Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang og snelle til Sjøørret. Hjelp


 Share

Recommended Posts

Hei.. Har lest rundt på forumet om stenger og sneller som passer til å fiske målrettet til sjøørret.. men blir ikke helt klok på dette.

Er det noen som kunne ha gidd meg forslag med link hvilken stang og snelle jeg skulle ha kjøpt ? Har ikke tenkt å bruke noe mere en ca 3000 ,-

Har vært sett på shimano sine sneller.. Stradic, Twin Power, Exage (2500 FC).. Brukbart ? Stenger er jeg litt blank på

Mvh

Mikael

Og God Jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de ørretstengene jeg har hatt liker jeg fenwick stengene best. Både Ironfeather og Silver Wing er gode stenger Ellers kunne sikkert noe fra beastmaster serien til shimano eller savage gear parabellum vært noe å sjekke ut .

Stradic FC 2500 med frontbrems funker iallefall ypperlig til sø-fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler stradic 2500 på det varmeste. Får den på ebay for ca 900 inkludert frakt.

DEn var på salg på skittfiske.no før jul til 1600. EN nytelse å fiske med!

Jeg har en stang som funker bra: ron thomsen seatrout stick 11,2" med kastevekt på 8-22 gram. Bruker stort sett sluker fra 10-18 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Shimano speedmaster 9, eller 10 for og kastevekt 21g.

Snellene du nevner er alle gode sneller. Exage er billig og bra. Stradic har høy utveksling, noe som kan egne seg godt til sjøørretfiske.

Har selv en 3-15g./9' speedmaster med en twinpower str. 1000 som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ditt budsjett er Shimano Stradic 2500 ei fin snelle. Når det gjelder stang er det kanskje viktig at du først sorterer ut hvilken type bruk du i hovedsak ser for deg...

Skal du stå og denge 15-20gr sluk så velger du stang etter dette. Ser du for deg at du også vil prøve endel med dupp/flue-dupp/agn, så vil du ofte ha behov for ei litt kraftigere stang, kanskje 20-50gr.

Strekker du budsjettet litt så kan jeg anbefale Shimano Aspire CX 330MH 14-40gr. Denne stanga funker fint for meg som har ett svært variert SØ-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som sagt bytta ut den speedmastern med noe anna. Om du skal ha shimano er beastmaster eller diaflash gode alternativer.

Ser på skittfikse at Shimano Diaflash XT-A 300 ML 10' 7-21 gr koster 1150 kr. Det er jo rimelig billig da :)

Snøre blir litt smaksak men 0.15 power pro eller 0.25 mono burde funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper ''SpeedMaster AX 300ML 10'/7-21gr. '' og '' Shimano Stradic 2500 FC '' Dette ville vell bli greit til sjøørret fiske ? Og hvilke snøre skulle jeg ha hatt til dette ?

jeg har en bekjent med samme stang og en stella 2500, nydelig kombo :D 0.20-0.25 mono ville jeg brukt.. jeg føler tapsprosenten har synki etter atte jeg gikk vekk ifra multi sene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par diaflash xt-a stenger og liker de veldig godt, mye bedre stenger enn beastmaster. De kaster langt og har fin rygg, ikke så rettningsløse som beastmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper ''SpeedMaster AX 300ML 10'/7-21gr. '' og '' Shimano Stradic 2500 FC '' Dette ville vell bli greit til sjøørret fiske ? Og hvilke snøre skulle jeg ha hatt til dette ?

Høres ut som en bra kombo. Behandle utstyret pent, og det vil holde i mange, mange år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Abu-settene med Berkley lightning osv. er virkelig god valuta. Jeg plukket opp ett til julegave på tilbud - 750,- Det er jo nesten det Firelinen koster løst alene... Snella er faktisk også ganske ålreit, nå kommer den med frontbrems.

http://www.xxl.no/fiske/svabergfiske/fiskesett/abu-im6-sjoeoerret-allroundcombo-fiskesett-1041412

Selv bruker jeg Beastmaster, og er særdeles fornøyd. Vel brakk tuppen ved aller første kast, men ny fikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I've used the speedmaster 300ML for 4 yrs... seriously abused it and it hasn't broken. It is an excellent rod! Beastmaster is nowhere near as good. none of the berkely rods are as good either.

If possible try get a deal on a shimano aspire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker mye shimano, men blei veldig positiv overrasket over "Ron Thompson" sin SØ stang som eg egentlig kjøpte til min far men bruker selv:) Billige er de og. Verdt en kikk -->

http://www.skittfisk...0000038093.aspx

I tillegg har du de "nye" fra RT --> --sick--- bøy på de http://www.skittfisk...0000054114.aspx

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble speedmaster stang og stradic snelle ! :-) Gleder meg til å prøve.. håper det står til forventningene ! Ble litt usikker på en ting, satta på 0.10 multi sene på snella.. blir det for lite ? Skal da fiske målrettet etter sjøørret og kommer sikkert til å bruke den til ferskvannsfiske og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble speedmaster stang og stradic snelle ! :-) Gleder meg til å prøve.. håper det står til forventningene ! Ble litt usikker på en ting, satta på 0.10 multi sene på snella.. blir det for lite ? Skal da fiske målrettet etter sjøørret og kommer sikkert til å bruke den til ferskvannsfiske og :)

Vel....du kommer jo sikkert en del i kontakt med tang/rur/skjell etter SØ. Ikke at det er voldsom forskjell, men jeg ville gått opp til 0,15.

