Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerens kveiteeventyr fortsetter


corrosive
 Share

Recommended Posts

Dette blir andre innlegget mitt, og dette bare noen få dager etter at jeg skrev min første fangstrapport. Etter å ha hørt om den tidligere fangsten som du kan lese her var min kompis (som også er her på forumet) mer enn villig å dra ut på jakt etter mer kveite. Vi dro ut på fjære sjø, og etter å ha forsøkt på forskjellige plasser rundt Harstad, endte vi til slutt opp rundt hjemlige trakter. Det vil si i området Nordvik/Brokvika. Rent tilfeldig etter å ha sett en del fugl på en grunne, stoppet vi opp for å prøve lykken. Det var en plass kompisen hadde fisket en del torsk før, samt at det så ut som en ideèll kveiteplass med sandbunn/hard bunn på relativt grunnt vann.

Etter å ha plasket litt på 3-4 meters dyp, nærmet vi oss endelig fornuftige dypder. Ekkoloddet viste 12 meter da plutselig jeg kjente tyngde på stanga og gav tilslag. Siden jeg ikke er en veldig erfaren kveitefisker, tok det meg ca 1 minutt eller så før jeg endelig typebestemte fisken til å være en kveite. Dette etter å ha kjent styrken og hurtigheten på første utras (noe man ALDRI vil ta feil av..) Vi hadde dessverre dårlig med landingsutstyr på båten (bare en sløv hytt) og det tok oss 4 forsøk med hytt før fisken endelig ramla over ripa - jubelen kunne slippe løs. Jeg ante at den værtfall måtte være rundt samme størrelsen som forrige kveita, og fikk dette bekreftet vel inne på kaia der vekta viste i overkant av 28kg. Jeg har filmet hele seansen, men venter litt med å poste video i påvente av tillatelse hos de som var med på filmen!

Fisken ble tatt på en Lawson Powerjigger-stang og en Ambassadeur 10000i Big Game-snelle. Brukte 32kg sjokktaum med en av de letteste Magic Minnow Giant Jighead'ene.

Noen bilder fra en flott dag:

kveite2_resize.jpg

filitering.jpg

filitering_preview.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mistanke om at det området der ville levere sånne lenge, men ikke kommet meg dit.

Gratulerer å godt å se at fangsten ble tatt vare på!

Nei, det er et område med ideèlle bunnforhold og fine bakker/sandstrekker som den koser seg på. At det var fugl og sannsynligvis sil/småsei i nærheten, gjorde det nok tanken bedre. Jeg har også på planen å prøve rundt Kilbotn og Kila (ref. din tidligere meitepost) og skal komme med rapport om jeg rekker det. Usikker på om jeg nevnte det, men vi endte opp med 15kg ren filet (kappet i passelige koteletter såklart) samt hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et område med ideèlle bunnforhold og fine bakker/sandstrekker som den koser seg på. At det var fugl og sannsynligvis sil/småsei i nærheten, gjorde det nok tanken bedre. Jeg har også på planen å prøve rundt Kilbotn og Kila (ref. din tidligere meitepost) og skal komme med rapport om jeg rekker det. Usikker på om jeg nevnte det, men vi endte opp med 15kg ren filet (kappet i passelige koteletter såklart) samt hodet.

Ja grunna utafor Forhamn er en kjent kveiteplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hjertelig! Sommerferien er over for nå, men jeg håper å få kommet meg sørover til samme traktene å prøve å slå personlig rekord. Jeg har fisket aktivt siden jeg var lille ungen, men disse to episodene hvor jeg fikk kveite samme uka var bare en unik opplevelse. Jeg tror lite kan sammenlignes med kampen disse beista gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.