Gå til innhold
Fiskersiden

Mine turer i 2011


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Fatter ikke at du våger å gjøre dette!

Tenk deg at du er på tur hjem fra ei kanonfylle, og du bestemmer deg for å ha nach....

hehe, vi søringer drikker ikke så mye at vi ikke ser forskjell på is og den sørpa.. Det lukter så sinnsykt jævli og, at klarer du å drikke det blir jeg imponert!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vet, har sotte og sett på båter hele uka.. lov å slenge seg på turen din?? har kjøpt ny hav stang som jeg har skikkelig lyst te å prøve!!

Antar det ikke skader å ha med en som vet nøyaktig hvor disse båtene ligger og haler inn... :P

Min sønn er enig - jeg kan plukke deg opp i Mekjarvik (om du ikke vil være med inn til Finnøy og hente båten?)

Kjekt å prøve ny stang - kjenner den følelsen fra før jeg fikk meg egen båt... Vente, vente :)

Svar meg her, eller send en PM om hvordan du ønsker å gjøre det. Jeg og guttungen kjører fra Gausel (Forus) ca 08:00, burde være på Mekjarvik 09:15-09:30. Satser på å være i båten hele dagen - eller så lenge som vi gidder. Ikke umulig at vi tar noen timer på dypet i Nedstrandsfjorden til slutt - vi får se...

Tenk over om du vil ha bilen på Mekjarvik (kjører ikke tilbake dit fra Nedstrandsfjorden), eller om du vil være med på all moroa, altså sitte på med meg til Finnøy hvor båten ligger - your call.. :)

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det ikke skader å ha med en som vet nøyaktig hvor disse båtene ligger og haler inn... :P

Min sønn er enig - jeg kan plukke deg opp i Mekjarvik (om du ikke vil være med inn til Finnøy og hente båten?)

Kjekt å prøve ny stang - kjenner den følelsen fra før jeg fikk meg egen båt... Vente, vente :)

Svar meg her, eller send en PM om hvordan du ønsker å gjøre det. Jeg og guttungen kjører fra Gausel (Forus) ca 08:00, burde være på Mekjarvik 09:15-09:30. Satser på å være i båten hele dagen - eller så lenge som vi gidder. Ikke umulig at vi tar noen timer på dypet i Nedstrandsfjorden til slutt - vi får se...

Tenk over om du vil ha bilen på Mekjarvik (kjører ikke tilbake dit fra Nedstrandsfjorden), eller om du vil være med på all moroa, altså sitte på med meg til Finnøy hvor båten ligger - your call.. :)

Snakkes

Jeg blir veldig gjerne med inn til Nedsttrandsfjorden, absolutt! sier ikke nei til ett sånn tilbud :P

vil du at jeg skal kjøre bak dere inn til båten, eller kan jeg sitte på fra rennfast tunnelen? jeg bor 3 minutt unna rennfast tunnellen.

er det stor båt? hvor mye utstyr bør jeg ha med/er det plass til?

nummeret mitt er 936 81 052, send meg en medling eler ring meg :) sender også denne meldingen på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig gjerne med inn til Nedsttrandsfjorden, absolutt! sier ikke nei til ett sånn tilbud :)

vil du at jeg skal kjøre bak dere inn til båten, eller kan jeg sitte på fra rennfast tunnelen? jeg bor 3 minutt unna rennfast tunnellen.

er det stor båt? hvor mye utstyr bør jeg ha med/er det plass til?

nummeret mitt er 936 81 052, send meg en medling eler ring meg :P sender også denne meldingen på PM :)

Har sendt PM og telefonnr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble årets sjette tur gjennomført.

Begynnte fisketuren med planlegging foran dataen, i dag skulle jeg få noe!!

Fant temmelig mange forslag til tackle på internett, men gikk for ett tackle som extremetoy anbefalte til slutt.

http://www.whitbyseaanglers.co.uk/images/pulley%20rig1.jpg

Hei...

Dette tacklet har noen svakke momenter etter mitt syn. For det første sliter du lett senen i svivelen hvis du setter deg fast og drar til. Resultatet blir så at du mister alt, dvs både fiske og søkke....:thumbsup:

Jeg bruker en slangebit på ca 10 cm (skyttestreng) og klemmer på en svivel. 1 cm mot søkken og 9 cm mot kroken. Dermed står kroken ut fra senen.

Trekker tjukkeste senen gjennom og fester i ene enden noen perler og kroken. I andere enden en svivel og sene med mindre diam. en hovudsenen og i enden av denne søkkeclips.

