Gå til innhold
Fiskersiden

Et knep


Håvard Stubø
 Share

Recommended Posts

Nja, det funker på små kroker som tørrflue eller mindre andre kroker. Men med store trebler som sitter fast med store mothakere har jeg aldri en gang vurdert å prøve. Der er det tre igjennom og klipp som gjelder. Prove me wrong :D Gjør som trym nevner, film det og legg det ut. Venter i spenning :D

Enig med du. Bør ikke annbefales med større kroker (egen erfaring) :) Filming av dette anbefales ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Mulig det, men jeg har nå dratt ut både streamer og dobbel laks i 6 krok uten problem.

Utfordringen er der du ikke klarer å presse hode på kroken ned, eller der den sitter i noe som ikke lar seg holde rolig. De jeg har tatt ut har sittet i hode eller nakke. Som nevnt over så fungerte det ikke spesielt bra i en øreflipp. En finger kan nok også være en utfordring. Litt av trikset er at det skal være motspenn fra øye på kroken. ved å ta en rask bevegelse så følger kroken og krokbøyen samme vei ut som inn når en trykker ned øye på kroken riktig.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en bitte liten baby krok.

Det lå jo et klipp ute her for en tid tillbake hvor samme sak ble gjort med en stor havfiskepilk, noen som husker ??

Skal se om jeg finner klippet.....

Fant den :)

Peanøtter å pils er framme.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:closedeyes:

Ok. MEN.. dog skal der en del kunnskap/trening og mulig litt flaks?. Min var i håndflaten og et sammensurium med sener. Etter mye feiling(og smerte) var nokk eneste løsning å tre den gjennom og klippe. Overaskende lite smertefult ;)

Pils fremme :rolleyes:

Hei!

Dette er faktisk utrolig enkelt, kjapt og smertefritt. Har gjort dette flere gang, og aldri hatt trøbbel. Plopp, så kommer kroken ut - det går ikke an å mislykkes;)

Årsaken til at det funker er at godset i kroken alltid er tykkere/større enn mothaka. Når man presser området ved krokøyet ned og drar bakover samtidig får kroken får kroken en roterende bevegelse, slik at godset i krokbøyen baner vei for mothaka. Mothaka har ikke lenger feste, og det er som å dra ut ei nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :bow:' date='04 september 2010 - 20:32' timestamp='1283625168' post='615198]

Dette var jo en bitte liten baby krok.

Det lå jo et klipp ute her for en tid tillbake hvor samme sak ble gjort med en stor havfiskepilk, noen som husker ??

Skal se om jeg finner klippet.....

Fant den :D

Peanøtter å pils er framme.

stortærne mine krølla seg automatisk!   :thumbsup:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte helt topp til meg i sommer, da jeg fikk 2 sylkvasse kroker fra en treble (på en woobler) tredd helt inn i håndflata. Men heldgivis var det en forholdsvis liten ownerkrok, så ikke særlig store mothaker. Å lirke gjorde det bare mere vondt ! Var bare å holde igjen skinnet, bite sammen tenna, bøye ned kroken å dra ut kjapt og gæli en og en krok. Kjente ikke en dritt. Tenkte ikke på akkurat denne teknikken, men jeg tror jeg ubevisst gjorde det akkurat slik.

Men Remy, får du en treble i håndflata, hvordan i huleste skal du få tredd den gjennom hånda så mothakene kommer fram på andre siden ? Jeg ville ikke ha gjort det. :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kjempe når kroken sitter i kjøttet og det er vanskelig å trekke gjennom :)

Sånn ellers, vi hadde en jævla uheldig episode i heimen her en dag. Kroken gikk både inn og ut igjen - nesten i våtkanten på øyet til husets fireåring. En god tang er fint, men er heeelt ubrukelig om det ikke er noen i nærheten som ikke er altfor shaky til å bruke den. Jeg fikk teipet resten av sluken fast til kinnet på ungen og slengte oss i bilen til det lokale legesenteret - og der ble den klippet av. Ingen kom på at spissen kom til å fyke med en #¤%"#%& fart når den ble klippet, men heldigvis føyk den i veggen og ikke inn i øyet.

(vi har vanligvis ikke sluker og slikt liggende og slenge i barnerekkevidde - barn er ikke særlig lydige eller beregnelige. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men det var bare flaks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stortærne mine krølla seg automatisk!   :)

Jeg krøller også automatisk tærne når jeg koser meg med peanøtter å pils, ikke bare de store men ALLE :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er faktisk utrolig enkelt, kjapt og smertefritt. Har gjort dette flere gang, og aldri hatt trøbbel. Plopp, så kommer kroken ut - det går ikke an å mislykkes;)

Årsaken til at det funker er at godset i kroken alltid er tykkere/større enn mothaka. Når man presser området ved krokøyet ned og drar bakover samtidig får kroken får kroken en roterende bevegelse, slik at godset i krokbøyen baner vei for mothaka. Mothaka har ikke lenger feste, og det er som å dra ut ei nål.

Hei. Joda ser den.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.