Gå til innhold
Fiskersiden

Tilpasse klump til tohånds 15', help, help!


Gjest RoarV
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Hei

Jeg har fått lånt meg en tohånds guideline 15' 10/11. Her om dagen fikk jeg to DT snører i posten. Et flyt og et intermediate. Jeg er sylfersk med tohåndskasting. [8)]

Disse DT snørene vil jeg bruke til å lage klump som passer til denne stangen. Prøvde litt selv på intermediate snøret, men resultatet ble ikke helt topp. Stod i elva å klippet.

Intermediate snøret er nå:

10,5 meter 21,5 gram

16 meter 41 gram

I natt lå jeg å lurte på hvorfor jeg hadde problemer med å løfte 10,5 meter og 21,5 gram opp av elva med den stangen, samt kaste det 70 meter ut. Kan det stemme at jeg har gjort en stor feil med enden av snøret,når jeg sier at den tyneste enden ble festet til skytelina? den tynne tuppen burde vel vært festet til fortommen, for å unngå ett kraftbrudd? Den tynne enden er ca 2,5 meter. Eller nei, kansje ikke...skytelina er jo tynn? nei, ikke vet jeg.

Kan noen hjelpe meg til ett utgangspunkt. Hvordan skal dette gjøres.

4_1_72.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kutter en DT - line skal den tykkeste delen (der du kuttet) festes til skytelinen og den tynneste (taperingen) festes til fortommen. Hvis ikke vil det hele mildt sagt bli vinglete...

Når det gjelder lengder og vekt er det bare å prøve seg frem. Kutt litt om gangen (av den tykke delen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.5 gr för klumpen låter allt för lätt för en 15ft. Tror mina klumpar till min 15ft (10/11) väger mellan 33 och 36gr. Längden varierar natuligtvis, men jag tror flytklumpen är drygt 13m och den kortaste S4 är 10m. Jag köper alltid färdiga klumpa som jag kapar till. Är väldigt sällan man får till det på första försöket, så gör klumpen lite för lång första gången, och korta ner den vid behov.

Måtten och vikterna ovan passar mig och min kaststil. Men poänget är att hitta en vikt där spöt jobbar maximalt, och detta varierar naturligtvis mellan olika fabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Hei Lars

Jo, jeg syntes også det hørtes litt galt ut med 21,5gram til en 15'

Ble litt overrasket når jeg veide den på jobb i dag. 33-36gram. Flott, da har jeg ett utgangspunkt på vekten også.

Det er vel igrunn det som er mest vesentlig for å få gode kast, sett bort fra mannen som kaster.

Kjøpte DT linene hos Piscator i Danmark, billige; ca 100 kr pr stk.

Greit å kjøpe noe billig når enn aldri har tilpasset klumper til tohånds før.

Skal prøve å få tak i en tohåndskaster i elva i kveld, så kansje de kan hjelpe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern må ¨gjøre leksa si bedre.

det er to forskjellige "vekter" det er snakk om til enhånds stenger og tohåndsstenger.

enhånds vekter:

#8 vejer 18 gram

#9 vejer 20 gram

#10 vejer 22,5 gram

tohånds:

#8/9 vejer 26,5 gram

#9/10 vejer 30 gram

dette er vekter som er hentet fra piscator sine hjemmesider.

sjekk aktiv dødshjelp sine sider på Ace klumper( Ace singel og Ace double )så ser du de samme vektene der.

personlig bruker jeg vision ace klumper og der er en 8/9 tohåndsklump 28-29 gram

en klump til 10-11 stanga veier 36 gram

disse klumpene fungerer perfekt til mine stenger, disse klumpene er veldig tjukke i bakenden, (mot stangtuppen) noe som gjør at vekta spenner opp stanga veldig lett, Det blir nesten som å kaste med sluk!![:0][:0]

her er det saksa fra rio sine sider:

This full floater 10/11 F is 44' / 13.40 meter long, 730 grains / 47,2 gram and comes complete with two loops, paperwork and original box.

personlig tror jeg fluestengen i framtida blir klassa med gram vekter på snører/klumper som andre stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg er så innmari på jordet som noen vil ha det til.

Jeg forutsetter at folk vet at vekta som oppgis i AFTM-systemet er vekta av de første 30 fotene minus den jevne spissen på snøret. Jeg vil dermed presisere nok en gang ovenfor de som trenger det; Du skal ikke kappe klumpen på eksakt vekt som står oppgitt i AFTM-oversikter fordi systemet angir vekta av de siste 30 fot av snøret. At en HEL klump (kanskje ferdig fra fabrikk) veier mere enn vekta som AFTM-klassifiseringen går ut i fra synes høyest normalt i og med de fleste klumper som fås kjøpt ferdig er mere enn 30 for lang. -Så vekta av den TOTALE klumpen vil langt på vei overstige vektgrensene i AFTM-systemet.