Nå kan du dra til, kroken står utover og når du sliter mister du bare søkken og ikke hele stasjen...:blush:

Eksempel kan du se her, skroll ned til 3. tekning.....:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Dette tacklet har noen svakke momenter etter mitt syn. For det første sliter du lett senen i svivelen hvis du setter deg fast og drar til. Resultatet blir så at du mister alt, dvs både fiske og søkke....:rolleyes:

Jeg bruker en slangebit på ca 10 cm (skyttestreng) og klemmer på en svivel. 1 cm mot søkken og 9 cm mot kroken. Dermed står kroken ut fra senen.

Trekker tjukkeste senen gjennom og fester i ene enden noen perler og kroken. I andere enden en svivel og sene med mindre diam. en hovudsenen og i enden av denne søkkeclips.

Nå kan du dra til, kroken står utover og når du sliter mister du bare søkken og ikke hele stasjen...:rolleyes:

Eksempel kan du se her, skroll ned til 3. tekning.....:thumbsup:

flott, da prøver jeg dette! takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur til Nedstrand med Thomcon og sønn.

Jeg var så heldig at jeg fikk være med Thomcon (Thomas) og sønnen hans Mats ut på fisketur. Etter å ha sett på båtene utenfor Tastasjøen i ett par uker så var jeg skikkelig gira etter en tur på havet.
Jeg våknet vel i 5 tiden på søndags morgen, da var min sønn på 7 uker klar for å stå opp tongue.gif
Likeså greit, da kunne jeg gå over alt utstyret og sørge for at alt var med.

Satt og koste meg med kaffe og X-Box til rett over klokken 8, da sto Thomas utforbi, endelig en kar som er like gira på fisketur som meg.

Turen gikk til Finnøy, der lå båten, en nydelig White Shark 236wa - 23 fot, 225 HK.
Dødsrå båt, dette blir en bra tur var det første jeg tenkte!

Utpå havet var det temmelig rolig og var nesten vindstille.
Vi kjørte ut til Mekjarvik mens jeg og Mats gikk over utstyret og gjorde dette klart, Thomas måtte være kaptein.

Når vi kom fram på plassen så var det 4 andre båter i området, så vi trodde øyeblikkelig at her var det massevis med fisk, synd vi bare hadde med 1 stamp.
Men så feil kan man ta tongue.gif
Etter ca 2 timer så var det fremdeles 0 fisk om bord, og det så ikke ut som noen andre heller fikk noe.
Ekkoloddet viste fisk, masse fisk, men vi fikk den ikke til å bite.

Vi kjørte litt lenger ut og prøvde oss på en plass der det var rundt 80 meter, vi slapp ned til bunn og begynnte å drive litt.
Plutselig kjennte jeg ett lite napp og tidenes kjedeligste kamp begynte opp mot overflaten.
Vi trodde det kunen være en liten Knurr eller en mikro torsk, men det viste seg at det var en Sei, på 600 gram. Jippi, årest første fisk tongue.gif

Etter en liten time til på samme plass så bestemmte vi oss for å kjøre inn til Nedstrand.
Nå skulle agnet fram og vi skulle ned på dypet etter lange og Brosme.

Vi fikk en fin tur inn til nedstrand med fint hav, men litt bølger ble det, nok til at elektronikken om bord i båten tok kvelden, kartet datt ut og vi måtte bruke kartet på ekkoloddet, greit nok det.
Da vi kom frem så hadde vi fått luft under båten, så da tok ekko loddet og kvelden. *****!

Jeg hadde ett program på mobilen med sjø kart på og gps, men hvor nøyaktig dette var visste jeg ikke.
Vi fant en plass på kartet der det sto 150 meter, jeg heiv uti siden jeg hadde dybdeteller på stanga, og jo da, stoppte fint på 155 meter, og vi lå ganske stille uten anker uti.

Jeg sveiva opp igjen og bytta tackle, åpna en pakke med fiskermannens makrell filet og surra litt tråd rundt. Heiv på en ESCA og, aldri prøvd disse på dypet.

Thomas brukte en flying eye? Tror det var det han kalte de.. oppsettet så ganske greit ut.

Mats fikk låne Iphonen min da han var litt kald, så han satt seg på kaptein stolen med en wiener og fiska på iphone, han ropte plutselig, ”yes, eg fekk blue marlin!”
Hehe, en skikkelig god gutt som må være den mest tålmodige 11 åringen jeg noen gang har vært på fisketur med. Så mange timer i båt med 1 sei på 600 gram, da blir det fort kjedelig for en ung mann.

Etter en stund så bestemte Thomas seg for å hive uti ett tackle til, det ble ett glidetackle med speedjigg som søkke. 3 stenger uti. Kaffe på koppen og kakemann i munnen tongue.gif HÆRLIG!!

Dette fisket kan jeg bli vandt med, i hvert fall i en så flott og komfortabel båt som Thomas har.

Jeg synes jeg så litt bevegelse i stangtuppen min, stramte senen og dro forsiktig litt opp, hmmm, synes jeg kjenner noe der nede.

