Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur til Orkanger


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Vi hadde avtalt at i helga måtte vi bare ut. Meldt kanskje over 10 varmegrader og knall vær. Og jaggu ble det vår. For en kontrast i forhold til snøstorm forrige helg !

Kunne stått i T-skjorta nede ved sjøen og fisket idag, heeeerlig !

Fikk vite at sjøørreten er totalfredet fom. 1/3 i år i hele Sør-Trøndelag bl.a., pluss hele Trondheimsfjorden med Nord-Trøndelag. Like greit, det er heller skralt med denne fisken for tiden. Men å få lov til å fiske langs stranda må da være lov. Uansett, all evt. s-ø fra vår side blir selvsagt satt ut, hvis det skulle bite på noen da. Så er det sagt.

Måtte jo lage en liten videosnutt denne gangen også, synes nå det er mest morsomt jeg da :( Men itte for det, vi hadde en utrolig fin dag. Og det blir nok ikke så lenge til neste tur.

Og jeg skal si at ungdommen er ivrig :) Måtte gå opp til bilen før de reagerte. Jeg er jo halvgammel og må få med middagsduppen min :D

Hvordan gikk det idag da, på selve fiskefronten ?

Grattis Sigve, du slo til og den var da litt rund også faktisk. Og personlig synes jeg at kameramannen snart må vurdere å innskrenke røykinga litt. Å trene litt kanskje, for det kommer noen dager oppi elva snart som kan sette reven på prøve nedover muren :) Puster og peser som en sprengt julegris, når noen får en fisk og jeg skal filme !

Veg var såvidt bortpå en som kakket på sluken hans også ifølge ham. Men hva med meg og Raga ? Suksessduoen. Joda, Raga fikk napp han også, he he (ja jeg er skummel å ha med på fisketur, plutselig står jeg der med kamera):

Takk for turen gutta boys. Og for en kjempefin dag !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for turen Silver, Raga og Veg. Det var jo så nydelig! :(

Og bra film ble det også!

Det må da være noe feil med kameraet ditt.. Fisken var jo ikke så liten.. :)

Jeg må se å få rettet på den feilen ja Sigve. Sikkert noe med linsa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangst, Sigve! Og stakkars Raga får gjennomgå som vanlig...vær forsiktig Silver, plutselig kommer han grusomt tilbake og knuser oss alle når laksesesongen starter :fish:

Akkurat det frykter jeg ikke, at noen og enhver vil ta "rotta" på meg. Meget fortjent eller all "mobbinga" :D

Ungdommen tar over, og slik skal det være. Vi, eller jeg må vel si meg, begynner å kjenne at jeg ikke er noen ungfole lenger. Så det blir vel mere soving enn fiske tenker jeg oppi elva, så får ungdommen sørge for underholdninga :fish:

(men se aldri bort fra reven, han kan dukke opp både her og der enda, og lure opp en laks så de skal få kjempe hardt) :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Sigve!

Sløng dæ med på neste tur da h1rik :fish:

Skal gi et hint om når, hvor. Vi må jo legge en slagplan for sumaren. Blir nå fiskesugen igjen nå når man titter ut og ser på våren !

Hadde ikke vært så verst å sittet på isen heller idag nei :lolu: Farsken, nå skulle man vært inne i Femundsmarka.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløng dæ med på neste tur da h1rik :rolleyes:

Skal gi et hint om når, hvor. Vi må jo legge en slagplan for sumaren. Blir nå fiskesugen igjen nå når man titter ut og ser på våren !

Hadde ikke vært så verst å sittet på isen heller idag nei :blush: Farsken, nå skulle man vært inne i Femundsmarka.

Gi hint, så er jeg med. Var selv en tur på Byneset i dag. Deilig å kjenne sola og at fisken begynner å tine litt. En fin sei og en tyyyyynn SØ som jeg håper jeg ser igjen om et par år :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi hint, så er jeg med. Var selv en tur på Byneset i dag. Deilig å kjenne sola og at fisken begynner å tine litt. En fin sei og en tyyyyynn SØ som jeg håper jeg ser igjen om et par år :rolleyes:

Holder på å snekre sammen en video nå, fra 1988 !!! Filmet i VHS selvsagt. En stor ripe i lakken for mitt vedkommende :D Men jeg har aldri hatt skamvett, og vært en ærlig gubbe. Og det er godt å få det ut. Hva er det så som er så skadelig for min sjel ?

Joda, jeg skal innrømme her og nå at jeg også en gang faktisk har fisket etter rømt fjøsfisk :D Og det var jo artig i noen minutter. Det var regnbueørret ved Flatanger vi fisket etter denne gangen. Hadde rømt ett visst antall i et lukket vatn der. Og vi fikk kjøpe billig fiskekort for å fiske opp greia. Nå kunne de legge ut garn og få fjernet fisken, men mulig de skulle tjene litt på dette også ? Hva vet jeg. Uansett gikk ryktene i byen dengang og mang en bygutt tok turen oppover for å fiske regnbue. Jeg og en kjenning var blant de første der oppe og det kokte med fisk rundt mærene. Fisket med dupp og reke selvsagt som var effektivt mot denne fisken. Kjørte oppover på ettermiddag, fisket sent om kvelden og natta. Og dro hjem igjen tidlig på morraskvisten ! Trøtt og jæ..ig og det resulterte i at man måtte blunde i bilen ett par timer ved Steinkjer ! Stein toillat !

