Gå til innhold
Fiskersiden

Fluer for sesongen 2011


MartinBang
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg bruker 0,53 siglon v rett til flua.har da tatt noen lakser med det :o

man leker da ikke med maten.... :whistle:

Ja du tar ingen sjanser Mao :) Bedre å overdive enn å gamble tross alt. Stort sett har jeg tidligere brukt 0.40 på enden eller på duppfortommen. Og det går bra nesten alltid. Med unntak av 3-4 tilfeller de siste 4-5 årene der laksen var litt større enn jeg hadde regnet med :blush: Og full fres nedpå nabovaldet og en halvtimes kjøring i farlig farvann. Til slutt gikk knuten ved treblekroken.

Så er det augustfiske der muligheten for skumle hanner på kroken er tilstede, da er det nok 0.45 minst som gjelder for meg ja. 0.50 blir i tykkeste laget vil jeg si :blush: Særlig på litt mindre fluer eller små tuber. Men i juni blir det jo noe helt annet, når man fisker med 50cm. fortom på stor og kald elv, og store tuber. Da er det 0.50, det holder det sa Gundersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 0,53 siglon v rett til flua.har da tatt noen lakser med det :)

man leker da ikke med maten.... :whistle:

:o Støtter den. Er selv tilhenger av å dimensjonere utstyret sånn at man er sikker på at det holder hvis man sku bære fast i noe stort. Men på lite vann i klare elver går jeg så langt ned på fortomstykkelsen som jeg tør. Og det gir som regel uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye i elvene nordpå også jeg, dessuten er ikke elvene så brune som mange tror her i sør. Lite og varmt vann, smålaksen står i grunnstrykene.....Jeg liker ikke å fiske laks med tynn fortom, får lettere slitasje og faren for brudd øker. Sjøørreten som jeg fisker etter hele året i sjø og elv er heller ikke sky på fortommen. Ihverfall ikke så sky som mange tror. Sist jeg gikk ned på 015 var under tørrfluefiske etter sjørøye et sted i Finnmark, da tok den ikke før jeg gikk ned. Men generelt fisker tørrfluer best på tynn fortom så det er egentlig ikke så unikt.

Jeg syntes sølrevens oppklaring var veldig fin og det handler om å ha et repertoar og heller ikke låse seg fast i myter.

Jeg bruker heller ikke tapering eller polyleadere, kun en tykkelse rett i fluelina. Fin presentasjon og det eneste jeg varierer er lengden på fortommen. Fisker så og si bare med synkeliner og drar jeg på litt ekstra o45 så fisker jeg flua med siluett og kan også bruke dette til nattfiske etter sjøørret. Skal jeg fiske dypere korter jeg bare ned fortommen, men ikke så mye at underhåndskastene lider av det.

Mange som har for korte fortommer og flua presenteres ikke bra.

For meg var det en fantastisk åpenbaring å avlive myten om tynne fortommer. Og igjen skal jeg fiske med krokfluer så trenger jeg ikke ned i tykkelsen med alt det negative det fører med seg......Løkkeknute og vips...småfluene går knallbra. Dessuten fisker ikke jeg i typiske storlakselver så eventulle storlakser blir bonus. Reiser heller ikke langt for å reise bortsett fra nordnorge hvor jeg har familie. Er omgitt av knallbra elver her på sørlandet som heller ikke koster så mye å fiske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du tar ingen sjanser Mao :thumbsup:

Nei det er sikkert jeg mista nok mitt livs laks som du veit pga for dårlig fortom :whistle:

i August for noen år til bake.

og siden det har det vært 0,53

har tatt små laks på det og mellom laks og stor laks.

tro at laksen er så fokusert på på den ulldotten som kommer som en torpedo i enden av snøret jeg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sikkert jeg mista nok mitt livs laks som du veit pga for dårlig fortom :thumbsup:

i August for noen år til bake.

og siden det har det vært 0,53

har tatt små laks på det og mellom laks og stor laks.

tro at laksen er så fokusert på på den ulldotten som kommer som en torpedo i enden av snøret jeg :thumbsup:

Det gikk jo noen fine lakser for deg mao, utfor brekket :whistle: Før du gikk opp på dimensjon. 0.25 fireline på snella (med dupp) og 0.53 på fortommen :lolu:

Man kan hale inn en bever på det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå ihvertfall narra dæ til å legge ut en video :closed:

Herregud mann, hvorfor har du ikke lagt ut dette tidligere ! Rått, og vakkert ! Utrolig bra vil jeg si :icecream:

hehe narra og narra, synes bare det passa seg å legge den ut. Det værste er jo at det er fjell- ørret. den største i år i det vanne runda 9.8 KG.