Når det gjelder klassifisering generellt er jeg enig i at fluestengene bør angi gram som kastevekt fordi da vil man kunne kappe klumper på tvers av hele AFTM-systemet. Og hvis det er snakk om jevne snører a la DT-snører burde produsentene oppgi hvor mange cm som trengs å kutte for å redusere vekta med f.eks 1/2 gram.

Men om det noen gang vinner frem tviler jeg sterkt på fordi å kutte et DT-snøre for å lage klump tjener vi og ikke produsentene på fordi man kan få to klumper ut av ett DT-snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente ikke at du var på jordet, men det er en forskjell der som noen har funnet på,

jeg mener at det å kappe til dt snører for å få seg to klumper hører fortiden til, det er himmelvid forskjell i kasteegenskapene på en hjemmelaget og en kjøpeklump,

jeg kjøpte meg en tohånds piscator klump, disse er hjemmelagde av piscator (kappede dt liner), kjøpte 9-10 til 8-9 stanga mi da jeg så at den var samme vekta som en ACE 8-9 klump. klumpen går ann å kaste med og er for såvidt ok til den prisen ,(litt over 100 kroner) ,men Ace klumpen er også verdt pengene [:0][:0]550 kroner!!

alt i alt er vel snørene/ klumpene en av de mindre kostnadene vi laksefiskerehar på budsjettet......[:I][:I][:I][:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel utgangspunktet det at Roar skulle lage klumper ut av to DT-snører? -Og personlig har jeg ingen problemer med å bruke Dt-snører som klumper.

At ferdigklumper har mere fasong (profil) som et miniatyr WF-snøre er vel ikke å undres over - mere av kastevekta ligger fremst i snøret og muliggjør en enklere oppspenning av stanga.

Bør kanskje her minne om et innlegg jeg hadde tidligere: spissen på fluesnører kan med fordel kuttes ned endel, da de fra produsenters side er laget forholdsvis lange for at man skal kunne kutte litt for hver gang man skifter fortom. Hvis du kutter endel av spissen med en gang vil du kunne få flua til å "slå over" på en enklere måte enn at endel av kraften "forsvinner" ut i luften og at flua detter ned som nedfallsfrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Laksefiskeren:

Du anbefaler å kutte spissen ned. Hørtes fornuftig ut. På DT snøret jeg kjøpte er den omtrent 2.5 meter. Hvor mye anbefaler du å kutte? En meter i første omgang? Tjaaa..jeg finner sikkert utav det. Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE KUTT TUPPEN!!!!!!

det er helt feil å kutte i tuppen, den er veldig viktig for overslaget av flua, på nye klumper i dag er vekta nærmest stanga ,ikke i tuppen slik du tror laksefiskern, det er da en får spent opp stanga lettest. se på aktiv fritid sine sider på ace klumpene da skjønner dere hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare å kappe spissen på snøret når man lager skyteklumper av DT snører.Det gjør også at det er lettere å få store tunge fluer til å slå over.For å finne pungtet man skal kappe tar man spissen og bøyer bakover og legger den paralelt med resten av snøret og drar den bakover langs snøret til man ser snøret blir tykkere.Det er pungtet man skal kappe.Ellers så er det vel rett og slett mye bedre å kjøpe en moderne skyteklump som har mye bedre kasteegenskaper enn et kappa dt snøre.

Kan ellers anbefale denne linken ang tilpassning av skyteklumper:

http://globalflyfisher.com/fishbetter/shootingheads/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Det var rett før.....kutte eller ikke kutte?[ :( )]

Skal sjekke opp den linken på mandag, Rolf.

Drar til Bjerkreimselva i natt, siste tur før Orkla og kanalhølen.

Nå må den vel bite. Selvtillitten begynner å bli alvorlig skral. 14 kveldsturer, og ett grisedårlig resultat enda. Mistet en flott laks over 6kg, drar den ut til 8 kg på nettet. [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kappe meg her og kappe meg der.... dette begynner jeg å bli temmelig lei av![ :( ]

Gjør akkurat hva du vil - men gjør meg en tjeneste og snakke med drevne fluefiskere - gjerne Geir Grevstad f.eks angående spisser på fluesnører - om de bør kappes eller ikke.

