Gå til innhold
Fiskersiden

På leting etter flere (trygge) steder å isfiske.


nich.hang
 Share

Recommended Posts

Hei.

Isfiske sesongen er i fult gang som alle vet, og jeg begynner å bli litt lei av bunnfjorden(vinterbro), så her håper jeg å få litt tips fra andre erfarne/lokale folk om andre steder som er bra.

Type vann: Både fersk og saltvann så lenge det er lov å fiske og fisken er spiselig.

Type fisk: Mest lyst på SØ, Torsk, Gjedde og Laks?, men klager ikke hvis jeg får andre typer fisk.

Ønsker steder: Fra Oslo - Drøbak og Oslo-Drammen.

Stedene bør være litt bra med fisk, så jeg slepper å må stå der å pilke halve dagen før jeg får en på kroken og med hensyn til at jeg ikke kan svømme så håper jeg at dere tipser meg om steder der isen er "veldig" tykk så jeg ikke har "sjans" å gå gjennom den :)

Hvis det er mulig håper jeg at dere kan legge ved en liten veibeskrivelse om hvor jeg kan parkere bilen så slepper jeg å bruke mye tid på dette når mørken faller relativt fort om vinteren.

Tusen takk på forhånd.

Mvh

Nich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er den letteste fisken å få på isen, hvis du vet hvordan. Var på Gjersjøen i dag, fikk 20 abbor og en mort i løpet av en time. Abborene var fra 50-200gr, helt grei stekefisk. Du kan parkere ved slalombakken ved ingjerkollen. Isen er rundt 30cm stålis, så skarpt bor med liten diameter er en fordel(hvis ikke blir man fort sliten).

Fiska selv med lokkemeite, men pimpel fungere sikkert like bra. Husk fersk maggot!

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er den letteste fisken å få på isen, hvis du vet hvordan. Var på Gjersjøen i dag, fikk 20 abbor og en mort i løpet av en time. Abborene var fra 50-200gr, helt grei stekefisk. Du kan parkere ved slalombakken ved ingjerkollen. Isen er rundt 30cm stålis, så skarpt bor med liten diameter er en fordel(hvis ikke blir man fort sliten).

Fiska selv med lokkemeite, men pimpel fungere sikkert like bra. Husk fersk maggot!

Takk for et rask svar.

Er det lov å fiske på Gjersjøen? Har alltid drømt om å prøve ut det vannet der, men vennene mine sier at det er Oslos drikkevann og at det ikke er lov å fiske det. Selv har jeg kjørt forbi der mange ganger og har sett noen som har fisket der, men kan du bekrefte at det er lov så skal jeg ta en tur så fort jeg har tid til det :rolleyes:

Er det bare abbor i det vannet eller har jeg mulighet til å treffe på en gjedde eller ørret også?

Mvh

Nich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov til å fiske der hele året, men ikke lov til å bruke båt med motor(el-motor inkludert). Det er gjedde og gjørs der i tillegg til mort, sørv, brasme, ål og noen arter til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov til å fiske der hele året, men ikke lov til å bruke båt med motor(el-motor inkludert). Det er gjedde og gjørs der i tillegg til mort, sørv, brasme, ål og noen arter til tror jeg.

Så bra. Skal nok få prøve ut det vannet så fort jeg har mulighet til det.

Takk for all det nyttige informasjonen :rolleyes:

Mvh

Nich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjærsjøen kan du perse på abbor,samt Kolbotnvannet..ikke ørret i noen av dem.Balansepilk på stor fisk,ellers maggot og pimpel på de mindre)ismeite på pen gjedde.Gode plasser for stor abbor er vestsiden av øya nord i vannet,mellom øya og odden vis a vis.Storabboren kan ta i hele vannlaget,den går gjerne pelagisk der.Myrvollgrunna midt på vannet,østsiden ved pumpeanlegg,mye abbor av finfin str.Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Både Drammensfjorden og Sandebukta er islagt. Til tider bra fangster med Torsk, Sei, Lyr, Kolje og Hvitting (Mest hvitting og torsk iår)

Takk for tipsene.

Ser at det er tryggest å fiske på drammensfjorden så lurer på om du kunne tipse meg om noen steder der jeg kan parkere siden jeg ikke er så kjent rundt Drammen. Hvor tykk er isen der sånn cirka?

Takk

Mvh

Nich

I Gjærsjøen kan du perse på abbor,samt Kolbotnvannet..ikke ørret i noen av dem.Balansepilk på stor fisk,ellers maggot og pimpel på de mindre)ismeite på pen gjedde.Gode plasser for stor abbor er vestsiden av øya nord i vannet,mellom øya og odden vis a vis.Storabboren kan ta i hele vannlaget,den går gjerne pelagisk der.Myrvollgrunna midt på vannet,østsiden ved pumpeanlegg,mye abbor av finfin str.Skitt fiske

Takk for mye nyttig info her. Ser på karetet(google maps) at det er 2 øyer her Kjerringnebba og Geitungen. Regner med at du mener vestsiden for Kjerringnebba der det går store abbor?

Takk

Mvh

Nich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.