Normalt ligger man vell på rundt 4 kg som ikke er uvanlig å få.

trur snitt vekta i sesongen 2010 var noe høyre. Men vanne er absolutt det beste vann for "meg", når det gjelder å fiske etter STOR ørret, som er så blank at den ser ut som

sjø ørret.

mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene dine var flotte,og de vil nok fange mang en fisk:).Den siste flua der hadde nok fått noen store etter seg når forholdene hadde ligget til rette for den:).

Når det gjelder flueknuter til laks/sjøørret så virker det som Kenbring er overbevist om at den "ekstra friheten" ei flue får på en løkkeknute gir ekstra fangst. Er vi så sikre på at "jo mer bevegelse,jo bedre"stemmer?

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en ulempe om fortommens påvirkning blir minst mulig. Jeg opplever ihvertfall flere hugg når jeg er fornøyd med riggen jeg bruker, og ser ofte folk som etter min mening ikke får fluene i det sjiktet laksen blir trigget. Og da er måten en monterer fortom og til syvende og sist flua som skal fisken viktig.

Det er svært mange som gjør feilene her og da hjelper det lite å ha alt annet på plass. Jeg bryr meg mest om riktig dyp og tror også at en pirrende gange i flua kan være en fordel. Men hvis en foretrekker å tro at overdimensjonerte krokfluer med altfor mye hår bundet med en slukknute eller styreknute er tingen så biter det sikkert noen lakser på i affekt da også:thumbsup:

For min del er det bare et hyggelig lite tips å anbefale løkkeknuten, jeg fisker nemlig hardt etter sjøørret og har funnet ut at problemet med tykk fortom ikke er at fisken blir skremt så mya ev den. Tingen er at rekefluer eller andre småfluer mister hele effekten med faste knuter. Kan ikke tenke meg noe værre enn en streamerkrokflue(streamerkrok er meget lite anvendelig forresten..) bundet med en fast knute. Uansett senetykkelse. Hele poenget er jo å lage en illusjon om noe levende, fortommen er jo linken til fiskeren og er det leddet som påvirker gangen. Ved hjelp av løkkeknuten får flua et større rom og det er nok til at det ser ut som den er uavhengig.

Jeg har overført sjøørrettaktikkene mine mer og mer til laksefiske(laksefiske er fullt av idiotiske myter og mange finner aldri helt veien ut av de....) og da får jeg mer og mer laks. Så det med løkkeknuten er kanskje blitt min egne lille myte. Det gjelder å finne de beste bare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For uvitende eller nybegynnere så er det nok ikke så greit å henge med. Blir jo gjerne noen "petimetriske bagateller" som blir diskutert når man skal beskrive en flue :) Og alle har rett.

Og Kenbring, du er jo inne på noe du også. Så greit å foreslå løkkeknuten for de som vil lære om fluefiske. Og særlig på vrang laks ! Det er vel dette som er diskutert her. Resten av laksene går for det meste av seg selv, bare flua er sånn noenlunde bra og går sånn noenlunde fint forbi laksen. Laksen tar flua ukritisk.

Og knuten tror nok jeg ikke er det som er det mest avgjørende egentlig, mtp. laksens villighet til å ta flua. Heller ikke om hodet på flua virker litt klumpete, eller er bundet for langt frem.

