Gå til innhold
Fiskersiden

Har jeg feil komb. av utstyr? Svar fra butikk


larsen
 Share

Recommended Posts

Har en Loop blackline 9 fot 6-7, lina er Cortland 444 WF6. Synes dette er vanskelig å kaste med, får liksom ikke kontakt med snøre hvis dere skjønner. Jeg var sikker på at jeg hadde kjøpt en 5`er stang, men så nå at det sto 6-7 på den.

Det at jeg er helt nybegynner hjelper vel heller ikke så mye[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret er nok for lett. Du kan løse det med å ha litt mer enn klumpen ute før du skyter, men det kan være vanskelig for en nybegyner. Få en til å prøve stanga de som har peiling på å kaste for å "se hvor galt" det er. Loop stanga er forholdvis rask og det kan oppfattes som om et tyngre snøre er riktigere for en nybegyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre sier, du trenger nok enten en #6 double taper snøre eller en #7 weight forward/skyteklumpe.

Dette er p.g.a. hvordan fluesnørene er bygd. En weight forward eller skyteklumpe har en liten 'hode' eller tykkere del av snøren men en double taper har en mye lengre 'hode' eller tykk del.

http://www.aktiv-fritid.no/fluefiske/flues...es-all-sort.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å legge til, men i utgangspunktet er regelen at dersom du har en #6-7 så betyr det at det i utgangspunktet skal brukes DT6 og WF7. Står det derimot bare en klasse på stanga, eksempelvis #6 så er det WF-klassen, hvilket betyr at hvis man bruker DT-snøre (noe ikke så mange gjør lenger) så skal det være #5.

Forøvrig heia KIL og Liverpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tilfelle her, der en kjenning hadde kjøpt flustang ferdig montert på sportsforretningen i sentrum, fikk ikke "kontakt" med stanga han heller, det viste seg at snøret var montert feil vei!!!! klumpen innerst...., alt gikk så meget bedre da wf snøeret ble snudd[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig erfaren som fluefisker selv. Men jeg kjøpte også et sett første gangen, og der fulgte det med et cortland snøre. Nå hadde jeg ei annen stang enn det du har, men det viste seg at snøret var altfor lett. Jeg hadde samme problem som deg. Min annbefaling er å snakke med noen som kjenner den stanga du har å få greie på hvor mye snøret skal veie. Når jeg fikk på et snøre med riktig vekt så kjente jeg ikke stanga igjen. Jeg gikk faktisk en klasse over det som står på stanga mi, og det fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg sendte i går en mail til Gero.no hvor jeg kjøpte dette settet for en god stund siden, forklarte litt om problemet, og gjett hva jeg fikk til svar: "Som en kompansasjon får du 2005 modellen av Sage Launch i 9 fot klasse 5. Sender den til deg i dag."

Dette er ihvertfall den flotteste kunndebehandlingen jeg noensinne har opplevd. Har bare godord om gero fra før også[ :) ]

Hilsen en lykkelig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert fortalt det før men: Jeg klarte ikke å dele Beastmaster stangen min, etter å ha prøvd alle tips satte jeg stangtoppen i døren og klinte til. Toppen spjæra og jeg kunne dele stangen. Tok med meg restene til Gero og fortalte Geir hva som hadde skjedd. Han spanderte ny stangtopp. GERO RULER!!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kaospiloten

Har sikkert fortalt det før men: Jeg klarte ikke å dele Beastmaster stangen min, etter å ha prøvd alle tips satte jeg stangtoppen i døren og klinte til. Toppen spjæra og jeg kunne dele stangen. Tok med meg restene til Gero og fortalte Geir hva som hadde skjedd. Han spanderte ny stangtopp. GERO RULER!!!! :(

Gero er konge! Hvis du ikke klarer å dele en stang så er det bare å stå å riste på den og gjøre raske kastebevegelser med den. Du skal selvsagt gjør dette uten både sluk og snelle. Da vil delene losne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

sitat:Opprinnelig postet av kaospiloten

Har sikkert fortalt det før men: Jeg klarte ikke å dele Beastmaster stangen min, etter å ha prøvd alle tips satte jeg stangtoppen i døren og klinte til. Toppen spjæra og jeg kunne dele stangen. Tok med meg restene til Gero og fortalte Geir hva som hadde skjedd. Han spanderte ny stangtopp. GERO RULER!!!! :(

Gero er konge! Hvis du ikke klarer å dele en stang så er det bare å stå å riste på den og gjøre raske kastebevegelser med den. Du skal selvsagt gjør dette uten både sluk og snelle. Da vil delene losne etterhvert.

Ikke umulig at den spjærer med den teknikken heller!!

Trikset er å legge stangen bak knærne, ta godt tak i stangen på hver side av knærne og bruke knærne til å presse stangdelene fra hverandre. Du får ikke noen vinkel med denne teknikken og sjansen for en knekk er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det også...Problemet var at jeg ikke delte stangen etter en tur i saltvann(tror jeg) Det skal jeg ikke gjøre igjen. Gero er konge ja, knakk en Ron Thomson stang mens jeg var i butikken, slapp å betale selv om jeg ville!! Ny stangtupp på fluestang som jeg syns var litt skeiv, kr 0,-

Ny stangtupp på en annnen shimano stang(husker ikke hvilken) knakk under kast, mulig at det var feil stangtupp i forhold til underdelen men ble byttet gratis i ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gjøre som meg. Etter en veldig kald fiskeøkt skulle jeg skille to deler på stanga. Med kalde og våte hender klarte jeg ikke å få skillt dem og da gjorde jeg som jeg vanligvis gjør når jeg er trøtt og lei - brukte for mye krefter. Feste glapp og resultatet var jevning av snakeringen. Dette skjedde ikke en gang men TO. Når jeg så skulle rette dem ut igjen knakk de begge!!!!!!![:I][:I][:I]

Heldigvis fikk jeg byttet begge delene (har firedelt stang) hos prima villmark til en gunstig pris.

Tror kanskje jeg ville fulgt rådet til Espen - tror det er billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.