Gå til innhold
Fiskersiden

Unormalt mye død laks?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Var og dykket ved utløpet til en elv i Høgsfjorden i går. Var på jakt etter lysprikkfisk og laksesild, men det ble bomtur. Under dekompresjonen soste vi rundt i elvemunningen på 4-5 meters dyp. Der lå det masse død laks. Digre beist på over meteren i gytedrakt med svære krokkjefter. Den første vi så hadde mistet skinnet og lå halvt begravd i greiner og løv. Både Leif og jeg trodde først det var en død sel.

Hadde bare makrolinse på, så det ble kun bilder av hoder med sjøstjerner på o.l., men kanskje jeg drar inn med vidvinkel i morgen.

Spørsmålet mitt er. Er dette normalt?

Vet jo at mange laks dør etter gyting og når det er mye vann i leva som det har vært i vinter, blir de vel spylt ut i havet.

Synspunkt, betraktninger, erfaringer og fakta mottas med takk.

Hvor mye av laksen dør etter gyting og hvor mange klarer seg og gyter for 2. og 3. gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Fleming (1996), var overlevelsen på gjennomsnittlig 74% etter gyting i Imsa, dvs en dødelighet på 26%. I River Conon i Skottland var det 26% overlevelse dvs 74% dødelighet og dødeligheten er større for hannlaks enn hunnlaks i alle elver undersøkt. Men dødeligheten er dessuten langt større for storlaks (naturligvis). Så hvis en undersøker dødeligheten på kun storlaks vil man antakeligvis komme opp på tall i nærheten av 90%? Så hvis det var bare storlaks dere fant så høres det ganske naturlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo mer laks det er i elva, jo mer slåss den og jo flere laks dør. Død laks om høsten kan altså være et godt tegn. Og husk at død laks også er mat til dyr, fugler og mikroorganismer og et viktig bidrag til økosystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Fleming (1996), var overlevelsen på gjennomsnittlig 74% etter gyting i Imsa, dvs en dødelighet på 26%. I River Conon i Skottland var det 26% overlevelse dvs 74% dødelighet og dødeligheten er større for hannlaks enn hunnlaks i alle elver undersøkt. Men dødeligheten er dessuten langt større for storlaks (naturligvis). Så hvis en undersøker dødeligheten på kun storlaks vil man antakeligvis komme opp på tall i nærheten av 90%? Så hvis det var bare storlaks dere fant så høres det ganske naturlig ut.

Tja, alt ser jo større ut under vann og når det er mørkt, men det var stor laks samtlige av dem. Tipper den største var oppimot 1,5 meter.

Og jo mer laks det er i elva, jo mer slåss den og jo flere laks dør. Død laks om høsten kan altså være et godt tegn. Og husk at død laks også er mat til dyr, fugler og mikroorganismer og et viktig bidrag til økosystemet.

Siden disse fiskene lå i saltvann, var jeg egentlig forbauset over at det ikke var flere dyr som spiste på dem. Noen sjøstjerner som på bildet over og et par strandkrabber, men lite ellers.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det ser ut som laksen var gytefisk så vil jeg tro at det er naturlig. Finner man fisk i alle størrelser, også gjeldfisk er det adskillig mer bekymringsfult. Uten at jeg har dykket og sett utenfor en munning selv så vet man at meste parten vanligvis dør, og spesielt stor fisk. Får man flom etter gyting vil fisken antagelig stryke med kjappere da de allerede er utmattet og ikke klarer å stå i mot ei stor elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært der eg tror, så er ikke laks på 25kilo urealistisk. Det er ikke så lett å se om en laks er 120, 130 eller 150cm under vann vil eg tru :)

Nei, det kan du si. Husker jeg dykket med en kamerat bare for at han skulle få prøve dette. Under dykket fant han en ølboks som han plent ville ha med på land. Jeg forsto ikke hvorfor, men da vi kom opp foklarte han at han aldri hadde sett en så stor Hansaboks før, så den måtte være spesiell og han ville ta vare på den. Han ble litt sjokkert når vi tok boksen ut av fangstnettet og han så at det bare var en vanlig halvlitersboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og dykket ved utløpet til en elv i Høgsfjorden i går. Var på jakt etter lysprikkfisk og laksesild, men det ble bomtur. Under dekompresjonen soste vi rundt i elvemunningen på 4-5 meters dyp. Der lå det masse død laks. Digre beist på over meteren i gytedrakt med svære krokkjefter. Den første vi så hadde mistet skinnet og lå halvt begravd i greiner og løv. Både Leif og jeg trodde først det var en død sel.

Hadde bare makrolinse på, så det ble kun bilder av hoder med sjøstjerner på o.l., men kanskje jeg drar inn med vidvinkel i morgen.

Spørsmålet mitt er. Er dette normalt?

Vet jo at mange laks dør etter gyting og når det er mye vann i leva som det har vært i vinter, blir de vel spylt ut i havet.

Synspunkt, betraktninger, erfaringer og fakta mottas med takk.

Hvor mye av laksen dør etter gyting og hvor mange klarer seg og gyter for 2. og 3. gang?

Helt normalt at store hannlakser dør etter gyting, er bestandig mye ørn å se oppover Altadalen senhøstes og tidlig vinter pga dødligheten etter gytinga som rovfugler nyter godt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen fler bilder fra i dag. Ikke mye igjen, så sjøstjernene, eremittkrepsene og kråkebollene har tatt godt for seg av fisken. Kanskje kråkeboller med laksesmak kan bli den nye eksportartikkelen?

gallery_5134_18_93182.jpg

gallery_5134_18_150751.jpg

Synd jeg ikke fikk noen bilder av litt helere fisk med skinnet i behold. Hvis noen vet om et sted i området rundt Stavanger der jeg kan ta noen liknende bilder i god sikt, tar jeg mot tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.