Da er det nok selve flua, hvordan den er bundet som kan være det avgjørende. Og ut ifra det jeg har lært, så er det størrelsen på flua og hvor mye/lite den er dresset som er det viktigste på sikt. Dette blir nok viktigere etter hvert som laksen blir vrangere. Men det finnes alltid unntak, når man står der og er forgapt i småttisene og ingen ting skjer så kan det igjen godt hende å kjøyra på med en bombe igjen. En stor tube f.eks. Sjokkere litt. Det har gitt bra resultater det også. Likevel om jeg synes at jeg personlig har svært dårlige erfaringer med akkurat dette, når laksen er som verst :thumbsup: Laksen vinner, lell om man klarer å lure de styggstore opp mot flua like før det blir mørkt med en stor SS eller noe annet. Da snuser den borti kanskje, men ikke noe mere heller :rolleyes: Så jeg har enda denne opplevelsen igjen, at man klarer å lure en laks på dette under en periode med skitforhold i elva. Men selvsagt, mang en storlaks eller mindre laks tar større tuber i skumringen (når det er som best). Men da er det helt andre forhold og større bitevillighet hos laksen. Har jo selv sett dette flere ganger da jeg fisket litt "utradisjonelt" ifølge boka da. Alle på valdet fisket med små fluer, når elva endelig ble knall uti august. Og det er liksom læreboka det, små fluer i august ett stykke opp i elva gir best resultater. Ja ofte i hele juli og august enkelte år. Men det var dette med temperatur i elva igjen da, og at en god del laks igjen begynner å komme opp. De som har ventet på bedre tider. Og det har vist seg at jeg som fisket med "bombene" mine hadde større sjanse på storlaksen som kom. Total forandring på elva, og tilbake igjen til junielv nesten. Så det er jo greit å innrette seg etter forholdene i elva, og teste ut slikt. Å vite lynne til laksen. For den finner man ikke ut av før man har prøvd å variere på størrelsen på flua. Nå er spesielt jeg ikke så særlig avansert når det gjelder hvor dypt flua skal fiske. Og ikke tror jeg at dette er så veldig viktig heller, på sikt. Hvis man bare fisker flua like under overflata, så gir det best resultater stort sett da. I juli og august. De som fisket med små fluer som nevnt under slike forhold som kan inntreffe hvert år, de får laks de også. Men laks i mindre størrelse har jeg erfart. De store tar helst en tube med litt søtrrelse i. Altså jeg snakker om plutselig 10-12 grader på elva langt utpå sommeren. Enda bedre er det hvis elva har vært fin å bade i i de foregående ukene :thumbsup:

Og som nevnt her, så er det jækla lurt å tenke sø også når man fisker laks. For laksen kan være like vrang som sjøørreten når elva er litt varm og klar f.eks.

Så dressingen, størrelsen på flua, det er mye viktigere enn selve knuten. Jeg mener bare at knuten er et redskap for å sikre at ikke laksen stikker av med kroken. Og da er det greit å bruke denne turleknuten synes jeg. Hårvingen (bruker utrolig sjeldent noe annet) den går som en drøm uti elva likevel. Bukter seg som en ål :D

Men det spørs jo hvor man skal fiske også da. Om man fisker i ei lita og stilleflytende elv stort sett, og laksen uti der er for det meste smålaks. Blir jo ganske så likt som å fiske sø i ei elv da.

En annen ting som er mye viktigere enn små detaljer på en flueknute er jo selve farten på flua. Er det noe treg laks kan trigge på så er det fart. Laksen ser godt også hva som foregår like nedenfor seg. Så å dra flua rykkvis bakfra og vekk fra snuten til laksen kan være suksess. Når man har fisket seg forbi laksen og den ikke tar f.eks. Det er vel dette som egentlig er fluefiske, variasjon i fisketeknikk. Tror nok det er der det ligger. Og at flua er riktig dresset ut ifra forholdene. Man kan jo si at det er et snitt på alt, men med visse unntak. Men snittet ligger der hele tiden he he.

