Gå til innhold
Fiskersiden

Eletrisk linehaler


bvihovde
 Share

Recommended Posts

Har lurt litt på om en eletrisk linehaler kan være en grei måte å få opp dreggen igjen med (etter å ha kjørt den løs med båten), i tillegg til fiske med garn/line/teiner.

En aktuell kandidat er Northlift sin LH200 http://www.maritim.no/northlift-teinehaler-lh-200_1

Er det noen som har erfaringer med slike - funker de?

Ser for meg å bruke et eget batteri til haleren, og lade dette med landstrøm mellom øktene. Jeg har en 18 fots båt med 50hk påhengsmotor, så det er ikke aktuelt å rigge til noe hydraulikk, og slike bensindrevne linehalere støyer endel i tillegg til at de er nesten dobbelt så dyre som en el-haler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal visstnok være bra sier folk som har prøvd den. Er noe sterkere enn Ace Line Brutus haleren som nå er på vei ut av mange butikker ettersom NorthLift`n synes å være både bedre og billigere. Bør kunne dra opp 10 vanlige hummerteiner fra normal dybde med et 60 ah batteri med god margin.

Får du til en holdbar montering av festebraketten i båten din så kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du nok lure den til å tro at den drar teiner LADDEN. Trekk trekk trekk trekk trekk- stopp- :hot: trekk trekk trekk trekk trekk- stopp- :hot: osv.

Er ikke beregnet for lange halingsperioder. Selv ved lav belastning kan den komme til å knele og utløse bimetallsikringen og tilbakestilles ikke før den er avkjølt Halerne er konstruert for relativt korte halingsperioder avbrutt av hvileperioder.

Dette til opplysning til folk som har litt drøye forventninger til denne haleren. ( Og til de som ikke skjønte at du var ironisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har testet en slik el-haler som kunne bidra med noen erfaringer?

Ellers ser jeg at det står nevdt i bruksanvinsningen for LH200 at den er beregnet for relativt korte haleperioder...uten at de skriver hva det betyr.

Et alternativ kan jo være en bensindrevet linehaler (http://www.garnbua.no/ds_product_info.php/products_id/354). Ser produsenten omtaler den nye firetaktermotoren til å være "relativt støysvak" som jo er like informativt som "relativt korte haleperioder"

Er det noen som selger bensindrevet haler i Haugesundsområdet som har demo i butkken en kan høre på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har en Northlift LH-300 montert på en 27 fot sjark som brukes i yrkesfiske. Haleren ble kjøpt inn for å teste om den dugde til haling av kveiteline.

Den trakk lina kontinuerlig i to timer uten å knele. Belastningen kan jeg tenke meg var et sted mellom 60-80 kg.

Har også utstyrt den med hastighetsregulator da den går en tanke for fort til å hale line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Northlift LH-300 montert på en 27 fot sjark som brukes i yrkesfiske. Haleren ble kjøpt inn for å teste om den dugde til haling av kveiteline.

Den trakk lina kontinuerlig i to timer uten å knele. Belastningen kan jeg tenke meg var et sted mellom 60-80 kg.

Har også utstyrt den med hastighetsregulator da den går en tanke for fort til å hale line.

Dette passer med det jeg har hørt fra en annen bruker også...spørs om det ikke må handles inn en slik en:-)

Hva slags hastighetsregulator brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg har en Northlift LH-300 montert på en 27 fot sjark som brukes i yrkesfiske. Haleren ble kjøpt inn for å teste om den dugde til haling av kveiteline.

Den trakk lina kontinuerlig i to timer uten å knele. Belastningen kan jeg tenke meg var et sted mellom 60-80 kg.

Har også utstyrt den med hastighetsregulator da den går en tanke for fort til å hale line.

Det skulle vel tilsi at den lille modellen greit drar en 5 kilos dregg og kjetting i 10-15 minutter uten å gå varm???

Med en fart på 35-40 meter i minuttet så snakker vi vel neppe om mer enn et kvarter gange der jeg fisker.

Da bør du nok lure den til å tro at den drar teiner LADDEN. Trekk trekk trekk trekk trekk- stopp- :hot: trekk trekk trekk trekk trekk- stopp- :hot: osv.

Er ikke beregnet for lange halingsperioder. Selv ved lav belastning kan den komme til å knele og utløse bimetallsikringen og tilbakestilles ikke før den er avkjølt Halerne er konstruert for relativt korte halingsperioder avbrutt av hvileperioder.

Dette til opplysning til folk som har litt drøye forventninger til denne haleren. ( Og til de som ikke skjønte at du var ironisk)

Har du prøvd denne selv, eller er det slik du tolker teksten i brosjyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det noen som har testet en slik el-haler som kunne bidra med noen erfaringer?

Ellers ser jeg at det står nevdt i bruksanvinsningen for LH200 at den er beregnet for relativt korte haleperioder...uten at de skriver hva det betyr.

Et alternativ kan jo være en bensindrevet linehaler (http://www.garnbua.n...products_id/354). Ser produsenten omtaler den nye firetaktermotoren til å være "relativt støysvak" som jo er like informativt som "relativt korte haleperioder"

Er det noen som selger bensindrevet haler i Haugesundsområdet som har demo i butkken en kan høre på??

http://kraftblokk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Dette passer med det jeg har hørt fra en annen bruker også...spørs om det ikke må handles inn en slik en:-)

Hva slags hastighetsregulator brukte du?

Ble det kraftblokk på deg? Isåfall hvordan funka det? Har grubla litt på å handle en selv. Ser de har en del på finn.no til snaut 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Hei.

Hvordan fikk du montert hastighetsregulator på den?

Jeg har en Northlift LH-300 montert på en 27 fot sjark som brukes i yrkesfiske. Haleren ble kjøpt inn for å teste om den dugde til haling av kveiteline.

Den trakk lina kontinuerlig i to timer uten å knele. Belastningen kan jeg tenke meg var et sted mellom 60-80 kg.

Har også utstyrt den med hastighetsregulator da den går en tanke for fort til å hale line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.