Jeg dro opp bare i tilfelle, og etter hvert så ble det mer liv i andre enden av snøret, men stort var det ikke.

Nærmet seg overflaten, 12 meter igjen, da ser vi det.. det er hai, YEEEEEESSS!! Endelig fikk jeg hai, har alltid hatt lyst til å ”fiske hai”.
Var ikke store karen, men arten er på lista 
Pigghå – rundt kiloen kanskje. (typisk at jeg får arten når den er fredet)
Etter ett kjapt bilde med fangstmannen og mats så fikk denne friheten tilbake.
Rett etter jeg slapp den så kom jeg på at vekt og lengde ble jo ikke målt, typisk meg!
Men haien svømte fint av gårde, majestetisk å se en hai svømme rolig vekk.

113329_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45776/113329.jpg

113322_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45773/113322.jpg

Jeg må lære meg å posere med fisk tongue.gif

113323_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45774/113323.jpg



Tiden gikk og rundt 1 time senere var det liv i Thomas sin stang, hele mannen lyste opp og endelig var det fisk i enden av snøret hans og.
Det var ikke store karen her heller trodde vi for det var lite liv der nede, men etter en stund så ble det bra flex i stanga hans.
Etter en fin og rolig kamp opp mot overflaten så kom det ei fin brosme på 4,5 kilo opp.. trordet var 4,5 kilo i hvert fall.. Lengden var 75 cm.

113324_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45775/113324.jpg

113325_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45775/113325.jpg

113326_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45775/113326.jpg

113327_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45775/113327.jpg

113328_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45775/113328.jpg

Da var turen reddet!! Begge hadde fått fisk vi var fornøyd med og det begynnte å bli på tide å komme oss inn igjen, klokka var nærmere 4 og snart ble det mørkt.
Plutselig skrudde kart og ekkolodd seg av, hmmm… mystisk..

NEI, batteriet!! Thomas kasta seg over nøkkelen og vridde om, ingenting. Shit, hva gjør vi nå.. midt i nedstrandsfjord og ikke sjans å få start på båten.

Dette var jo ikke helt planlagt. Thomas ringte til sin svigermot på finnøy og hun satt oss i kontakt med en lærer på Finnøy, han hadde båt og skulle komme og hente oss.
Men det gikk ikke helt etter planen det heller, det skulle ta nærmere 1 timer før han faktisk fant oss tongue.gif

Da var det blitt mørkt og den lange turen inn mot båtplassen begynte, en tur som egentlig skulle ta 10 minutt tok plutselig over 1 time.
Men det var god stemning i båten så det var ikke så farlig 

Vil bare takke Thomas og sønnen (igjen) for en kjempeflott tur på havet, håper dette kan gjentas , for finere tur i båt tror jeg ikke jeg har hatt på mange, mange år!

Takk gutter 

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke Thomas og sønnen (igjen) for en kjempeflott tur på havet, håper dette kan gjentas , for finere tur i båt tror jeg ikke jeg har hatt på mange, mange år!

Takk gutter 

Hei igjen Jon Eirik - Flott rapport!

På mine egne og Mads'vegne vil jeg få takke i like måte for en fin tur, med flott selskap. Synes Mads oppsummerte fint da han sa: "Pappa - han Jon Eirik var jammen grei..." :)

Med lignende satsing og økende erfaring skal jeg love deg at vi skal fange mye fisk i tiden som kommer... De skal bli større også!

Ser frem til det. :)

Var ikke manglende action ihvertfall... :P

Neste tur me flyt sitter nok de store, tips her må vel være og få seg ekstra separat startbatteri.

Her var det litt mer action enn det strengt tatt skal være på tur... Nytt batteri vil bli installert til helgen, og etterhvert vil jeg sette opp systemet med et batteri for start og et batteri for annet.

Det som skjedde i går var en lærepenge. Til mitt forsvar må jeg nevne at ingenting som dette har vært i nærheten av å skje tidligere - da med enda lengre økter uten motoren i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jon Eirik - Flott rapport!

På mine egne og Mads'vegne vil jeg få takke i like måte for en fin tur, med flott selskap. Synes Mads oppsummerte fint da han sa: "Pappa - han Jon Eirik var jammen grei..." :)

Med lignende satsing og økende erfaring skal jeg love deg at vi skal fange mye fisk i tiden som kommer... De skal bli større også!

Ser frem til det. :)

hehe, det hørres bra ut! Du får hilse Mads og si at eg syns han og va veldig grei :P

Økende erfaring er ikke noe problem, jeg lærte utrolig mye i går, bare tenk hvis ekkolodd og kart hadde fungert optimalt og vi hadde funnet noen fine skrenter, da hadde nok fangsten blitt bedre, nå fisket vi jo på dypt vann i blinde.. men alikevel så er det som sagt den beste turen jeg har hatt på mange år.

