Gå til innhold
Fiskersiden

kvalitet på fisk


aimin
 Share

Recommended Posts

Den settes pent ut igjen eller avkrokes uten at den i det heletatt forlater vannet for min del...

Nei, Espen, om det er snakk om det ein vanligast får på Stord, eller i nabokommunane, er det snakk om olaks, og då er det kakk og kill! Matfisk er det ikkje når den er svart, SIM er nok neste plass for styggeskapen... :) SIM= Sunnhordland interkommunale Miljøstasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spurte om laks. Det må da ikke forveksles med FJØSFISK som ikke har noe med laks å gjøre.

Det blir litt som med fotball og Liverpool. Ligner litt på et fotball lag, men må aldri forveksles med et...

Så jeg står på mitt, men legger til at dersom det dreier seg om fjøsfisk så er jeg enig med Even... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

beklager att eg ikke nevnte att dette var fjøsfisk. Men hadde noen garn ute og halte ombord rundt 32 olaks av ganske lik vekt rundt 4-5 kilo. 12 blanke hunlaks og 20 brune/svarte hanlaks.

(Og ja eg veit dette ikke rette sportsfiske ånden men det får no bare være for ellers får eg ikke laks verken fjøs eller vill) og heller ikke havabbor Even :)

Endret av aimin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar hadde du garna uti då Aimin? ^_^ Hadde vore kjekt å kunne hjelpe til å få opp elendigheten! :D

Men dykk må respektera fredningssonane, fylkesmannen kjem nok til å gjeva utvida garnfiskeløyve, men inne i Sagvåg er det ikkje lov å setta garn etter anodrom fisk. Hellandsfjorden og Dåfjorden har totalt garnforbbod, men det er det få som respekterer når det vert observert sprettande fisk i fjordane. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dykk må respektera fredningssonane, fylkesmannen kjem nok til å gjeva utvida garnfiskeløyve, men inne i Sagvåg er det ikkje lov å setta garn etter anodrom fisk. Hellandsfjorden og Dåfjorden har totalt garnforbbod, men det er det få som respekterer når det vert observert sprettande fisk i fjordane. :rofl:

Hei

garna sto ikke inne i sagvåg. lurer fortsatt på kvaliteten så er det noen som kan svare på dette

Endret av aimin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

garna sto ikke inne i sagvåg.

Flott, men du skreiv at dei var tatt i Sagvåg, det var derfor eg reagerte. Eg er kjempeglad for kvar einaste ofisk som kjem på land, men eg veit at folk gir fa.. i lover og regler når det ryktast at det er fisk på rømmen. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, men du skreiv at dei var tatt i Sagvåg, det var derfor eg reagerte. Eg er kjempeglad for kvar einaste ofisk som kjem på land, men eg veit at folk gir fa.. i lover og regler når det ryktast at det er fisk på rømmen. :rofl:

Hei

fisker aldri innen for bleikjo verken med snøre eller garn. men kor brun er den før du hiver den.

Endret av aimin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.crownseallures.com/assets/images/Trout%20&%20Salmon.jpg

Denøverste er alt for brun etter min smak i hvertfall....

(.....og ja, jeg vet, men det var for fargesammenligningens skyld....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

beklager att eg ikke nevnte att dette var fjøsfisk. Men hadde noen garn ute og halte ombord rundt 32 olaks av ganske lik vekt rundt 4-5 kilo. 12 blanke hunlaks og 20 brune/svarte hanlaks.

(Og ja eg veit dette ikke rette sportsfiske ånden men det får no bare være for ellers får eg ikke laks verken fjøs eller vill) og heller ikke havabbor Even :rofl:

:D De blanke tar du og de andre kasserer du, eller bruker som reveåte. Se og få garnene ut i gjen og ta så mange O fisk som mulig. Dette er rett og slett ren førstehjelp for villlaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.crownseallures.com/assets/images/Trout%20&%20Salmon.jpg

Denøverste er alt for brun etter min smak i hvertfall....

(.....og ja, jeg vet, men det var for fargesammenligningens skyld....)

Hei

takker for svar

Da er rundt 18 rundfryste fisk på vei til sim som spesialavfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer eindel om brun/farga laks er brukbar som matfisk. Holaks som er gytemoden er ikkje brukbar som kattemat eingong men hanlaksen kan vere fullt brukbar fordi om den er kraftig farga.

Denne hanlaksen på 7kg var heilt grei som røykelaks:

121020090854d800a80d2dda452e86.jpg?95

Holaksen øverst på dette bildet var ikkje brukbar som matfisk:

121020090809d02aeda08d60490ca5.jpg?57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig den øverste hannlaksen var alt for brun. Slikt setter jeg ut igjen. Når det gjelder fjøslaks er det bare å filetere den og sjekk selv. Er konsistensen på kjøttet bløt så er det bare å kassere. Se på fargen også. Brun fisk blir bleikere og gråaktig i fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig den øverste hannlaksen var alt for brun. Slikt setter jeg ut igjen. Når det gjelder fjøslaks er det bare å filetere den og sjekk selv. Er konsistensen på kjøttet bløt så er det bare å kassere. Se på fargen også. Brun fisk blir bleikere og gråaktig i fargen.

Alt på bildene er o-laks. Er fisken rød og fin i kjøttet er den som regel topp som matfisk uavhengig av utvendig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.