Fluefiske er som slukfiske. Enkelte ganger kan man ha stor suksess med å fiske med riktig sluk på "dødvann" når laksen er vrangere enn normalt. En sluk som går som en drøm selv på meget svak strøm. Der sluken ikke er en overdimensjonert "jernplate" uten liv når den går mot land. Og får man ikke liv i redskapen, kan man selv få fisket den sånn at det blir liv i den også med å trekke og pulsere og kjøre flua medstrøms rett forbi laksen f.eks. Eller på skrå over laksen.....Akkurat det samme som man gjør med sluk. Forskjellen på fluefiske eller slukfiske er egentlig bare dimensjonen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sine premisser tror jeg laksen oppfatter våre kunstagn som noe levende, det våre fiskeyngel, eller insekter i et eller annet stadie....

I sommer opplevde jeg for første gang å finne en parr(lakseunge) i magen til en smålaks. Flua som kameraten min fiska med satte i svelget og denne laksen er jeg 100% sikker på var på jakt, eller ihvertfall gikk den lenger enn å bare jage inntrengeren/byttet......

Har også fått laks smekkfull av vårfluer, og annet entomologisk.

De laksene vi fanger er jo som regel tomme i magesekken, det betyr ikke at de ikke reagerer med mer aggresjon om noe inntrengende likner/illuderer fisk eller insekt "bra".

Derfor syntes jeg at storparten av de fluene som folk fisker med er vasefluer. For mye tulledetaljer. Akkurat som alle disse idiotiske sjøørretfluene som mange bruker.

Det handler om å kjenne til artene og adferden deres, og den kunnskapen er ikke til salgs, og det hjelper heller ikke å være hipp..:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven: Når du fisker med sluk vil du da ha så mye bevegelse som mulig i sluken(jokke med stanga :) )eller varierer det etter vanntemp,vannstand osv ?

Kenbring: Hva tror du laksen ser våre vanlige laksefluer som ? yngel,insekt eller annet?

Hallois Speydork.

Jeg vil si det sånn at etter hvert som elva blir varmere (gjerne fra 6-9 grader, som 9-15 grader) så vil jeg ha mere bevegelse i sluken. Ikke det beste egentlig å ha så mye bevegelse i hverken sluk, mark eller flue når elva er kald i starten. I og med at det er lite fart på laksen da, og dermed liten interesse for å stige særlig mye eller gå langt etter redskapen. Så massive og rolige sluker f.eks. under 7-8 grader er det som funker best vil jeg si. Og mindre sjanse for feilslag også da, at laksen sitter dårlig. Når jeg sier bevegelse i sluken, så er det altså selve gangen i sluken på kald elv. Hvordan den går i vannet, og akkurat det kan jo som de fleste vet variere en god del bare på et fiskestrekk på 2-300 meter. Det som er viktig for slukfiske i starten er så dypt som mulig, og så rolig som mulig på kald elv. Ser jo en ganske så stor forandring bare når elva kommer opp mot 8-9 grader, der virkelig gangen på sluken begynner å få mere interesse for laksen. Så jeg prøver å få mere liv i sluken bare med å bruke mere livlige sluker etter hvert som elva blir varmere utover juni og resten av sesongen. Trønderskeia blir jo mye brukt, den har en fabelaktig fin gange bare man fisker den i riktig strømdrag. Og den kan fås i vekter nå både 30 og 40 gram. Ofte 40 gram er bedre enn 30 når det er på limiten. Spesielt hvis elva er ørlite for kald og at man ikke kommer langt nok ned til laksen. Og Buch`en er et godt eksempel når elva er kommet opp på rundt 13-14 grader og gjerne høyere temp. også. Den vingler og provoserer laks mere synes jeg. Og blir det problemer med denne, at all smålaksen utpå sommeren f.eks. ikke tar denne i 32 gram heller (bare napper borti) er det bare å gå ned litt i størrelse på sluken. 20 grams f.eks. Sølvkroken sin 20 grams er et meget godt eksempel også på laks langt utpå sommeren hvis elva er veldig varm ! Den er det liv i selv på meget rolig strøm. Har noen eksempler på denne sluken fra de andre valdene :rolleyes: Den er en ener, sølv med store røde prikker. Men dette er bare eksempler, at slukens egenskaper må komme til sin rett i riktig strømdrag. Men så har man disse vranglaksene i store perioder også da, der det ser ut som ingen ting nytter :D Det er da en helt annen taktikk ute og går. Utradisjonelle kast, oppstrøms, skrått nedstrøms og sveive raskere. Eller gå ned på størrelse på sluken. Dundre sluken i hundre forbi laksene skrått nedstrøms mot dem terger jo laksen til vannvidd. En sluk provoserer jo mye mere enn ei flue under slike forhold tror jeg. Og på meget varm elv er det ofte de som fisker helt nede på bunn med flua, rett foran gapet på laksen, som får laks. Overflatefiske med flue virker ofte håpløst i dagesvis/ukesvis. Men laksen stiger mere villig etter en sluk som går i hundre forbi den, for den provoserer mere. Ett godt eksempel på at det er så viktig å kaste riktig, pluss bruke riktig sluk:

