, spette og kanskje kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tomt for fisk er der ikke. Har fisket i sognefjorden siden jeg var en liten drittunge - dvs i årene fra 1970 til nå. Og helt klart - ja det har blitt dårligere. Mine teorier om dette er at jeg er enig om vårflomsyndromene fra det som nå er oppdemmet i kraftmagasin. Samtidig så slapp de til disse forbanna brislingfiskerne som med sine flomlysbåter, sopte fjorden hele høsten. Måtte de få evig diare.

Dog er det spoter til sjøørrett som idag leverer bra med fisk - iallefall de jeg oppsøker i nærheten av hytta. Ikke er de mye besøkt heller, så det er alltid morro å ta en hyttetur i april og prøve sjøørretten. Har enda ikke blanka tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tomt for fisk er der ikke. Har fisket i sognefjorden siden jeg var en liten drittunge - dvs i årene fra 1970 til nå. Og helt klart - ja det har blitt dårligere. Mine teorier om dette er at jeg er enig om vårflomsyndromene fra det som nå er oppdemmet i kraftmagasin. Samtidig så slapp de til disse forbanna brislingfiskerne som med sine flomlysbåter, sopte fjorden hele høsten. Måtte de få evig diare.

Dog er det spoter til sjøørrett som idag leverer bra med fisk - iallefall de jeg oppsøker i nærheten av hytta. Ikke er de mye besøkt heller, så det er alltid morro å ta en hyttetur i april og prøve sjøørretten. Har enda ikke blanka tur.

Takker for svarene deres. Fint å vite at det er liv her. Det eg sliter med, er å lese fjorden om hvor det kan være fisk. På vestlandet er det så enkelt, selv om en tar feil så er det likevel fisk. Er det noe eg bør se etter for å finne ut om det kan være fisk? Har prøvd rundt små elver, eller steder det renner ferskvann fra fjell, har også prøvd i tidevannstider og i trange områder slik at strømmen blir bra, men likevel ser det dødt ut. Vel, dødt er det kanskje ikke, det driver å smånapper i stangen, men dette er forbasket liten fisk som driver på. Har og sett fisk som følger wobbleren inn, og disse er av ekstrem liten vekst, og da snakker eg om 0.3kg ca.

Tar gjerne i mot noen tips fra fiske i en fjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre slik at fiskebestanden i Sognefjorden ikke er som før. Likevel burde det være mulig å få kontakt med fisk. For din del så tror jeg det vil lønne seg å reise litt lenger utover i fjorden. Området rundt Balestrand er bra, finnes blant annet havabbor i Esefjorden. Sværefjorden og Vetlefjorden kan og være bra. Har du prøvd utover mot fergekaia på Hella, eller på Fimreite?

Ellers er jo området rundt Fuglesetfjorden på Høyanger sørside bra, men det er et godt stykke fra Sogndal/Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er egentlig ikke så altfor bekymret over selve fiskebestanden, mer det eg leste om forurensning og flere fiskeanlegg som de planlegger. Var det ikke sild man for en del år siden man drev å overfisket noe enormt, som etter å ha vært latt være i fred fikk bestanden til å vokse seg på et godt nivå igjen? Håper Sognefylket tar til vett før det blir for stor skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har selv vokst opp i Balestrand, og fisken går vel i bølger og daler. Jeg erfarte 2010 som en av de bedre årene på lenge - trollgarnene var fulle igjen og fjorden var full av drivfisk. Lyr og sei skal ikke være noe problem, men Torsk - ilag med hyse, flyndre og til og med berggylt er skremmende sjelden.

Esefjorden er en veldig spennende plass, og der florerer det stort sett året rundt. I tillegg har vi Fjærlandsfjorden der du ikke kan unngå Brosme og Lange - i tillegg har den ganske høgfrekvent fangst av storkveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.