Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av ambassadeur c3 6500


veg
 Share

Recommended Posts

Kjøpte med en ambassadeur c3 6500 på qxl i vinter til å bruke til laksefiske. Den har prestert bra denne sesongen men har ett par problemer med den som jeg håper kan løses med litt vedlikehold, det første er kastebremsen, jeg liker å kaste med slakk brems, men når jeg skal slakke bremsen nok til å kaste skikkelig hender det ofte at den lille knotten faktisk detter av, går det an å gjøre kastebremsen løsere uten å bruke knotten?Har også merket at sveiva faktisk er litt skeiv, kan legge inn bilder av dette seinere.

I tillegg til dette kommer jo generelt vedlikedhold da. Har tatt vare på tubene med olje og tegninga med alle delene som kom med i boksen så den saken er biff. Noen som har noen tips om hvordan jeg skal få gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten faller av fordi spoleakslingen kommer borti og skrur den av. Det har jeg opplevd på en av snellene mine, men den har jeg modda selv :) Det sitter en liten plast dings på enden av spoleakslingen som skal forhindre det at knotten går av, er den der enda?

Sveivene på ambassadeurene er laget av smør... jeg bytter ut de fleste mine med et annet merke (Gator grips) De eneste som holder er de som sitter på den gamle Rocket typen (De sitter sikkert på noen nye modeller og, men de holder jeg meg generelt unda)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for info :)

ett spørsmål jeg ikke fikk helt fram i hovedinnlegget,

Hvordan går jeg fram når jeg skrur fra hverandre snella og gjør vedlikedhold på den?

Skru den fra hverandre, legg ting i den rekkefølgen du peller av. Sjekk også vedlegget i boksen, der står alle delene i snitt bildet. Enkelt, VELDIG enkelt å skru på. Trodde det var noe jeg måtte sende bort for å få gjort med prøvde og det var super enkelt. Modifisert noen sneller også, like enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru den fra hverandre, legg ting i den rekkefølgen du peller av. Sjekk også vedlegget i boksen, der står alle delene i snitt bildet. Enkelt, VELDIG enkelt å skru på. Trodde det var noe jeg måtte sende bort for å få gjort med prøvde og det var super enkelt. Modifisert noen sneller også, like enkelt.

okey :) får prøve en dag med alt for lite å gjøre+alt for mye tid da ;)

Men hvilke deler trenger olje osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey :) får prøve en dag med alt for lite å gjøre+alt for mye tid da ;)

Men hvilke deler trenger olje osv?

lagrene, sveiva, sveivemekanismen, den derre akslingen (husker ikke hva den heter). Sjekk artikkelen på forsiden, glimrende skrevet av Laksefiskeren (henning andersen). Der står ALT du trenger å vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagrene, sveiva, sveivemekanismen, den derre akslingen (husker ikke hva den heter). Sjekk artikkelen på forsiden, glimrende skrevet av Laksefiskeren (henning andersen). Der står ALT du trenger å vite

one drop in the bearings... everything else is grease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være nyttig lesning - ike akkurat samme snelle, men prinsipene er akkurat de samme: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/106-vedlikeholdservice-av-ambassadeur-sneller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Knotten faller av fordi spoleakslingen kommer borti og skrur den av. Det har jeg opplevd på en av snellene mine, men den har jeg modda selv :D Det sitter en liten plast dings på enden av spoleakslingen som skal forhindre det at knotten går av, er den der enda?

Sveivene på ambassadeurene er laget av smør... jeg bytter ut de fleste mine med et annet merke (Gator grips) De eneste som holder er de som sitter på den gamle Rocket typen (De sitter sikkert på noen nye modeller og, men de holder jeg meg generelt unda)

Michael

HEI hvor kjøper du Gator grips sveivene fra .

Hilsen Espen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.