Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpe kveitestang.


Skogsturken
 Share

Recommended Posts

Sant nok.. Stangen er alt for myk, og bedrive fiske med jigger på feks. 300gram er lite trivelig med denne stangen. Og gjøre tilslag med denne er heller ikke så lett siden den er såpass myk, på større fisk må du gjøre flere harde rykk før man føler at det sitter. Jeg og andre har opplevd brudd på denne. Som Geir formulerte ganske greit "solterra er en cedros i ny innpakking"

Men dette er da min oppfatning av stangen.

Det kan være kjekt og se på Lawson stengene, Shimano beastmaster, Edge stengene og antares. Disse har blitt brukt lenge til kveitefiske og jeg tror de fleste er fornøyd. Er du interessert i og se lenger ut, så er det et spennende marked i USA og Japan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Okuma stang nå. Og det Sjarkarn sier er ganske likt det jeg har opplevd med stanga. :P

Fåreløpig så heller jeg mot en Savage Gear Jig Stick :) Ikke så altfor dyr er den heller.

Endret av Skogsturken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gjøre med til noe spesialist det jeg mener er ut fra erfaring.Selv spurte jeg om råd her på forume i våres om kjøp av utstyr.Når det kom til valg av stang falt valget på en larwson powerjigg noe jeg slett ikke har angret et sekund på den har en følsom tupp som når du lærere dei stanga ser når den fanger skitt,når det kommer til resten av stanga er den rå og kjøre kveite på som jeg bruker og si kattens lek med musa.Jeg tror bestem det ikke er mye som finnes her i norske havet som vil ta knekken på denne stanga.selv drifter vi mye med slepp og da kommer stanga helt til sin rett sleppene er stort sett opp mott kiloen tunge.Det siste store som vi gjore med denne stanga var og pumpe opp ei kveite som dro seg nedtil ca 150 meterkveita sto under båte og på havet fikk vi juling med 8-10sekund meter vind,det er sikker flere stenger som ville klart den jobben ,men den fikk jobbe som Helv****... braide kvelda stanga er i fin form kveita som var 195-196 cm lang ende sine dager på havet.Og du den er på tilbud flere plasser til ca 1000tuselappen .Hørt under kampen fra en som bare kjøper shimano det der hadde ikke gått med mitt utstyr.Løp og kjøp sier nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekt ikke er viktig for deg er disse typiske 7 fots meitestengene flotte. Hvis du tenker mer på vekt så må du som oftest utenlands. en 12-20 punds antares har en ekstrem myk tupp men en rygg som er overdimensjonernt. har selv løftet 18 kilo fra bakken med denne og fremdeles har man MASSE rygg igjen (siste 30 cm inn til snellefestet er i vater). Problemet er at tuppen er myk men bunndelen er altfor overdimensjonert, derav høyere vekt. Jeg personlig liker å kjenne bøyen litt ned i snellesetet og dette får du med en jiggstang. Da får du en kortere stang(lettere løftekraft) myye mindre vekt og en stang som tåler mye. sistnevnte dette med lengde på stang kan du lese om på geir (persa) sin blogg hvis du leter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OTI (Ocean Tackle International ) Fathom Blade 5,2' 40-80# !!!

Kommer fra Abornes kveitecamp fra tidligere i September og en av oss leide en slik stang. Alle var eneige om at dette var en super stang å fiske kveite med. Jeg har sågar bestilt fem stk som er på vei over dammen til tre forskjellige fiskere... Selv skal jeg ha to (en 30-50# 6' og en lik den som vi brukte i nord )

Du ser bilde av stangen i action på den siste kveita i rapporten "På kveitejakt fra Abornes" Under Nord Norge.

Det som blir sagt om Okuma Solterra må gjelde den såkalte jig stangen. Både jeg og Palkr brukte Okuma Solterra Boat på kveita. Denne stangen gjorde jobben på en helt ok måte. Sier ikke at den er super for kveitefiske, bare at den duger greit, uten å skuffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en okuma Solterra speed jigg og er kanonfornøyd med den. Nå har den riktignok bare tatt kveite opp mot 40 kg men det gjør den til gjengjeld med glans. Fikk 9 kveiter i går hvorav 7 ble tatt med den stangen. Er som å fiske med en fjær. Kunne jigget og jigtrollet 2 døgn i strekk med den uten å bli sliten. Har ei Accurate 400 snelle montert på den og synes balansen er perfekt.

Endret av Gadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken! Jeg har fisket kveite både med solterra boat og speed jigg. Til det lette fisket (<400g) syns jeg de er supre. Rå detaljer på dem, som du normalt ellers finner på mye dyrere stenger. Men OTIen som Thomas nevner var en egen liga...

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.