En kar jeg kjenner fisket i mange år i elva. Han brukte bare 40 grams Møresild i kobber så lenge det var tillatt med sluk. For han hadde fått en og annen laks på dette og hadde stor tro på dette.

Og kastene var utrolig ensartet, 45 grader ut hver bidige gang. Ofte tok det både 3 og 4 uker før den første laksen beit på, mens alle de andre rundt ham dro laks daglig da det var nok med laks i elva. Men dette er et ekstremt tilfelle. Jeg selv bruker ikke så mange sluker, jeg holder meg bare til max. 3-4 godsluker. Det er egentlig nok i store deler av sesongen. Før laksen blir helt håpløs da.

Og jeg gjør absolutt ingen ting med stanga under sweepet nei. Holder stanga dønn rolig så overarma begynner å skjelve :goodjob: Og kjenner på vibrasjonene på stangtuppen. Kjenner at sluken jobber riktig i bue over elva. Og det er egentlig nok. Ikke noe rykking i stanga i hele tatt ! Blir som å fiske med dupp/flue egentlig, akkurat det samme. Tuben går rolig over elva og jobber og dønn rolig stang.

Men sluken har sine begrensninger som sagt, og da har man balsa he he. Balsa fra Finland, det er saker sjø. Og det er vel derfor wooblere er så bra, de vrikker jo på r..va så det er en fryd. Og det liker laksen. Ja til og med helt inne på nesten stille vann. Og wooblere har en tendes til å stupdykke i 45 grader rett ned foran fleisen på laksen og virre. Det klarer ikke en sluk.

Men det er som sagt viktig å vite sånn omtrent lynne til laksen uti elva. Jeg merker ofte at selve godsluken som brukes mest plutselig begynner å bli litt dårlig. Man kjenner kakk titt og ofte fra laksen, eller at den såvidt fester seg og er borte igjen. Vekk med Trønderskeia, frem med Buch`en. Det var iallefall medisinen ifjor uti juni et godt stykke. Med stor forskjell i bitevillighet og da laksen virkelig gapte over treblekroken. Grunnen var at elva ble litt varmere, pluss endel klarere. Og da funket sistnevnte sluk mye bedre. Bare spør mao-glunten he he.

Men vi har våre små finurligheter, det funker helt sikkert med andre sluker. Bare de går perfekt i strømmen, samtidig som de ikke "skremmer" laksen.

For å oppsummere slukfiske slik jeg ser det:

Kaste i riktig vinkel uti elva.

Få sluken ned til riktig dybde.

Fisk sluken i riktig fart ut ifra temp.

Bruk riktig sluk ift. temp.

Er jo som å fiske med flue egentlig :D Ikke noe hokus pokus.

Jeg har grublet litt på dette hvordan laksen oppfatter flua egentlig. Om det er et insekt f.eks. Jeg tro nok den oppfatter noe som insekt, og noe som yngel eller muligens ål (?)

Vi binder jo fluer som ser ut som insekt (fluer). De gjorde det før iallefall, da vi ikke brukte hårvinger. En dobbel 6`er Heckham PeckHam bundet med original vinge (fjær med hvit tipp) er jo en gedigen schlager på laks i Gaula gjennom tidene iallefall. Bare så synd at den kommer mere og mere i glemmeboka. Den og mange andre ser jo ut som et insekt da.

