Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken fortom og backing skal jeg bruke til dette utstyret?


L K
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt grønn når det kommer til slikt flueutstyr,men siden jeg vant dette blir det satsing etter laks med flue til sommeren.

Utstyret består av dette:

Guideline Reaction 13.7" #9-10 33-37gr stang.

Guideline Quadra #10-12 snelle.

Guideline Triple D 9-10 39gr float\hover skytesnøre.

Så da lurer jeg på hvilke fortommer og backing jeg bør bruke til dette settet?

Kan jeg for eksempel bruke tykk multisnøre som backing?

Skal stort sett fiske i Numedalslågen som vel er en medium til stor elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Du har skaffet deg ett svært bra flueutstyr :shifty:

Vil anbefale 200 meter 30 punds backing .Ikke bruk multisnøret du snakker om da det vil bygge unødvendig mye plass opp på snellen.

Kan også anbefale noen polyleadere i lakseutgave i forskjellige synkevarianter samt noe fortømsmateriale av god kvalitet mellom 0,35-0,50 alt etter vannstand og fluestørrelser,gjerne fluorcarbon.Selv bruker jeg mye Maxima til mitt laksefluefiske .Lag en permanent løkke på polyleaderne og samme løkke på nylonen,så kan du skifte fortomtykkelse raskt og effektivt . Polyleaderen blir en naturlig forlengelse av fluesnøret/klumpen og vender fluen din effektivt under kasting.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingenting galt i forslagene dine, men Triple Densityen din er en skyteklump, ikke et skytesnøre (shooting line/running line).

Her er klumpsnørets oppbygging: Spiss-Fortom-Klump-Skytesnøre-Backing.

Du trenger altså i tillegg et skytesnøre. Kan anbefale Guideline LRL+ eller Compline.

Siden klumpen din er F/H/I er det logikk i å ha minimum intermediate fortom. Du vil også finne at du ønsker å komplettere med andre fortommer i forskjellige synkegrader.

Som uvant vil kanskje en 12-15 fots lang fortom+spiss på halvannen meter bli vanskelig å håndtere.

Mulig du bør vurdere en på 9-10 fot. Men kaster du bra er det jo ingen problem.

Du trenger ett lite utvalg av spissmateriale, avhengig av forhold og hvor store fluer du fisker med.

Anbefaler 0,30/35/40/45/50.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen,er det noen av disse her som passer?

http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnører--and--skyteklumper/Skyteliner.aspx

Håpet å kunne kjøpe alt på Skittfiske,siden det ikke ligger så langt unna meg.

Tips til hvilke knuter en skal bruke mellom alle sakene her hadde også vært fint.

Mellom skyteklump og fortommer er det løkker så den er grei,men resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med gutta på Skitt Fiske. De hjelper deg både med skyteline og knutespørsmål. Tar du med utstyret kan det hende du får dem til å sette det sammen for deg.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også satse på en del IKKE polyfortommer. Kjøp vanlige taperede laksfortommer(mye billigere) og skift spissen på diss eesk med floucarbonen din. Så er det absolutt ok å ha noen polyleaders i veska. Eks i synkende utgave om du trenger å gå noe med ned. Men til sommerfiske så er en vanlig mono fortom med esk. floucarb. spiss helt ok. I mange tilfeler er det enkelt å sette sammen sin egen laksefortom også i eks tre seksjoner. Ikke så nøye som med lett enhåndsutsyr. På tidlig elv så bruker jeg selv ofte kun en lengde og en tykkelse på hele fortommen. Mye vann, farget vann og synkesnøre tregnger man ikke lange fortommen. Liten sommerelv, lenger fortommer og spiss. Du finner også litt om tema under fanen nyttig på hovedsiden på FS. Skjøt av fortom kan man bruke UNI/UNI, Kirurg eller blodknuten.m Personlig bruker jeg kirurg da den er lett å lage, og svikter sjelden.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.