Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske i Oslofjorden


Afterburner
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Rimelig fersk på forumet her. Jeg har konkurrert i Havfiske i ca. 10 år. La opp for ca. 10 år siden pga. unger og styr. Men er nå back in business. Men denne gang med egen båt og fiske kun for moro. Konkurransefiske er jeg ferdig med. Bor i Østfold ikke langt fra Oslofjorden. Det jeg lurer på er om det er noen som driver aktivt med havfiske i Oskofjorden her. Er ute etter å dele informasjon om teknikk og fiskeplasser. Selv er jeg godt kjent i Drøbak.

Jeg kan jo starte selv. Var ute nå sist lørdag. Fikk over 70 kg på tre timer. Sei og torsk mellom 2 og 9 kg. Helt sykt bra fiske. Litt selvskryt. Men pytt pytt :-) Ny tur i morgen.

Anyone?

mvh

erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Mange av oss det. Selv om en del er nok med i en klubb. Jeg er med i Oslo HFK, og du har Ski HFK mm. Grunnen til dette er jo tilgjengeligheten med å få komme ut med båter. Selv om det er ofte konkurranser. Jeg har vært med Ski også ut og fisket uten om konk. Dette kun for å få fisket. Jeg syntes det er trivelig å konke litt og, selv om det er uhøytidlig. Har en båt selv men den tas jo opp for min del føre den beste sesongen begynner. Begge av disse klubber bruker Drøbak på høst, vinter og vår som utgangspunkt. Så du vil nok finne flere petribrødre om du ønsker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Mange av oss det. Selv om en del er nok med i en klubb. Jeg er med i Oslo HFK, og du har Ski HFK mm. Grunnen til dette er jo tilgjengeligheten med å få komme ut med båter. Selv om det er ofte konkurranser. Jeg har vært med Ski også ut og fisket uten om konk. Dette kun for å få fisket. Jeg syntes det er trivelig å konke litt og, selv om det er uhøytidlig. Har en båt selv men den tas jo opp for min del føre den beste sesongen begynner. Begge av disse klubber bruker Drøbak på høst, vinter og vår som utgangspunkt. Så du vil nok finne flere petribrødre om du ønsker.

Det var i ski HK jeg selv var medlem. Har noen hundre timer på Mølla kan man si :-) Mølla er den desidert beste plassen i Drøbak. Men fiske der kan være veldig sært. Og fisket forandret seg en del de årene jeg fisket der. Tidlig på 90 tallet fikk vi veldig mye vassild. Den tror jeg er borte nå. Fisket opp av yrkesfiskere tror jeg. Etter hvert tok vi eventyrlige mengder stor hvitting. Ikke uvanlig med hvitting på over 2 kg. I perioder var det godt pigghåfiske. Nå hører jeg folk si at det går mest i sei og sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i ski HK jeg selv var medlem. Har noen hundre timer på Mølla kan man si :-) Mølla er den desidert beste plassen i Drøbak. Men fiske der kan være veldig sært. Og fisket forandret seg en del de årene jeg fisket der. Tidlig på 90 tallet fikk vi veldig mye vassild. Den tror jeg er borte nå. Fisket opp av yrkesfiskere tror jeg. Etter hvert tok vi eventyrlige mengder stor hvitting. Ikke uvanlig med hvitting på over 2 kg. I perioder var det godt pigghåfiske. Nå hører jeg folk si at det går mest i sei og sild.

:) Kan nok være mer variert som så. Kolmule, vassild, kolje, sei, hvitting, lusuer, skate,flyndrer, knurr, lyr mm. Tidvis variert. I våres ble det tatt mange vassild. Mye fin kolje og brukbar sei, og noen skikkelige lyr i område. Så mulighetene er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har fisket mye på mølla så vet man at fisket der kan være ganske sært. I dag måtte vi lete en del. Men fant fisken etter hvert ganske konsentrert. På ca. 80 meter. Han var litt treig i bittet i dag. Måtte nesten lure den på. Mått ty til litt spesielle kroker også. Seifiske i Drøbak krever rett teknikk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har fisket mye på mølla så vet man at fisket der kan være ganske sært. I dag måtte vi lete en del. Men fant fisken etter hvert ganske konsentrert. På ca. 80 meter. Han var litt treig i bittet i dag. Måtte nesten lure den på. Mått ty til litt spesielle kroker også. Seifiske i Drøbak krever rett teknikk,

Hvilke kroker måtte dere ty til for å lure den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"23 sel på mellom 1,5 og 5,6 kg. De fleste rundt 3 kg."

Sikkert havna i en skikkelig SEL stim, mye skinn da :)

Lite Sel i nedstrandsfjorden, regner med at de gir en skikkelig fight selvom det bare var Sel babyer på rundt 3 kg.

:dribble:

Se opp for hvalross å velkommen til F.S

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i ski HK jeg selv var medlem. Har noen hundre timer på Mølla kan man si :-) Mølla er den desidert beste plassen i Drøbak. Men fiske der kan være veldig sært. Og fisket forandret seg en del de årene jeg fisket der. Tidlig på 90 tallet fikk vi veldig mye vassild. Den tror jeg er borte nå. Fisket opp av yrkesfiskere tror jeg. Etter hvert tok vi eventyrlige mengder stor hvitting. Ikke uvanlig med hvitting på over 2 kg. I perioder var det godt pigghåfiske. Nå hører jeg folk si at det går mest i sei og sild.

Velkommen tilbake til Ski havfiskeklubb.

Jeg har sjøl egen båt, men synes det er bedre å være med i en klubb, og delta på klubbturer. Med båtene klubben bruker får man fisket mer effektivt uten avdrift, amt at det er sosialt og hyggelig. Konkurranse preget er ikke for fremtredende.

Jeg sliter med egen båt på mølla pga av avdriften.

Hva slags båt er det du bruker?

Klubbtur om 2 uker (17/10), være med som gjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Buster Magnum Pro. 23 fot. Det kan tidvis være vanskelig å ligge på mølla. Men det går stort sett greit. Kommer litt an på vind og strøm. Går de hver sin vei har man fort en utfordring.

Veldig behagelig å være på stor båt. Kun konse om fiske. Men føler meg litt ferdig med konk.fiske. Holdt på med det i nesten 10 år. Liker friheten med egen båt. I tillegg tror jeg man får mer fiske fra liten båt med 2-3 snører i vannet vs. stor båt med 12-14 snører.

Men takk for invitasjonen. Ser flere av de gode gamle gutta fortsatt er aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.