Gå til innhold
Fiskersiden

Ny geo-gåte.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Dette skal bli et sett med gps-koordinater, og den må løses ved å bruke morsealfabetet.

Koordinatene skal bli noe i retning av N 68° 47.927 E 016° 29.412

Har prøvd meg på denne i en uke nå, og hater den mer enn noe annet....

Endret av GStrike
google...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jag vet ikke helt, er litt vanskelig at førklare hvordan man løser problemer. Men for meg er det väl prøve finne mønster, repetisjoner, fakta/hints fra teksten.

Den første var enkel, såg det var en hexadecimal sträng, og den klassiske tekst-representasjonen på en PC er ASCII, så da bare fant jag en hex to ascii converter på google, prøvde teksten og det stemte.

Denne stog ju at den skulle løses med morse. Som har to verdier eller vad man nu skall si, "." og "-". Prøvde finne noe mønster i koden og prøvde finne noe som kunde trekkes over i "." eller "-". konsonater og vokaler var väl den enkleste. Så jag bare prøvde med . på vokal og - på konsonanter og det virket.

Hvis man skulle løse den fra en annan vinkel så stämmer ju antall grupper ganske bra med antall tegn i koordinaterne du postet. Det var närliggande at tro at den første bokstaven i den første raden skulle vare "N" osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker usannsynlig enkelt ut det du forklarer. Jeg gjorde det så vanskelig som mulig å omgjorde alle bokstavene til morse og forsøkte å finne mønster der, og når jeg klarte å rettferdiggjøre fram til N68 47... , med forskjellige fremgangsmåter, så kjørte jeg meg fast i at det var rette veien å gå.

Så må vel tenke noenlunde enkelt på de neste kode-cachene.

Til mitt forsvar må jeg nevne at jeg klarte å løse den forrige jeg la ut, bare ved å sammenligne de to kodene, og så da mønsteret. Selvfølgelig etter å ha lagt den ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.