Gå til innhold
Fiskersiden

Problem med Lowrance HDS-5


Rls
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt og installert nytt HDS-5 ekkolodd med p-66 svinger. Har fungert bra et par uker men plutselig har den fått et syndrom;

Når man setter den på sonar, restarter den seg selv, akkurat som strømmen blir kuttet et sekund. Samme gjelder når den startes opp i sonar. I kartplotter modus derimot, funker den som den skal. Hvis jeg ikke setter i kontakten fra ekkoloddet, kan den skrues over i sonar modus uten at den restarter.

Da viser den selvfølgelig bare skurring. Noen som har hatt dette problemet eller mistenker hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Jeg skjønner ikke helt hva som menes med mye negative omtaler av denne. Det meste jeg har lest har ikke vært negativt, men det er nå så. Jeg har en HDS 7 som jeg har hatt problem med også, men det hadde nok ikke noe med plotteren å gjøre. Og fikk ny, og svært god service. Samme svinger som du. For meg så høres dette ut som kabelproblemer på giveren. Enten overslag eller dårlig kontakt. Har du kappet kablen og skjøtet den?

Som nevnt ville jeg sprutet på litt elektrospray og testen kontakten at det ikke er fuktighet.

Evnt lånt en annen svinger. Jeg har en løs ekstra svinger med kabel.Sjekket oppgraderingen på HDs at det er siste software. Sjekket at innstillingen er korrekt på svingervalg. På den siet oppdateringen så ligger P66 inne. Det gjorde den ikke på tidlig softweare. Og du er sikker på at du har fått riktig svinger. At du ikke har fått p66 til ett annet fabrikat?

I og med at det funker uten denne tilkoblet så er det ganske sikkert at feilen ligger ett eller annet sted i forbindelse med denne. Kablen kan også komme i klem ved monteringen av svingeren om du klipser den litt feil på plass i braketten. Da kan du kappe ledere i kablen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket strømtilkoblingen. Hvis du har litt for høy motstand der, vil oppstart av svingeren kanskje kunne trekke forsyningspenningen lavt nok ned til at du får en "power-on-reset" (dvs prosessoren oppdager at forsyningsspenninga har droppet så lavt at det er fare for prosesseringsfeil, og den resetter/restarter seg selv).

Dette er et skudd fra hofta, men jeg ville sjekket dette først. Gå over alle sammenkoblingspunkter/kontaktpunkter og sjekk at ingenting er løst eller korrodert. Det at det

oppsto etter et par uker kan tyde på et slikt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.