Gå til innhold
Fiskersiden

Opphenger


arne mo
 Share

Recommended Posts

Jeg har testet ut opphengerflue forran sluken nå i endel år, og det er til tider ganske effektivt. Jeg har tilogmed prøvd det forran spinner som får sena til å rotere slik at flua går i ring rundt hovedsena, men den fikk jeg liten respons på (bare senetvinn). Jeg har funnet ut at glidende opphenger funker best for meg, enten en opphenger som glir ned mot sluken, eller der hvor sluk og opphenger bytter plass.

Jeg bruker somregel en mikrosvivel og duppstopper variant.

Men det jeg ikke har funnet ut av er om det er best å bare bruke en halv duppstopper slik at den glir forholdsvis lett ned til sluken og fisken krokes der når det blir mye motstand eller bruke to duppstoppere slik at fisken har større sjangs for å krokes med en gang, men faren er at hvis det er en liten fisk klarer den ikke å dra de to duppstopperene ned til sluken med fare for å sette fast sluke som blir dinglende bak.

Har dere garva fiskere noen formening / erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også fan av opphengerflue, og bruker det alltid, rart å se hvordan man til tider kunn får på opphengern, så i andre perioder får jeg alt på sluken/wobblern.

når det gjelder glidene knute, så har jeg tenkt tanken, men kommet til at det gidder jeg ikke kåle med, har aldri hatt noen problemer med vanlig knute (?) går opp ii senetykkelse på fortom når jeg fisker i sjøen, det er det. ( når jeg tenker meg om har jeg nok mistet en havabbor en gang da jeg fikk på fisk både på wobbler og flue sammtidig, men vet ikke hvordan det hadde gått hvis jeg hadde brukt glidende..sena røyk, og jeg bruker nå 0,50 mono fortom i sjøen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringene Halvor Fridtjof.

Det er sikker smart å gå opp i senetykkelse når man bruker fast opphenger. Hvis jeg lager ei opphengerløkke i min normale fortom på 0.27mm og belaster først opphengeren for så å belaste sluke så skal det ikke mye til før sena ryker!! Men vil ikke en slik tykk fortom "skremme" sjøørret og havabbor? Man leser jo at disse fisketypene er ganske vare og at man burde bruke så tynn sene som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet ut opphengerflue forran sluken nå i endel år, og det er til tider ganske effektivt. Jeg har tilogmed prøvd det forran spinner som får sena til å rotere slik at flua går i ring rundt hovedsena, men den fikk jeg liten respons på (bare senetvinn). Jeg har funnet ut at glidende opphenger funker best for meg, enten en opphenger som glir ned mot sluken, eller der hvor sluk og opphenger bytter plass.

Jeg bruker somregel en mikrosvivel og duppstopper variant.

Men det jeg ikke har funnet ut av er om det er best å bare bruke en halv duppstopper slik at den glir forholdsvis lett ned til sluken og fisken krokes der når det blir mye motstand eller bruke to duppstoppere slik at fisken har større sjangs for å krokes med en gang, men faren er at hvis det er en liten fisk klarer den ikke å dra de to duppstopperene ned til sluken med fare for å sette fast sluke som blir dinglende bak.

Har dere garva fiskere noen formening / erfaringer om dette?

kva type flue bruker du forran sluken/wobler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, kan ikke si jeg har merket at fisken skal være så var for senetykkelse jeg, på stille dager i klart vann med flue kanskje, men jeg mener det er overdrevet at senetykkelsen skal ha så mye å si, 0.40 funker nok fint i sjøen, men hvis man skulle være heldig å få på to litt spreke havabbor ville jeg nok helst hatt 0,50.

bruker litt forskjellige opphengerfluer, hvis vi snakker sjø bruker jeg enten en svart eller hvit stramer, gjerne med litt glitter og maraboufjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.