Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Tiagra 16


Flexi
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har nettop kjøpt en Shimano Tiagra 16, har ikke tatt den i bruk men har sveivet litt å sett gjennom snella nøye.

Dere som har samme snella, er det noen av dere som har dødgang på sveiva? Noen som kan holde spolen fast å rikle litt opp og ned? Føler at di på SkittFiske ikke har noe særlig peiling på akkurat det her, så da må man spørre folket.

Syntest det er rart att ting ikke skal være tight å fint på en snelle som har en veil pris på 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

few mm of play in the handle on mine too... perfectly normal.

Its a few mm on mine, but when you start spinning it feels more since ur hand is further up on the handle. So further up = more movement ;).. Since it's normal i dont want to think about it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=Uuu0ZOhiFiw



Var å sjekket Shimano TLD 20 idag, var ikke halvparten så mye dødgang på den som på min.
Har filmet, så kan det kanskje avgjøres bedre =) Endret av Flexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ser litt vel mye ut, kan aldri bli forsiktig nok. mulig det er noe som ikke er skrudd skikkelig til her

Ja, det var igrunn derfor jeg reagerte som jeg gjorde.

Etter sammtale med Elbe idag har jeg fått en god forklaring på hvorfor det er sånn, å hvorfor det skal være sånn.

Dødgangen i handtaket er der pågrunn av den store antireversen, den går ikke ASAP i lås som på f.eks ett nålelager. Han hadde akkurat samme greia på sin Tiagra 16, det var også samme på di større modellene samt Tiagra 12. Hadde ingenting å si under fiske, å skulle det skje noe så ble det fikset uans. Men han kunne 100% garantere meg att det ikke var noe som helst feil med snella.

Virka som en grei å ærlig kar jeg snakket med og, snakket ganske lenge med han. Han forklarte også diverse om snella, vedlikehold osv =)

Veldig lærerrik sammtale :)

Nå mangler bare snøret å stanga, så er jeg klar for Kveitefiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål: holder du spolen helt fast når du opplever dødgangen? For gjør du det spiller det ingen rolle hva slags antirevers du har (IAR eller klassisk 'kam').

Får det ikke helt til å stemme at TLD har mindre dødgang, men kanskje det har med giringen å gjøre....

Ja, jeg holder den fast når jeg opplever dødgangen. Han sa også att TLD og Tiagra var litt forskjellig, i tilleg hadde Tiagra større drev med større tenner, husker ikke hva han sa helt 100% nøyaktig akkurat NÅ :)

Men atomichaggis sa att hans Tiagra var sånn den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner samme eller mer på div kraftige havfiskesneller som Avet, Accurat, Daiwa, Okuma, Lawson, Alutecnos, Tiburon osv...

Grunnen er at det ikke brukes nålelager som brukes på f.eks haspel og mindre multiplikator sneller.

Grunnen til dette igjen er at nålelager ikke tåler den samme belastning som f.eks diverse mekaniske låsemekanismer.

Det vesle "tikket" du hører mens du sveiver er hver gang "antirevers armene" setter seg i et nytt hakk i "antirevers drevet".

Ta en titt her:

http://alantani.com/index.php?topic=25.0

Bilde med undertekst key #529 viser drevet på en TI16

Og her:

http://alantani.com/index.php?topic=893.0

på bildet som viser "left side plate" på en TI130 (samme bare større ^_^ ) så ser du armene.

Hmm passelig knotete forklart... Noen som forstår?

Det er i hvert fall snakk om del nr: 0529 "Anti-revers ratchet" og nr: 0534 "Dog".

I dele kartet til snella.

En veldig sterk og enkel mekanisme som funker evig...

Sitter med en ny 16 og en gammel (min egen) med samme dødgang som du har på snella.

Forøvrig ingen forskjell på disse to selv om min gamle er blitt godt brukt og alt annet en godt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg holder den fast når jeg opplever dødgangen. Han sa også att TLD og Tiagra var litt forskjellig, i tilleg hadde Tiagra større drev med større tenner, husker ikke hva han sa helt 100% nøyaktig akkurat NÅ :thumbsup:

Men atomichaggis sa att hans Tiagra var sånn den også.

Det høres fornuftig ut, og det er feil det jeg skrev i sted at IAR ikke spilte noen rolle. Med IAR vil du ha dødgang kun første gangen du 'trykker' sveiva frem. Da er slarken tatt opp, og sveiva er låst av IAR lageret ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner samme eller mer på div kraftige havfiskesneller som Avet, Accurat, Daiwa, Okuma, Lawson, Alutecnos, Tiburon osv...

Grunnen er at det ikke brukes nålelager som brukes på f.eks haspel og mindre multiplikator sneller.

Grunnen til dette igjen er at nålelager ikke tåler den samme belastning som f.eks diverse mekaniske låsemekanismer.

Det vesle "tikket" du hører mens du sveiver er hver gang "antirevers armene" setter seg i et nytt hakk i "antirevers drevet".

Ta en titt her:

http://alantani.com/index.php?topic=25.0

Bilde med undertekst key #529 viser drevet på en TI16

Og her:

http://alantani.com/index.php?topic=893.0

på bildet som viser "left side plate" på en TI130 (samme bare større ^_^ ) så ser du armene.

Hmm passelig knotete forklart... Noen som forstår?

Det er i hvert fall snakk om del nr: 0529 "Anti-revers ratchet" og nr: 0534 "Dog".

I dele kartet til snella.

En veldig sterk og enkel mekanisme som funker evig...

Sitter med en ny 16 og en gammel (min egen) med samme dødgang som du har på snella.

Forøvrig ingen forskjell på disse to selv om min gamle er blitt godt brukt og alt annet en godt tatt vare på.

Det du sier nå var akkurat noe av det jeg ble forklart av Kenneth i Elbe.

Var nettop hos en kompis som har en Tica Team Wsx30 eller noe i den duren, han hadde også "slarken" i like store mengder som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.