Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter blåkveite på 800m


jegern84
 Share

Recommended Posts

Hei jeg driver å planlegger en tur ut på havet for å fiske skikkelig dypt, og da mener jeg helt opp i mot 800m!!! Skal fiske etter blant annet blåkveite, isgalt og giga uer + at vi håper på spennende bifangster på arter jeg knapt har hørt om...

Er det noen som har erfaring med denne typen fiske?

Det jeg har av utstyr til denne turen er daiwa sealine 400H med rundt 1500m 40lb powerpro og ei okuma solterra 30-50lb standup stang, og selfølgelig seletøy.

Hvilke takler anbefales? Med selvlysende slanger, esca eller helt standard uten noe ekstra.

Driver å vurdere tykt armeringsjern som søkke slik at det ikke blir dyrt å lage en svekkelse på opphenget slik at vi slipper å sveive søkke og fisk opp. Siden jeg frykter at vi må opp i søkker på 2,5-3kg for å komme ned....

Agn til slike dyp, hva bruker man? Sei som sitter godt eller makrell og fingerbandasje?

Vil gjerne ha noen tanker og tips om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen fiskere og de sa at ca 500 favner var tingen hvis det var blåkveite som skulle til pers. Men vi håper på litt grunnere vann en det der vi skal fiske.... :shiftyninja:

Uer på 9 kg er jo det jeg vil kalle relativt heftig ja... :dribble: Håper på en skikkelig uer på over 5kg på den turen.

Vi skal på eggakanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Långa paternostertackel av 1,5mm nylon med ca 5m mellanrum mellan krokarna fungerade bra. SSW 10/0 med makrillfilé. Du behöver ca 1-2kg bly. Är det mycket ström är det omöjligt å fiska så djupt, då spelar de ingen roll om du sätter på 5kg bly. Slang är bra, då de minskar risken för vase. De flesta blåkveiterna tar på översta kroken ca 10-15m över botten. Använd så tunn braid som du vågar.

Endret av marquz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice takk! Skal lages klar noen skikkelige lange tackel :shiftyninja: sitter makrell godt nokk? Eller festet du den noe ekstra? Skal ut og handle jarsteiner i et assortert utvalg før turen.

Elastisk surretråd er nok ikke en dum ting. De koster slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.