Gå til innhold
Fiskersiden

Regnbueørret i Edlandsvannet?


Frodos
 Share

Recommended Posts

Jeg var ute og fisket i Edlandsvannet (Ålgård) her om dagen.Fisken hugget tak og hang seg på slep.Stor var overraskelsen når jeg løftet fisken ut av vannet."Denne er jo ikke brun?".Den var sølvfarget med en tydelig "regnbuestripe" langs kroppen.Stor var min fortvilelse da den klarte og riste seg løs fra sluken og deiset glad og lykkelig nedover steinene ned i vannet.AAAARRRRGGGHHHHH!Note to self : Husk hov neste gang din tosk!

Jeg forhørte meg "sviger" (som er oppvokst på Ålgård) om hva han tenkte om dette.Da fikk jeg vite at det har vært oppdrett av regnbueørret i Littlehølen i gamledager.Vi konkluderte raskt fram til at fisk må ha rømt fra her og flyttet på seg til Edlandsvannet via Figgjoelven.Og deretter opprettet en stamme i Edlandsvannet.

Er det andre som har stiftet bekjentskap med denne flotte fisken her i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var oppdrett med regnbue på Skjeveland for ca 10-15 år siden, dette ble forbudt og skal vel ikke eksistere lenger.men du kan se restene av dammene når du kjører over brue på R44

Husker godt vi tjuvfiska på denne i elva i mai mnd med makk i mine yngre dager, ca 25 år siden, store var de også.

største jeg har fått var godt over 4 kg, men som sagt dette er lenge siden.

steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROTENON!!!

fram med kannene folkens!!!!

Neida, bare tuller :-)

høres merkelig ut at den skulle klare å reprodusere, det er vel ikke kjent at den har klart å holde seg så lenge som det er snakk om her.

Har hørt om gytinger andre steder , men all steder har bestanden gått til null ganske raskt.

Men om det skulle være et sted i landet der dette burde kunne gå, så er jo sør-vest landet stedet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vart jo bevist reproduksjon i Oselva og Skogseidvassdraget for nokre tiår sidan, men bestanden er nok veldig liten om den fortsatt er ein realitet. :rolleyes: Men om det vert fanga nokre i dette vatnet, med perfekte finner og utan anna lyte, så må fylkesmannen verta varsla for å få dokumentert mirakelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres nesten utrulig ut. Det har riktignok vært mange store regnbuerømminger i distriktet, men det er noen år siden eg har hørt noe nå. Husker ikke eksakt årstall, men mener det var tidlig på 2000-tallet en gang det blei tatt vanvittig med regnbuer på ca kiloen nederst i Figgjoelva. Dette stammet fra en gedigen rømming på Kvitsøy. Ikke utenkelig att det har stukket av fisk fra Kvitsøy etter den tid. Det er jo mulig for fisk å komme seg til Edlandsvannet. Tipper denne fisken stammer fra en nyere rømming.

Hvor stor vil du anslå att denne fisken var?

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Er ikke kjent i vassdraget du refererer til, men vi har noen små bekker tilknyttet Eikangervassdraget i Nordhordland der en egen liten stamme av regnbueørret skal ha fått grobunn. Det var lenge snakk om at det var settefisk som hadde blitt skylt ut med fôrrester fra anlegg på land ikke så langt unna vi fikk i bekkene og de tilhørende vannene, men for noen år siden ble det funnet regnbueørret-yngel, type bare noen centimeter store, og da fikk teorien om vellykket gyting nytt liv.

Mange teorier om hvor fisken kom fra, men den mest sannsynlige er at de kommer fra et litt høyereliggende vann med bekktilknytning til vassdraget. Her ble det satt ut en del regnbueørret på sent 70-tall, og dette var så vidt meg bekjent fisk som var importert fra utlandet, da dette var før oppdrettsbølgen hadde tatt helt av.

Ørreten reproduserer seg fint i det høyereliggende vannet, så sånn sett ingen grunn til at ikke også regnbuen skal kunne gjøre det. Selv har jeg fått regnbue opp mot to kilo i området med perfekte finner, der alle er inntakte. Dessverre har jeg også fått stor mengder med oppdrettsregnbue i samme området, fisk på opp mot fire kilo uten finner, som det strengt tatt er merkelig å forstå kan svømme i det hele tatt.

En kan med andre ord ikke utelukke at regnbuen reproduserer seg også i ditt vassdrag, men det aller meste som blir tatt av arten i Norge er nok oppdrettere som har rømt. I Festevatnet i Lindås har jeg fått regnbue flere ganger, men det er fisk som kommer opp Neselva sammen med sjøørreten. Her har det aldri vært oppdrettet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres nesten utrulig ut. Det har riktignok vært mange store regnbuerømminger i distriktet, men det er noen år siden eg har hørt noe nå. Husker ikke eksakt årstall, men mener det var tidlig på 2000-tallet en gang det blei tatt vanvittig med regnbuer på ca kiloen nederst i Figgjoelva. Dette stammet fra en gedigen rømming på Kvitsøy. Ikke utenkelig att det har stukket av fisk fra Kvitsøy etter den tid. Det er jo mulig for fisk å komme seg til Edlandsvannet. Tipper denne fisken stammer fra en nyere rømming.

Hvor stor vil du anslå att denne fisken var?

Kan ikke tro at den kan ha vert mer en 2-300 gram.Jeg fikk den ved det lille utstikket rett før du kommer til jordbærutsalget ved Edlandsvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.