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Lurt med en sånn system-test-tur da, så alt er oppe og kjøre til det blir virkelig fart på fisket :)

Ja, hvis jeg får vær med på flere turer med Thomas så har vi lært en del nå.

Greit å teste ut utstyret før sesongen setter skikkelig i gang.

Eg brukte vel egentlig bare nytt utstyr og eg fant ut ka så funka og ka så isje funka så godt..

Mustad lineteller f.eks - ikke til å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Lurt med en sånn system-test-tur da, så alt er oppe og kjøre til det blir virkelig fart på fisket :wub:

Det var det som var planen - reis ut og la alt gå til helvete nå midtvinters... Er jo et utmerket tidspunkt å lære og takle flatt batteri på...

Var helt ok at vi hadde tilnærmet null drift - frisk bris og mørke er en spennende kombinasjon i en båt som fort veier over 2 tonn. Dette skal ikke skje igjen!

Ja, hvis jeg får vær med på flere turer med Thomas så har vi lært en del nå.

Greit å teste ut utstyret før sesongen setter skikkelig i gang.

Eg brukte vel egentlig bare nytt utstyr og eg fant ut ka så funka og ka så isje funka så godt..

Mustad lineteller f.eks - ikke til å anbefale.

Et søk på lineteller her inne ville nok gitt noen hint i forkant...

Ellers funket det vel stort sett bra? Ville fyllt opp snellen med snøre før neste tur, du sveiver mer effektivt da.

Du får bli med inn til helgen å innstallere nytt batteri + pluss en mulig testtur. All testing blir med fiskestopp innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var planen - reis ut og la alt gå til helvete nå midtvinters... Er jo et utmerket tidspunkt å lære og takle flatt batteri på...

Var helt ok at vi hadde tilnærmet null drift - frisk bris og mørke er en spennende kombinasjon i en båt som fort veier over 2 tonn. Dette skal ikke skje igjen!

Et søk på lineteller her inne ville nok gitt noen hint i forkant...

Ellers funket det vel stort sett bra? Ville fyllt opp snellen med snøre før neste tur, du sveiver mer effektivt da.

Du får bli med inn til helgen å innstallere nytt batteri + pluss en mulig testtur. All testing blir med fiskestopp innimellom. :)

ja, eg tror eg må fyll opp litt mer.. ganske rart, fordi det sto kapasitet på 330 meter, eg hadde 460 meter og hadde plass til mye mer..

burde vel gjøre litt mer research før eg kjøpe utsttyr og, linetelleren var nok ett impulskjøp, og til 250 kroner så var det ikke så surt.. vi fikk jo målt pigghå og brosmeplassen før det tok kvelde, så det var jo egentlig ett godt kjøp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, eg tror eg må fyll opp litt mer.. ganske rart, fordi det sto kapasitet på 330 meter, eg hadde 460 meter og hadde plass til mye mer..

burde vel gjøre litt mer research før eg kjøpe utsttyr og, linetelleren var nok ett impulskjøp, og til 250 kroner så var det ikke så surt.. vi fikk jo målt pigghå og brosmeplassen før det tok kvelde, så det var jo egentlig ett godt kjøp :wub:

Joda - den gjorde nytten en stund... :)

Dette med snøret er jeg sikker på beror på en vanlig misforståelse - 330 mtr henviser på bruddstyrke på mono. Du har tenkt multifilament og følgelig har du et tynnere snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg var syk denne gangen, men neste gang blir jeg med :)

Fin raport, synd det ikke ble mere fisk på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330 meter med 0,50 sene, jeg hadde 450 med 0,28.. Det er nok grunnen ja :)

hadde vært veldig kjekt å reist inn til nedstrand med både Thomas og deg Lasse, hadde blitt bra!!

Høres ut som en plan!

En annen ting som hadde vært artig var å fiske i Karmsundet med en som er kjent - Lasse... :)

Hører om mange flotte fangster der oppe fra - trenger å dra opp persen på torsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan!

En annen ting som hadde vært artig var å fiske i Karmsundet med en som er kjent - Lasse... :)

Hører om mange flotte fangster der oppe fra - trenger å dra opp persen på torsken!

Kan ikke påberope meg å være veeeeldig kjent men Ladden er :)

Kan jo ta 2 båter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1296590230' post='643482]

Kan ikke påberope meg å være veeeeldig kjent men Ladden er :)

Kan jo ta 2 båter :)

Kjempeplan! Er et mål for meg å fiske der oppe i vinter. Ville gjort det uansett, men å være sammen med kjentfolk er en kjempebonus... :)

Tipper Jon Eirik bekrefter interesse ganske snart...

Vi får holde kontakten. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.