0.10`en kan du vel sette på en "ferskvannspole". Perfekt å piske 4-10 grammere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to dager med intenst fiske hadde min 0.12 gravd et uhyre irriterende kutt i min tørre kastefinger. 0.15 er helt perfekt, i enhver sammenheng.

Ah! Teipa finger er nærsagt ett must med tynn multi, med mindre du har utvikla lærhud som enkelte...

I would reccommend 0.18-0.20 mono. nice to cast with and compensates a bit for the fast action of the speedmaster.

2nd that. Would also work just fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er jo Shimano Stradic som er den mest populære sjøørrethaspelen på markedet i dag, mye pga den høye utvekslinga, men også fordi det er ei snelle med skikkelig Shimanokvalitet. Til vanlig sjøørret fiske så holder 2500 størrelse med Power Pro 0.15 som snøre. Har mange ganger vurdert å skaffe meg en Stradic, men har slått til når jeg har fått noen supertilbud. Det jeg har brukt til dette fisket de siste årene er ei Shimano Nasci 2500 snelle. Godt fornøyd med den. Har nå gått til innkjøp av en Shimano Twin Power 2500 FB, så tror dette blir min faste følgesvenn, og at Stradic dessverre ikke blir kjøpt inn med det første.

Når det gjelder valg av stang, så kommer det helt an på hva du skal fiske med. Dersom du skal fiske med flue og dubb, så er ei stang på ca 13' nesten et must. Er det mer slukkasting, så vil ei stang på 9-11' holde. Og hva skal man velge. Her er det virkelig mye å velge mellom. Har selv ei Tica Seatrout stang på 13' som jeg bruker til sjøørretfiske med flue og dubb. Blir bare mer og mer glad i den stanga, for den er helt fantastisk. Andre gode alternativer kan være Shimano Speedmaster, som jeg hører mange skryter av. Selv har jeg en 9' Shimano Antares som jeg kjøpte til en billig penge på salg hos Skittfiske. Og denne er jeg utrolig godt fornøyd med.

Skal du ha tak i en god stang for en billig penge, så kan Berkley Lightning Shock være tingen. Har ikke prøvd de stengene som er beregnet for lettere fiske, men er godt fornøyd med Berkleystengene mine jeg bruker til laksefiske.

Når det gjelder snøre, så liker jeg best Power Pro multifilament. Skal du bruke monofilament, pass på å få et skikkelig snøre for det, f.eks Duraflex, Trilene (Maxx, Sensation eller XL), Stroft, Siglon eller gode gamle Abulon Top.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligst å bruke multifilament idag og gjerne kombinert med en sjokkfortom av fluorcarbon på noen meter.Da reduseres faren for slitasje på tynne multisnører betraktelig ved bunnnapp ol . Stradic har jeg brukt de siste årene etter sjøørreten og den er svært egnet med sin høye utveksling.

Når det brukes 0.10 multiline kombinert med sluker på 20 gram vil du skjære opp fingeren etter noen tids kasting.Jeg har brukt tape på pekefing tidvis, samt en liten mansjett jeg fant på en butikk i Scotland for noen år siden som ble brukt mye i forbindelse med fluesnører med ru overflate ,ridgelinesnørene.

Funker helt ok til haspelfiske også .

Stangspørsmålet ble vel utførlig debattert i tråden: den perfekte stang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strevar med å velje den neste sjøaurestonga. Eg har to kriterium: Ho skal vere 10 fot lang og tredelt.

Vel, tre kriterium: Stonga skal sjølvsagt vere kjempegod.

Foretrekker rask aksjon. Fiskar mest med 18 grams møresild, men er og nede i sluk på 10 gram og oppe i 22 - og ein sjeldan gong enda tyngre sildesluk i motvind.

Eg har to alternativ no: Diaflash XT-A og Berkley Series One (gamleserien, Skeletor er jo todelt).

Nokon som har prøvd ei eller begge stengene som kan vurdere dei opp mot kriteria mine - og mot kvarandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet diaflash, den er tipp topp, seres one har jeg bare kjent på i butikken og synes den ikke nådde helt opp til diaflash, skeletor pro er ei kanonstang men da todelt og mye bedre en series one.

Men du bør ta med lawson norwegian spinning i vurderingen. Synes alle stengen jeg har testet fra lawson har vært helt enormt bra selv i rimelige prisklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.