Regnbuen var ikke i det beste bettet på dagtid, eller tidlig kveld. Men det pleide å ta seg opp om natta husker jeg. Da kom det stadig større rømt fisk sigende inn mot land og mot mærene for å forsyne seg med mat fra de automatiske fòringsmaskinene. Noe mat havnet jo under mærene også. Virket som de var programmert disse fiskene. Når det raslet i o-anlegget (fòring) kom de i store stimer. Og når vi plasket med vaderne uti vannet innpå grunna så trodde de at det var fòringstid :blush: De største på den andre turen tror jeg var bortimot 4-5 kilo, og det var jo full fres og kraftige utras ett par ganger. Så kom dolokkene inn som ei sild. Så min erfaring med dissse fjøsfiskene var eksplosivt til å begynne med, men så dabbet de av ganske så kjapt. Hvis man sammenligner med vill fisk f.eks. :D

Så jeg har også fisket etter fjøsfisk, så fikk jeg ut en av mine "synder". Må få si nåda at de som fisker etter fjøsfisk i utg.punktet gjør en god gjerning og alle monner drar. Men akkurat dette eksemplet tror jeg man kunne fjernet fisken mye mere effektivt med annet enn stangfiske :thumbsup: Fant etter hvert ut at storlaksen var litt mere moro å kjøre på :D

Filmen har premiere en gang utpå dagen. Silver som ung mann og et svært så lite stresset fiske.

Tok all fisken med hjem i store baljer, og spiste en god del av det faktisk. Full av fett ! Og mulig antibiotika ? Jeg gikk ihvertfall svimmel hele sommeren og høsten 1988. Tror hypofusen fikk seg et aldri så lite sjokk der. Om det var fisken er ikke godt å si. Men det var pussig.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløng dæ med på neste tur da h1rik :rolleyes:

Skal gi et hint om når, hvor. Vi må jo legge en slagplan for sumaren. Blir nå fiskesugen igjen nå når man titter ut og ser på våren !

Hadde ikke vært så verst å sittet på isen heller idag nei :thumbsup: Farsken, nå skulle man vært inne i Femundsmarka.

Ja. Jeg og Veg var på Isen i marka Idag. Dårlig bett, ble etpar+mistet noen større.. Men nydeligvær og vårstemmning som ble nytet med laksesnakk! :D

Kanskje jeg setter sammen en liten film ikveld! :blush:

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg og Veg var på Isen i marka Idag. Dårlig bett, ble etpar+mistet noen større.. Men nydeligvær og vårstemmning som ble nytet med laksesnakk! :D

Kanskje jeg setter sammen en liten film ikveld! :)

Hehe, du fikk rettet opp lansesnakk temmelig kvikt :thumbsup: Tenkte å spørre om du hadde begynt med fekting !

Lag nå videoen, alltid artig med video. Og jeg er lettere misunnelig på at dere fisket idag. Men jeg får trøste meg med knallkamp på Lerkendal ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du fikk rettet opp lansesnakk temmelig kvikt :thumbsup: Tenkte å spørre om du hadde begynt med fekting !

Lag nå videoen, alltid artig med video. Og jeg er lettere misunnelig på at dere fisket idag. Men jeg får trøste meg med knallkamp på Lerkendal ikveld.

Kampen byrjer kl 2000, så du hadde hatt tid til ein tur på isen idag. Der var eg, men det var ikkje det store bettet, men sola beit bra i trynet. :D Fangsten? Jo det vart nokre røyer, største på 600g, og ein prikkepetter på 400g. Gi beskjed neste gang du skal lufta revepelsen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen byrjer kl 2000, så du hadde hatt tid til ein tur på isen idag. Der var eg, men det var ikkje det store bettet, men sola beit bra i trynet. :D Fangsten? Jo det vart nokre røyer, største på 600g, og ein prikkepetter på 400g. Gi beskjed neste gang du skal lufta revepelsen... :)

Dårlig trøst var DET også (kampen ja) :D Snakker ikke mere om den saken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen byrjer kl 2000, så du hadde hatt tid til ein tur på isen idag. Der var eg, men det var ikkje det store bettet, men sola beit bra i trynet. :D Fangsten? Jo det vart nokre røyer, største på 600g, og ein prikkepetter på 400g. Gi beskjed neste gang du skal lufta revepelsen... :)

Var det Benna eller? Mye overvann?

Skjeldbreid spilte da veldig bra! Litt som Annan+Det offansivet! Viss han fortsetter slik blir det morsomt! :D

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta på tur ja. men du Raga du må smile til kamera :thumbsup:

og Gratulerer til deg sigve men fisk.

håper på en tur opp i påska hvis alt går bra her nede da.og er det vær til det så er det er tur etter litt fisk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.