Men når vi bruker en tube så er det vel en yngel vi skal imitere. Jeg har forstått det slik iallefall. Og jeg tror at laksen oppfatter det som en yngel også, fremfor ei flue eller insekt.

En 10 cm. Sunray Shadow nede på en brekkant en dunkel aften der røret er usynlig. Bare vingen som åler seg under overflata og lager silhuett. Jo det tror jeg laksen oppfatter som en yngel eller en ål ja. Og laksen er nok like blodig som sin slektning ørreten når den vokser opp i elva. Der den sterkeste overlever :thumbsup: Den går med forakt over alt som er spiselig, også sine kompiser. Og ute i havet er jo fisk endel av menyen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven:det var en skikkelig slukguide ja:). Det er bare å bytte ut ordet sluk med flue så har du flueguide også :rolleyes:.

Du nevner wobblerens forførende vrikking,og hvor effektiv denne er. Hvor mye tror du utseende,form på wobbler har å si,at den ligner på en fisk ? Man har jo prøvd å montere små wobblerskjeer på fluer o.a.,men uten at dette har blitt noen innertier. Kanskje noe rart da man vel går ut fra at en wobbler og en langvinget flue etterligner samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven:det var en skikkelig slukguide ja:). Det er bare å bytte ut ordet sluk med flue så har du flueguide også :D.

Du nevner wobblerens forførende vrikking,og hvor effektiv denne er. Hvor mye tror du utseende,form på wobbler har å si,at den ligner på en fisk ? Man har jo prøvd å montere små wobblerskjeer på fluer o.a.,men uten at dette har blitt noen innertier. Kanskje noe rart da man vel går ut fra at en wobbler og en langvinget flue etterligner samme sak.

Ja jeg tenkte å nevne dette spennende prosjektet til Master med de såkalte leppefluene :rolleyes:

Ja du spør nå vanskelig og :thumbsup: Men jeg har jo så mange rare teorier på det meste. Vanskelig å si kanskje, hvorfor woobler er så effektivt. At det er mye mere effektivt enn sluk til tider er jeg ikke i tvil om. Bare man får fisket denne balsabiten like effektivt som sluk ute i elva. De fleste problemene for enhver eller utfordringen er vel å få fisket denne i like stor grad over elva som en sluk gjør, fra land. Men det spørs hvor man fisker da, hvor bred elva er og hvor langt ut en god del av laksene står mens elva enda er forholdsvis stor etc. Ikke rart man bruker mest wooblere i Namsen der man kan ro på mange flere vald enn i Gaula eller Orkla f.eks.

Jeg vil ta en sjanse for at laksen også oppfatter woobler som en fisk. Den ser jo mere ut som en fisk enn sluk gjør også, med øyne og mere kroppfasong som ligner en fisk. Men jeg har en mistanke om at laksen oppfatter woobleren som en skadet fisk kanskje. Jeg tror laksen er en slu djævel, og liker å leke med agnet som virrer rundt den. Og en skadet fisk som virkelig plages uti elva må bare være deilig å mobbes til døde for å sette det litt på spissen he he. Gangen på woobleren ser vi jo er utrolig effektivt, og derfor er det lett å overføre dette til sluken også. At man ikke skal undervurdere at gangen på sluken er riktig. Kanskje vi har noe å lære der, på fluefronten. Vi har jo riffle hatching et eller annet (husker ikke navnet) der tuben går nærmest på tvers (lina stikkes ut fra tubekroppen) og virrer oppi overflata. Meget utradisjonelt i forhold til annet fluefiske. Jeg tror jaggu at dette også imiterer et dyr som plages eller er skadet. Og laksen ser sitt snitt til å leke seg med byttet :D Jeg tror at hvis man har fått til å lage en ordentlig liten flue med leppe i front som har dykket som en woobler og vrikket på seg som en woobler så hadde det blitt ganske så effektivt. Særlig på litt tregere laks. Men det er vel ikke egentlig ei flue, wobfly kanskje ? Men det er ikke enkelt å få til dette slik at wobfly`en går perfekt over alt og under varierende strømdrag :goodjob: Den har lett for å bikke over på siden og skjene i alle rare retninger, hvis ikke Master har fått det til da :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe ja det var 100% i 2010.

