Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan finne ut bunnforholdet?


KeyanZa
 Share

Recommended Posts

Hey

Hvordan finner man ut hvilken bunn det er under båten?

Ser i fiskebok osv hvor diverse fisk trives best, og da er det ofte over sandbunn, mudder stein osv.

Hvordan finner man ut hvilke bunn det er i området?

Fisker som regel 100m-150m dyp.

Ellers er alle tips velkommen til en litt nybegynner innen havfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du køper ett sjøkart for de aktulle området så står d som regel i kartet vilke bunnforhold det er.

Men kartan stemmer ikken alltid med virkligheta da noen kart er målt på tidlig 1900-tal.

En annen sikker metode er rett og slett dunke søkke/pilk i bunn litt forsiktig og da kjenner du som regel om det er mykt eller hardt.Det forutsetter att du bruker braid og ikke nylon på snella. Erfarne fiskere kan under fine vind og strømforhold "føle" bunntype på 5-600m. Hvis du har ett litt avansert ekkolod så kan du også der "lese" bunntype men d beskriver instruktions bøkern som regel så det orker jeg ikke gå i detalj om.

Lykke till

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunke pilken i bunnen er ok, men jeg bruker da ofte en pilk uten treblekrok da denne lett kan sette seg fast hvis bunnen består av tang og andre bunnvekster.Bruker selv ofte å erstatte treblekrok med enkeltkrok når jeg er usikker på bunnforholdene :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.