Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske snelle til laksefisking


ayyildiz89
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har ikke personlig erfaring med Penn annet enn de få gangene jeg fisker på havet . Bruker da en senator 6.0 .

Penn er jo kjent for å lage tøffe sneller som tøler en trøkk .Sargusmodellene mener jeg ble laget med tanke på surfcasting og tyngre sjøfiske .

Hva er vekta på snellen ? Tror forøvrig at den er mer enn ok til laksefiske,ihvertfall kraftig nok .

Problemet kan jo evnt bli at den rett og slett er i tyngste laget å gå med langs elva en hel dag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en posetivt inntrykk av det du skrev, har aldri hørt om den tidligere ellers. Den veier mye forholdt til andre sneller. Veit ikke helt hva nøyaktige vekta på den er, men den er tung som du sier. Kommer sikkert av at det er plass til 240m med 0.50mm sene. Forresten takk for all info. Er alltid åpen for mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Hvis du veier snellen på en digitalvekt er det lettere å si hvorvidt den egner seg godt eller mindre godt .

240 meter 0,50 plasserer den i tungvektsklassen for laksefiske .Jeg har en snelle selv i lignenede størrelse av merket Milo ,som nå ligger i skapet med det rare i .

Har vel brukt mest Shimanosneller i størrelse 6000 senere år ,og da primært Twin power,Stradic og Baitrunner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge omregningskalkulator veier denne 8000 snella nesten 830 gram. Denne blir etter min mening et slit å gå med i lakseelva. Hvis du allikevel er sugen på akkurat denne modellen så har du sikkert fått med deg at den leveres i 2/3/4/5/6/7 og 8000 størrelse.

Jeg kjenner ikke snella, men med Penns rykte for å lage solide ting så tror jeg ikke det er hasard å gå ned til 5000 modellen selv til tungt laksefiske. Da er du "nede" på 575 gram....

http://www.pennfishingstore.com/penn-sargus-metal-spinning-reels.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom vekten på 830 gram stemmer er det i tyngste laget for en standard lakseutrustning.

Har du snella allerede er det jo greit men om du vurderer å kjøpe en ny snelle som primært skal brukes til laksefiske ville jeg valgt en lettere modell.

Vet ikke hvilket budsjett du opererer med men du finner garantert noe bra i Shimano sitt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg har kjøpt snella. Betalte 1300 kr hvis ikke jeg tar feil, men aldri prøvd den. Tenkte jeg skulle prøve den til sommer eller når lakse sesongen åpner/starter. Virker som dere har erfaringa som trengs for lakse fisking, så hva ville dere ha anbefalt isteden, vil ha onkli saker og har en budsjett rundt 2lapper til det. Klarer ikke å fiske med den snella man må bruke tommelfingerren på. Veit ikke hva den type snelle heter men ja. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heo.

Jeg er ganske ny innen fiske, men har fått med meg noen saker og ting i det siste. Hvis noe er feil av det jeg sier så må dere andre her si ifra.

Den type sneller der du må bruke fingeren kalles multiplikatorsneller.

Tilbake til valg av snelle så vil nok de fleste si at Shimano holder en høy kvalitet. Her får du hva du betaler.

Mange laksefiskere som jeg har snakket med sverger til Twin Power eller Stella-modellen.

Hvis du kjøper Twin Power (den gamle versjonen) så kommer du rundt 2 000 for en 4000 størrelse med frontbrems. Dette skal være godt nok for et vanlig laksefiske, med mindre du fisker STORE lakser. Da burde du nok opp i størrelse 6000.

Ellers har Shimano også en modell som kalles Rarenium, denne får også skryt.

Hvis dette blir for dyrt tror jeg Exage-modellen kan være et godt alternativ. Denne koster rundt tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo Villmarksmesser rett rundt hjørnet på flere plasser i ditt nærområde, kanskje kan du gjøre godkjøp der?

Fant den også til 2499.- her : http://www.baardsen....nt.php?pid=2034

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også viktig å nevne at blant annet Twin Power også kommer i en Ci4 versjon med lettere materiale. Denne er også dyrere.

TwinPower CI4FA leveres etter det jeg kjenner til kun som 2500/4000.

4000 størrelsen har i tillegg en grunnere spole en 2500 og tar bare 140m 0,25mm, så disse er vel ikke tilrådelig å bruke på laksefiske.

Ser at flere her tilråder minimum 6000.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stenger 1: shimano beast master bx 3-3,3 m 20-50g 2: berkley lightning rod mvp Powered by 1m7 graphite action fibers 15-65g 11fot. En annen fiske snelle jeg har er shimano technium 6000fb. Men syns jeg får inn veldig lite sene på denne. Det står at jeg får inn 150m av 0,40. Men når jeg bruker 0,50 blir det jo betydelig mye mindre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene dine er kurante til laksefiske.

Hva gjelder sneller så har trenden med multifilamentsnører gjort at produsentene ser ut å lage grunnere spoler på mange sneller.

Om du har begge spolene til snella di kan du jo vurdere å legge på en lite spole multi, eksempelvis 0,23 PowerPro innerst og så skjøte på med nylon til spolen er full?

Husk bare å lage en skikkelig skjøteknute og skift ut skjøten flere ganger i løpet av sesongen hvis den går gjennom stangringene ved kast.

Selv kjenner jeg flere som opererer med multisnøre og kort sjokkfortom av grov fluorkarbon i lakseelva.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.