mon tro hva 2011 bringer. jeg har noe nytt i år ikke nytt da men fargene da. :)

dette komer du helt sikkert til og like silver bare vent. :D

Bare du ikke kommer med de små grønne og fluoriserende markene dine igjen ! For de har jeg ikke trua på :D Det er jaggu mye rart på Løten ! Som ett år du viste meg disse svære duggmarkgulpene på glass året før det ble storsuksess i elva. Og forbudt etter hvert. Der tok jeg styggelig feil gitt :D Tenk på hvilken suksess du ville hatt det året, hvis du ikke hørte på meg. Eneste mann oppi elva med gulp. Feitmarkforeninga ville ha meldt pass.

Reven har våknet skikkelig nå :rolleyes: Kan det være fordi det kun er 100 dager igjen til start ? :thumbsup:

Takk for påminnelsen ! Der ser du, jeg begynner å bli glemsk. Første gangen jeg ikke husker 20. februar :goodjob:

Ikke rart jeg må ha masse gul-lapper før åpninga, blant annet huske på å ta med markstanga og marken !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fine fluer må jeg si, jeg bruker også løkeknuten, spesielt på sjøørretfiske syns jeg flua fisker bedre

med løkeknuten. I stordalselva etter laksen bruker jeg 0,50 og løkeknuten, har ikke røket enda ihvertfall, men har

ikke testet på tyngre laks en 3,5kg. Ellers går det mye i mørke fluer her, i starten på sesongen går det mye i trippel nr2

med lang svart vinge med blåt hackl. Forøvrig banlyser jeg fireline til fiske i steinete lakselver, bruker selv sufix mono

0,45 på haspel stanga å den er mye mere slitesterk en fireline i elv syns jeg.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for kritikk, altid godt å få noen andre sitt synspunkt. Her er noen tube fluer jeg bindte opp en kveld.

mvh

Martin

Hei Martin. Fine fluer og dei fisker sikkert lige bra som noen andre fluer. Men, det jeg ser du har gjordt er at du har montert kroken i en

liten plastslange. Det du vinner på dette er kun en ting:

Da du hiver ut så er det stor sjangse for at vingen slår seg runt fluekroppen (tuben) og blir festet til kroken slik at vingen ligg som en "spiral"

runt fluen. Når så fluen fisker seg gjennom vannet fungerer den som en propell og tvinner fortom og fluesnøre noe så forj...gt

Dette kom jeg selv frem til for snart 30 år siden da jeg begynte å brukte mine store sjøørrettuber til laksefiske. jeg kortet ner tuben og festet kroken til

tuben med plastslang eller gummislang (som var vanlig på sjøørrettubene den gangen). Bare for at jeg kortet ner tuben (for laksefiske) så fekk jeg propell på fluene

hvis vingen hadde tvinnet seg runt og blitt heftet i en av trebblens krokbøyer (ved nedkortelse av tuben ble vingen lengre og kom bak kroken).

Enkelt motvirket gjennom at sløyfe denne plastslangen og late kroken henge fritt. En kan t.o.m. montere en liten farget plastkule mellom

krok og tuben, på slik måte auke fiskens interesse for flua.

I tillegg så blir ikke flua så stiv som da kroken sitter fastmontert, kanskje en positiv ting der også?

Vedr. tykkelse på fortom, ein av di største lakser jeg har fått på land hadde aldri komt på land hvis jeg hadde brukt tynnere fortom enn

0,50 mm. Alle store lakser, før og etter den har også hatt noen voldsomme triks til å få av fortommen, det kan en tydlegt sjå på fortommen

da fisken er på land.

Dessuten, alle mine største lakser, ja t.o.m. den største jeg har hatt på, og som aldri kom på land, så var det ikke p.g.a. at fortommen røk

men at krokholdet (eller kroken) ikke holdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.