Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelsnelle


Fiskeren fra dalen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på hvilken havfiskestang jeg bør bruke til en stor haspelsnelle(kapasitet: 300m, 0,40mm) ?

Kan du si litt om bruken din? Hvilke arter og dybde? Blir det generell pilking/jigging, eller mest agnfiske? Kommer du til å kaste litt (kan være greit hvis man jigger etter kveita på grunt vann og det er dårlig drift)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si litt om bruken din? Hvilke arter og dybde? Blir det generell pilking/jigging, eller mest agnfiske? Kommer du til å kaste litt (kan være greit hvis man jigger etter kveita på grunt vann og det er dårlig drift)?

Det blir jigging/pilking etter storsei og torsk på 50-300m. Litt kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jigging/pilking etter storsei og torsk på 50-300m. Litt kasting.

Hadde kanskje gått for denne http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=43835, alternativt lillebroren.

Antagelig ikke noen drøm å kaste med, bare så det er sagt. Da finnes det bedre alternativer. Men du skrev jo "litt kasting" ikke "mye".... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne i haspelversjonen om du vil legge noe mer penger i den enn shimanostanga.

http://villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/havfiske_+_trollingstenger/okuma/Okuma+Cedros+Speedjig.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtrI1m.ips

Hvilken er for haspelsnelle "CS 60cast" eller "CS 60spin"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken er for haspelsnelle "CS 60cast" eller "CS 60spin"?

Det er spin du må kjøpe for haspel. Du får samme stang hos skittfiske en god del billigere:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=1677&g0=1&g1=12&g2=85&visavdeling=1&g0txt=&g1txt=09.%20Hav,trollingstenger&g2txt=Okuma

Dette går for å være bra stenger, bare vær obs på at den er kortere en BM-stanga og således mindre egnet til å kaste med (gir seg vel selv, egentlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt disse stengene noen år og ifjor så køpte jeg in 6 stenger 90-200g for utleie. Stengene ble raskt populære og har vor utrolig mye brukt. Alle er like hele bortsett fra ein med ein knust ring som ble tråkka sundt.

Meget prisverd stang med kvalitets komponenter. E-glass blank som tåler utrolig mye juling ikke redd for og køre ein 30-40kg kveite på disse stengene. Har også brukt 30-160g utgaven mye till seien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt disse stengene noen år og ifjor så køpte jeg in 6 stenger 90-200g for utleie. Stengene ble raskt populære og har vor utrolig mye brukt. Alle er like hele bortsett fra ein med ein knust ring som ble tråkka sundt.

Meget prisverd stang med kvalitets komponenter. E-glass blank som tåler utrolig mye juling ikke redd for og køre ein 30-40kg kveite på disse stengene. Har også brukt 30-160g utgaven mye till seien.

Har du fått sammenlignet dem med Beastmaster Jigging Boat i praksis? Har ikke fått prøvd ovennennvte i felten, men brukt BM'en en del. På meg virker Cedros'en litt mykere i aksjonen og dermed kanskje litt mindre "speed jigg" enn BM'en. Tror Cedros-aksjonen er bedre tilpasset norsk fiske... Det jeg ikke liker med Cedros'en er det tynne bakhåndtaket, kan umulig være noe godt å sveive med denne under armen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått sammenlignet dem med Beastmaster Jigging Boat i praksis? Har ikke fått prøvd ovennennvte i felten, men brukt BM'en en del. På meg virker Cedros'en litt mykere i aksjonen og dermed kanskje litt mindre "speed jigg" enn BM'en. Tror Cedros-aksjonen er bedre tilpasset norsk fiske... Det jeg ikke liker med Cedros'en er det tynne bakhåndtaket, kan umulig være noe godt å sveive med denne under armen?

Nei jeg har veldi liten erfaring med BM stengene. Men BM stengene er helt sikkert stivere for dem er laget av carbon og det er ikke Cedros derfor får du litt raskere action i tuppen på BM. Synes håndtaket er helt greit for den delen du har i armhulen er d jo håndtak på. Vi bruker stengene mest till og fiske med gummi shads på 50-100g men kører også metall opp till 230g. Blir stort sett brukt riktig speedjigg når seien står dypt. Synes dem blir kanskje i lengste laget for speedjigging. Men dem er ganske greie som ein form for kombi stang da du kan kaste ok avstand når dem er 6".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken er best? Beast Master-en, eller Okuma cedros-en? Skriv hva dere mener.

Jeg holder nok en knapp på Cedros'en som alround stang, selv om jeg ikke er direkte misfornøyd med BM'en heller. Men synes den er i stiveste laget for fisk som er litt løs i munnen (f.eks. sei). På kveita gjør det ingenting, der får du nok fleks også med BM'en :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det finnes d i grunnen bare ein person som kan svare på og d er du. Prøv og finne dem i butikk monter på ei snelle og kjenn på stengene. Du kan henge på den tyngden på beten som du bruker mest og se om du får "riktig" følelse.

Begge stengene er bra men vilken som er best for deg er veldi vanskelig og si.

Litt skummelt og handle på nett når de gjelder stenger. Jeg har brent meg noen ganger men da har jeg bare solgt stangen videre till noen som liker den bedre. Mulig du taper noen hundrelapper men d er bedre en og ha ein stang du ikke liker.

Trur ikke att det blir vanskelig og bli kvitt ein av dem hvis du ikke treffer rett første gang.

Lykke till

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.