Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som fisket i Tyrkia Alanya området?


Gotland
 Share

Recommended Posts

Ska på ein familie tur tredje uka i juli. Og når til og med sønnen spør om vi ikke kan ha med ei stang eller to så må jo bare far stille opp. :closedeyes:

De jeg lurte på er om noen har prøvd og fiske ifra land eventuellt båt og vet vad en kan forvente av fangst. Er det bare "akvarie fisk" eller er det lurt og ta med litt tyngre utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg veit er hva de fisker i og rundt Istanbul. Der står det haugevis med folk på broene og lemper haugevis med mini taggmakreller og mini bluefish. På mitt spørsmål om hva de brukte de som agn til fikk jeg som svar at de grillet dem! Hvordan ståa er rundt Alanya vet jeg ikke. Fikk ei bok av frøkna (Fishes of the eastern Mediterranean) som tar for seg artene i den østre delen av Middelhavet, men det står lite eller ingenting om hvor mye som finnes av samt den lokale utbredelsen de forskjellige artene (470 arter i alt beskrevet med bilder og det hele). Infoen som kan være relevant med tanke på sportsfiske var derfor sterkt begrenset. Hvor stor sportsfiskeinteressen er har jeg fått lite info om. Imidlertid så det ut til at både multe og havabbor var relativt vanlige arter om man skulle dømme etter hva som fantes i fiskediskene samt ble servert på restaurantene rundt omkring. I tillegg ble jeg servert en ting som skulle være en luksuriøs delikatesse. Det viste seg å være røkt makrell! Men dette var som sagt i Istanbul. Med tanke på guttungen er nok akvariefisk kanskje mest aktuelt, mens far kanskje kan ha multe og havabbor i tankene. Ellers så jeg noen tørkede svære flyndrer (5-6 kiloser) i taket på en restaurant. De minnet om piggvar, men hadde noen digre "byller" på ryggen. En og annen tørka tunahale hang det der også. Boka ellers viste at det fantes mange typer hai, men også mange arter i makrellslekten, havbrasmefamilien og ikke minst i taggmakrellfamilien. Kan sikkert får hu til å sjekke litt rundt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jada de fisker i disse områdene . Du for kjøpt turer ut og fiske der nede .Selv har jeg ikke prøvd det og kan ikke gå god for de turene ,men ut av bilder de viser fisker de etter en fisk som lingner noe på vår torsk:Grunden til at jeg ikke har valgt fisketur der nede er rett og slett varmen,siste uka i juli vil nok bli ca 40 + 55grader i skygge da er det varmt.Du må nok noe unna alanya området for og se ivrige fiskere det meste rund disse områdene dreier seg om turister.Har sett en del blanke fisk noe lingner på vår sjøørret som også der ned er leken i varmen.For varmt er det i vannet 25-30 grader her hjemme synker det meste av fisk som en stein til bunnen så jeg tror jeg ville sattse på bade land og delfinshow så et plaster kunne di jo få svømme med dem.Men skule du ta en tur der nede ville det v ært morrsomt med tilbake melding fra hvordan det var allså fisketuren.God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke feriert i Tyrkia, men på øyer rett i nærheten (f.eks. Chios). Hele middelhavet bærer vel preg av overfiske, ikke akkurat cape cod :) Men under snorkling så jeg en del fisker som kunne vært morsomme å fått på stang. Multe og havabbor er jo allerede nevnt, dog var det ganske smått, rundt kiloen kanskje. I tillegg så jeg noe som minnet om barracuda, i "spinnfiske-størrelse" (tipper på 5-7kg) som patruljerte rett under overflaten ca 50m ut fra stranda (ca 10m dypt på stedet). Dette var i juni, før vannet ble veldig varmt.... Antar at maske og snorkel skal med? Vil sterkt anbefale å rekognosere, hvis du ikke allerede har planlagt det :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.