Gå til innhold
Fiskersiden

Klipp fra Gaula


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Fatt mot, ikke lenge igjen nå Tor, betraktelig lysere og lengre dager med fuglekvitter nå så da er det håp!

Synes forresten jeg dro kjensel på et av de siste bildene ? :)

Stemmer Noodles, måtte ta med din også, for den var så svæææær !

Må kanskje skylde på rødvinen, den første laksen på videoen var "bare" 17kg. Ikke 17,2 kg. :) Det tok meg altså 19 år før jeg slo ham som var på videoen ;)

Pussige greier, da han fikk denne var det min aller første dag i Gaula, og han tok den etter kun 10 min. fiske på åpninga ! Så sånn er laksefiske :D Man vet aldri.

FIN FILM.MEN MÅ DU GJØRE SÅNT? DET ER ENDA 116 DAGER IGJEN! :)

Ja jeg er en grusom type :D

Men jeg klarer ikke å vente lenger nå, det er fæææælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefeber rev?

Ja det kan man på en måte si medfører riktighet. Regner med at du også har en viss forventning til sommeren, og få prøve deg på Gaulas vakre sølv :goodjob:

Det skal nok bli laks sjø Sigve, saken er både biff og karbis :) Ulempen er bare revelukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst forferdelig glad i den hvite malingsbøtta som jeg hadde marken i :rolleyes:

Tror den fulgte meg i minst 15 år ! Men etter utallige overkjøringer (pleide ofte å legge markbøtta under bilen i skyggen) måtte den melde pass :blush:

Fikk noe nymotens greier av Mao, med lokk ! Og den duger enda. Lokket pælmet jeg på bålet :D

Men det er nå pussig og, husker min første dag i Gaula godt. Der det kommer en kar fra Tr.heim som hadde fisket noen år i Gaula tidligere gjennom ett firma som hadde totalt 50 døgn på valdet pr. sesong. Han på den første videoen. Grønn av misunnelse, her fisker han i max. 10 min. på åpningen og drar inn en 17-kilos på Atomsilda 50 gram ! Ajaj, her er det bare å slenge inn en 17-kilos med en gang liksom :blush:

"Målet" var å slå denne rekorden hans, men det tok så mye som 19 år, så det skal mye flaks til for å få de over 17 kilo.

Egentlig var det et aldri så lite mirakel at han fikk inn denne fine laksen. Hadde ikke vi vært der, er jeg temmelig sikker på at denne hadde løsnet.

For treblekroken på Atomsilda den gangen var nemlig festet i noe utrolig svake greier. Ikke sterkere enn en tynn binderstråd ! Man trengte ikke å bruke makt engang for å trekke av treblekroken selv. Hadde noen andre fått på denne laksen, hadde de mest sannsynlig ikke fått kjørt den så lenge heller. Iallefall ikke jeg. For fiskeren var av den meget snille typen, som brukte laaang tid på å kjøre sine lakser, med svak clutch og lite press. Han brukte nok 45 minutter totalt på denne laksen. Og det gjorde sitt til at ikke kroken løsnet, tross dårlig feste på kroken til sluken. Selve kroken satt som støpt langt inne i gapet på laksen, og sluken var også inne i gapet en plass.

Men når laksen var kleppet og fiskeren skulle løsne sluken, så stod han plutselig med sluken i hånda. Og kroken igjen inne i kjeften på laksen :thumbsup: Utrolig flaks !

Så jeg tror nok at hadde jeg ikke kleppet den der og da når den kom opp som en ubåt, var det like før den løsnet.

Samme fisker overbeviste meg om at meget store bamser så bittesmå fluer i skumringa. Jeg trodde han var smågal, som brukte dette uti august på 100 kubikk og nesten mørkt. Men jeg fikk noen a-ha opplevelser når han fikk på noen beist på de små svarte fluene sine. Bare så synd at alle laksene vant og sleit av hele greia :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Det var 12 lengselsfulle minutter..

Apropos han som fikk storlaksen på møresilda - det er sånt man kan bli overtroisk av - det man skal ha, det får man. Har flere lignende opplevelser.

Begynte du å fiske laks først i -89? Da er du jo nesten for novise å regne.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Det var 12 lengselsfulle minutter..

Apropos han som fikk storlaksen på møresilda - det er sånt man kan bli overtroisk av - det man skal ha, det får man. Har flere lignende opplevelser.

Begynte du å fiske laks først i -89? Da er du jo nesten for novise å regne.. :blush:

Atomsilda, ikke Møresilda :rolleyes: Historien sier at dagen etter var det ikke en eneste Atomsilda 50 grams å få kjøpt i Trøndelag :blush: Vi hadde kjøpt alle ! Trodde det var bare en sluk som tok stor laks. Men Atomsilda er absolutt ikke dum den tidlig i sesongen. Utrolige hotte farger på denne blysluken, og den går dypt. Så kanskje ikke så rart jeg fikk min første storlaks på denne, brukte nesten bare denne de første ukene i juni :thumbsup:

Ja "Lassisen", jeg er nok kanskje bare en novise enda, he he. Men jeg hadde fisket i Orkla ett par ganger i `87, pluss endel turer ute på Fosen da, i småelvene der tidlig på 80-tallet.