Det er i grunnen det samme for meg hva dere gjør eller ikke gjør - jeg uttaler meg (som oftest) ikke i hytt og pine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

IKKE KUTT TUPPEN!!!!!!

det er helt feil å kutte i tuppen, den er veldig viktig for overslaget av flua, på nye klumper i dag er vekta nærmest stanga ,ikke i tuppen slik du tror laksefiskern, det er da en får spent opp stanga lettest. se på aktiv fritid sine sider på ace klumpene da skjønner dere hva jeg mener.

ro deg ned litt Asmund!

Jeg tror IKKE at vekta på ferdigklumper ligger nærmest stanga - men jeg VET at når noen spør om å kutte DT-snører som her i det opprinnelige spørsmålet til Roar så er det det vi faktisk skal svare på - IKKE hva du skal gjøre med ferdigklumper!

Vi må faktisk holde oss til saken og ikke som du gjør - refere til hva Aktiv Fritid skriver at du skal gjøre med Ace-klumper!

Jeg uttaler meg ihht spørsmålet til Roar, og for at det skal bli en debatt om temaet til Roar så bør du også forholde deg til spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laksefiskern.

ser av svaret ditt at du ikke har peiling på hva du snakker om, jeg har aldri referert til hva AF skriver ,men til en illustrasjon av en klump, vekta ligger nærmest stangtuppen.

det må være lov til å "spore" av på forumet å gå litt of topic[ :( ]

Og jeg vet også som du sier at når det er snakk om å kappe tuppen av et DT snøre hva det snakkes om, men jeg tror nok at den kappinga det var snakk om her var å fjerne hele taperingen.

Du får ha meg unnskyldt om jeg trakker deg på tærne med mine synnspunkt

mvh Asmund

289 laks alle tatt i lakselver fra Kristiansand i sør til Kola i nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tråkker ikke på meg med å komme med dine egne argumenter, men jeg ser at du ikke forholder deg til det spørsmålet dreide seg om og da blir dine argumenter helt tåkete for meg og jeg retter en tanke til den stakkaren som retta spørsmålet - han må jo mildt sagt bli lettere forvirra.

Jeg kunne godt ha kommet med HELE fremgangsmåten for hvordan man går frem for å tilpasse et DT-snøre til bruk som klump, men jeg har litt for mye andre ting å foreta meg nå rett før ferien og må dessverre prioritere litt annerledes.

Eller kanskje enda bedre; du som hevder at du vet alt om dette - kanskje du kunne skrive en fullstendig beskrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hevda at jeg vet alt om dette ,men det kan tydeligvis du, å bruke kappede Dt liner i 2004 synes jeg er litt "steinalder" da det er kommet utstyr som letter kastinga og presentasjonen mange ganger.

Dette var også grunnen til at jeg blanda meg inn i diskusjonen,

derfor litt eplekjekk angående nye klumper, tror mye frustrasjon over tohånds kasting kan legges hjemme med bruk av en kjøpeklump satt opp mot en Dt klump, her snakker jeg av personlig erfaring.

God ferie Henning[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jeg hevder at jeg ikke kan alt om temaet... men det samme prinsippet gjelder for alle klumper, det være seg ferdigklumper eller egenkuttede klumper: det er den vekta du har utenfor toppringen ved kast som bestemmer hvor godt du får spent opp stanga. Og det er her Aftm-klassifiseringen gjør seg gjeldene.

At kutting av Dt-snører hører fortiden til er jeg dels enig med deg i - men det funka den gang og det er ingen grunn til at det ikke skal funke nå i dag. Men at ferdigklumper funker bedre enn kuttede Dt-snører henger sammen med at vekta på et Dt-snøre er jevnere fordelt enn på ferdigklumpene. Ferdigklumpene konsentrer vekta a la et WF-snøre.

Den linken som Rolf referer til beskriver hvordan lage en klump ut av et Wf-snøre. Men det går ut på det samme: å finne vekta som skal til for å spenne opp stanga. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å kutte et WF-snøre til klump i og med du bare får en klump ut av hele snøret. Da er det vel så billig å kjøpe en ferdig klump. Eller for den saks skyld bruke HELE Wf-snøret som det er. Sjøl foretrekker jeg Wf-snøre til 5'er stengene mine.

At det er delte meninger om temaet kappede klumper henger mest sannsynlig sammen med at det også er delte meninger om hvor LANG skyteklumpen skal være. Noen vil ha kort klumper og andre foretrekker lengre klumper. Og her blir det snakk om hvilken vektklasse man skal velge for stanga si. Ønsker du kort klump øker du vekta i forhold til stanga - ønsker du lengre klump minsker du Aftm-vekta.

Når jeg skriver om å kutte i den ytterste delen av fluesnøret så er det for å "tune" snøret som han skriver - det er det samme som det jeg skriver tidligere i innlegget her "så ikke flua detter ned som nedfallsfrukt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.