Gå til innhold
Fiskersiden

Børgefjell i påsken


Mola mola
 Share

Recommended Posts

Hei

Sambissen og jeg skal en tur til Børgefjell i påsken, og starter fra Majavatn-stasjon lørdag. Planen er å gå med pulk. Noen som vet om det lar seg gjøre? Er det nok snø? Vi skal jo ned der også, 1. påskedag.

Vi skal ha med borr og fiskeutstyr, så om noen har tips om plasser, mottar jeg det med takk:)

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sambissen og jeg skal en tur til Børgefjell i påsken, og starter fra Majavatn-stasjon lørdag. Planen er å gå med pulk. Noen som vet om det lar seg gjøre? Er det nok snø? Vi skal jo ned der også, 1. påskedag.

Vi skal ha med borr og fiskeutstyr, så om noen har tips om plasser, mottar jeg det med takk:)

Lasse

Tror det er nok snø ja, skal på andre siden av børgefjell der jeg skal( Røyrvik) , er det vist nærmest 2 meter snø på flatmark. Blir en utfordring å ha lange nok forlengere. Noen som vet om det finnes lengre forlengere enn de orginale på noen få cm?

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1616740.ece?sms_ss=facebook&at_xt=4da2bfe6c3dae4a4%2C1

Dette var for 4 dager siden slik at hvis dette smelter til påska er ferdig så er vi heldige. Men om skiføret er noe bra det er en annen sak med så mye løssnø og gjennomslagsføre.

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok ha med minst 3 forlengere for Børgefjell nå.

Nord for Børgefjell (Hattfjelldal) er det helt greit med 3 stk forlengere (à 30cm) til UR155mm nå. Muligens bart på veien innover mot Tomasvatnet, men det går sikkert greit å gå på brøytekanten, eller kjøre taxi inn til Jengelvegen. Meldt møkkavær i påska, så vær fornuftig i fjellet.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være store variasjoner på et og samme vann også, helt avhengig av hvordan vinteren har vært, snøfall samt dominerende vindretning. På et og samme vann her oppe har jeg opplevd å komme gjennom uten forlenger på vestsida mens jeg har måttet gi opp med to forlengere på den andre siden. Å IKKE ta med forlenger opp i høyfjellet er gambling med dårlige odds. "Gutta på tur" fikk jo merke det i et tidlig program fra Brimis hjemtrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg gjør et forsøk på ut noen bilder fra børgefjellturen. Litt i seineste laget, men jeg må bryte en barriere å forsøkeå poste en turrapport her. Hvis jeg får det til kan jeg kanskje bidra litt i fremtiden også, på annen måte enn kun å lese andres innlegg, som har vært historikken foreløpig.

Vi var av gårde i påsken med sekk og pulk i 8 netter, og fiska 4 av dagene. Det var ikke mulig å komme igjennom isen på alle steder (faktisk de færreste steder - ikke på vann over 700moh ), da vi kun hadde med en forlenger. Ikke mange mennesker å se, og de fem første dagene så vi kun våre egne rygger der vi subba fra vann til vann med sekk og pulk.

909661.jpeg

Vi startet fra Majavatn stasjon, etter 12t i tog fra Lier. Etter første dag endte vi opp på Orrekvatnet (ca 15kmfra Majavatn). Litt våte og sultne etter vanskelig teltoppsetting i liten kuling (minst). Kjipeste været jeg har vært med på siden 2002 (da det for øvrig også var veldig bratt). Endte med at vi lå værfast i et døgn, og gjorde dypdykk i litteraturen vi hadde med oss. Jeg fiska faktisk på her, men det blei kun en liten pinne på snaue 100g.

Jeg presterte å glemme skruer til å skjøte forlengeren på borret, men heldigvis hadde jeg med en gaffel og en kjøkkenvisp som jeg kunne kappe i passelige lange biter og benne de til slik at jeg fikk låst forlengeren på plass. Gansle fornøyd med meg selv etter det.

909644.jpeg

Vått!

909614.jpeg

Kjell Askildsen: Norges morsomste novelleforfatter!

909630.jpeg

Værskifte til det bedre, som holdt seg ut turen.

909685.jpeg

909655.jpeg

Ranseren: Fisken beit så fort snøret kom i bånn. Måtte slutte å fiske, da det beit i endinga..

909592.jpeg

909594.jpeg

Tiplingen: Også her måtte vi dra opp snørene, så vi ikke endte opp med fisk vi måtte trugespise.

909671.jpeg

909599.jpeg

Mitt favorittmåltid: Ørret med ørret.

909623.jpeg

I området ved Store Kjukkelvatn var det tett med ståsnører og vi traff på noen trivelige nordlendinger som villig ga tips om hotspots. En kar kunne fortelle at fisk mellom 500g til kiloen var vanlig og fisk på halvannen ikke uvanlig. Det er den vanlige historien jeg hører når jeg er på tur på Østlandet, og sjeldent det stemmer med min virkelighetsoppfatning, men i dette området tror jeg det er tilfellet. Vi fikk dessverre ikke kontakt med noe storfisk.

909576.jpeg

909607.jpeg

Strålende vær, men her ble det kun en liten ørret på 300g på oss.

909621.jpeg[/url

909625.jpeg

Slutt på moroa for denne gang. Mer moro venter i sommer.

909664.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.