Gå til innhold
Fiskersiden

Spm rundt tilbudspakke i den lokale sjappa


hvakrg
 Share

Recommended Posts

Er ikke noen superfisker som mange her inne virker å være, men liker å ta med meg stang i båten og sitte og slappe og småfiske litt. Er for tiden på jakt etter ei båtstang til en grei pris og var innom den lokale sportssjappa i dag og så at de hadde en pakke bestående av det følgende:

Stang: Shimano AX-STP 16-20

Snelle: Hunter GF1200

250m Sufix Matrix Pro 0.30mm

Elbe Torskehekle

Sikkert ikke det beste utstyret, men må da være greit til mitt formål er det ikke?

Men trenger jeg vanlig sen i tillegg til Sufixen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen superfisker som mange her inne virker å være, men liker å ta med meg stang i båten og sitte og slappe og småfiske litt. Er for tiden på jakt etter ei båtstang til en grei pris og var innom den lokale sportssjappa i dag og så at de hadde en pakke bestående av det følgende:

Stang: Shimano AX-STP 16-20

Snelle: Hunter GF1200

250m Sufix Matrix Pro 0.30mm

Elbe Torskehekle

Sikkert ikke det beste utstyret, men må da være greit til mitt formål er det ikke?

Men trenger jeg vanlig sen i tillegg til Sufixen?

Tja, Suffix Matrix Pro er vel braid?

I så fall er det mange som anbefaler en meter eller to med vanlig nylon som fortom, siden braid er nærmest uslitelig sterkt, men skarpe fisketenner, stein og lignende kutter den ganske lett. Med andre ord, klarer du deg med en 100 metersrull med ett eller annet merke av noenlunde tykk nylon du kan ha liggende til fortomsbruk...

Desuten kan du bruke den til å knytte diverse takler selv. F.eks den der torskehelklet som følger med blir sikkert utslitt etter relativt kort tid. Menm det er bare å gjenbruke delene og bruke nylonrullen du kjøpte med stanga. Er litt kos det å sitte på mørke vinterkveklder å lage seg noen takler mens man drømmer om storfisken :--)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men gikk litt over hodet mitt her.

Ser ut til at den er braid ja, står "Enhacned Body Super Braid" på ihvertfall.

Så ett par oppklaringsspørsmål:

Nylon er "vanlig sene" som ser ut som gjennomsiktig plastikk. Stemmer?

Fortom er det på enden? Altså slik: Snelle -> Sufix - Nylon - Hekle. Stemmer?

Hva er takler?

Som sagt så er jeg bare en stakkars hobbyfisker. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon er "vanlig sene" som ser ut som gjennomsiktig plastikk. Stemmer?

Fortom er det på enden? Altså slik: Snelle -> Sufix - Nylon - Hekle. Stemmer?

Hva er takler?

Som sagt så er jeg bare en stakkars hobbyfisker. :thumbsup:

Nylon er sen som ser ut som plastikk, riktig. Også kalt 'mono'...

Husk nå - før du tar snøret på snellen - å feste litt mono eller dobbeltsidig tape innerst på snellen. Braiden (multisnøret) er nemlig så glatt at de vil gli mot spolen hvis du får nok motstand. Ikke lett å få drømmefisken opp da... Dette er nødvendig, vil sterkt anbefale å ta alt av og spole på igjen om du ikke har sikret snøret innerst. Og så må du legge snøret diagonalt frem og tilbake (krysslegge). Spol det på stramt - skikkelig stramt.

Tackler er det som du har hengende i enden av snøret, over pilken/søkket. Det kan f.eks bestå av gummimakk eller ha som hensikt å fiskes med agn osv - utallige variasjoner.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til settet du viser til, men Google viste meg snella. Denne så kanskje litt skral ut. Erfaringen her inne er at billige sneller stort sett varer kort tid. Er du heldig har du den noen sesonger med moderat fiske og ingen kjemper. Er du uheldig ryker den på første fisk av litt dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ikke den beste kvaliteten, men holder nok for meg til å begynne med ihvertfall, så får jeg heller oppgradere utstyret om jeg skulle bestemme meg for å gå for større fisk.

Du kommer til å angre på den avgjørelsen... :thumbsup:

Hvis snellen er av annenrangs kvalitet så avslører dette seg selv veldig fort... Og du vil irritere deg over dette hver gang du sveiver opp.

Denne læringskurven har jeg selv erfart, ikke få timer jeg har bannet over dårlige sneller... I dag gir jeg dem ikke engang til sønnen min - hvorfor skal jeg gi ham dårligere opplevelser på fjorden enn jeg har selv?

Gå på Skittfiske.no - her kan du finne kvalitetssneller fra 500-1000 kroner og oppover...

Dette er et godt tips! Spør hvem som helst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å angre på den avgjørelsen... :thumbsup:

Hvis snellen er av annenrangs kvalitet så avslører dette seg selv veldig fort... Og du vil irritere deg over dette hver gang du sveiver opp.

Denne læringskurven har jeg selv erfart, ikke få timer jeg har bannet over dårlige sneller... I dag gir jeg dem ikke engang til sønnen min - hvorfor skal jeg gi ham dårligere opplevelser på fjorden enn jeg har selv?

Gå på Skittfiske.no - her kan du finne kvalitetssneller fra 500-1000 kroner og oppover...

Dette er et godt tips! Spør hvem som helst... :)

Det er så sant som det er sagt.

Hvis trådstarter kan fortelle hva prisen er på den tilbudspakken, så kan vi kansje hjelpe deg med å finne bedre utsyr i samme prisleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet 1299, tar gjerne imot forslag til alternativer.

Fant disse uten videre...

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54413

Snellen har fått gode skussmål her inne tidligere - koster veiledende over 2000 kr. Eneste negative er snøreføreren, den kan enkelt demonteres om du ikke er fornøyd (kjekt å ha når det virker, men kan være et svakt punkt :thumbsup: )

Stangen kjenner jeg ikke, men den koster veiledende ca 8-900 kr. Er litt kraftigere enn den du har sett på, men dette gjør den nok litt mer 'allround' også.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54425

Samme snelle, annen stang. Lawson stengene for som regel gode skussmål.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56209

Tar med dette også - men tror det blir litt lett for båtfiske på dypet f.eks...

Kvaliteten er det imidlertid lite å si på

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54971

Et sett som koster 2000, firedelt stang har både fordeler og ulemper. Burde ikke være vanskelig å finne ut noe om denne her inne på FS.

Igjen samme snelle...

Skittfiske sender slik at du pleier å ha varene tre-fire dager etter bestilling (ihvertfall til Stavanger)

Lykke til! :)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei jeg fisker litt i sjøen, og fisker etter det meste. Jeg kjøpte Shimano Vengeance stang. Denne er solid og kurrant, men desverre ikke delbar. Men for min del gjør ikke det så mye da den ikke er så lang.

Jeg bruker Berkly Wiplash, og det er kanonbra og solid! 0,21mm holder. Jeg har 0,24. Bruker 1.00-1.20mm fortom.

Er det noe du skal bruke tid og penger på så er det snelle, men god brems. Uten det duger ikke noe av det andre utstyret. Jeg kjøpte Penn 209 LC, og den SUGER, skikkelig drittsnelle, så neste gang jeg jeg er ute etter kveita skal jeg følge Cb`s råd å kjøpe Shimano Tekota 700LC, Dyr men heller det enn å miste fisk på grunn av rævva brems!

Endret av Femmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.