Men jeg må dessverre si at jeg har brukt MYE tid oppe i Gaula etter denne dagen, litt for mye kanskje. Men kjerringen sier ingen ting, så da er vi ustyrlig !

Og med så mye laks som går forbi, og så mange stunder med agnet uti, har det vært utrolig lærerikt å fått oppleve laksens oppførsel ute i elva. Den er så utrolig forutsigbar, bare man kjenner den godt og elva er fin. Og like uforutsigbar til tider, når forholdene ikke er de rette.

Og akkurat det med lys, for å ta ett eksempel har visst seg ganske så viktig mange ganger. Det er noe som skjer om morran når man har fått ett visst lys over elva, særlig på bunnfiske (ikke silhuett). Motsatt på flua som fisker et stykke over laksen, da er den utrolig giftig i juni også, fisket om natta. Marken er heller dårlig de mørkeste timene, stort sett. Det er som å slå på en bryter på et visst tidspunkt om morran, også under de "lyseste" timene rundt midtsommer. På tross av at det ofte står tjukt med laks i området der man fisker om natta. Men så er det på morran at den store bevegelsen i massene (laksene) begynner :blush: Sist sommer, som mange ganger tidligere så vi utrolig mye laks passere om natta, spesielt uti den tredje uka. Eller rettere sagt, vi hørte dem.

-"Visj, visj", nesten umerkelige lyder der laksen gikk forbi som torpedoer såvidt og brøt vannflata med ryggfinnen. Da går de raskt, og kul umulig å få til å bite.

Så smarte er de som f.eks. velger å bruke Sunray Shadow med kun intermediate eller lignende inne på rolig strøm og forholdsvis grunt de første par ukene. Om natta, når det i tillegg er ro på elva. Og ovenfor ett stryk !

Storlaksene styrer jo inn mot land under de mørkeste timene, og går utrolig tregt så lenge elva er iskald de første dagene. Der man ellers ikke får fisket over skikkelig med hverken mark eller sluk på dagtid.

Så det spørs om ikke jeg har endel taktikker ute og går i sommer, på det ene og det andre :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se der. mange flotte minner det silver, dæven og jeg gleder meg til sesongen.

får tro vi får mange slike stunder frem over og så tar vi en konjakk tenkje je :rolleyes:

Je tenkje det ja, og jeg tenkje også på hva glunten ifrå Hedmarken har på lager i år ?

Så jo litt av fråden ifjor, og tror ikke du bli likar i år :blush: Konjakken er allerede sikret Mao, så ingen fare, vi vil ikke gå tom (ref. John) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "Lassisen", jeg er nok kanskje bare en novise enda, he he. Men jeg hadde fisket i Orkla ett par ganger i `87, pluss endel turer ute på Fosen da, i småelvene der tidlig på 80-tallet.

Men jeg må dessverre si at jeg har brukt MYE tid oppe i Gaula etter denne dagen, litt for mye kanskje. Men kjerringen sier ingen ting, så da er vi ustyrlig !

Og med så mye laks som går forbi, og så mange stunder med agnet uti, har det vært utrolig lærerikt å fått oppleve laksens oppførsel ute i elva. Den er så utrolig forutsigbar, bare man kjenner den godt og elva er fin. Og like uforutsigbar til tider, når forholdene ikke er de rette.

Hehe. Det var en spøk - jeg når deg nok ikke til anklene engang hva gjelder laksefiske. Du har nok lengre fartstid og forståelse enn de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det var en spøk - jeg når deg nok ikke til anklene engang hva gjelder laksefiske. Du har nok lengre fartstid og forståelse enn de fleste ;)

Jeg vil si det sånn: Jeg har ei utrolig tålmodig og snill kjerring :) Som har latt meg fiske vel mye etter laks. Det er nok der det ligger.

Laksefiske er å ha tid til det, å være der. Og helst når noe skjer. Så vil nok det meste gå sjøl seg. Jeg får vel snart reise en statue på plena med kjerringa, slike mennesker må bare hedres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det sånn: Jeg har ei utrolig tålmodig og snill kjerring :rolleyes: Som har latt meg fiske vel mye etter laks. Det er nok der det ligger.

Laksefiske er å ha tid til det, å være der. Og helst når noe skjer. Så vil nok det meste gå sjøl seg. Jeg får vel snart reise en statue på plena med kjerringa, slike mennesker må bare hedres :thumbsup:

:thumbsup: Du får plassere den utenfor "revehiet" ditt...Tror forresten alle som har en abstinent laksefisker i hus gjør best i å bare gi frie tøyler,er nok det beste for begge parter tenker jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.