Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske med Ambassadeur ?


Stefan A. Martinsen
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Etter at min far ga meg stanga og jeg fikk prøve å dra i land min første kveite fikk jeg litt mersmak :D

Da jeg opprinnelig bare fisket sei på 3-5 kg osv kjøpte jeg meg bare en billig snelle , kinetic Waterspeed 30 (300 kr på tilbud) .

Pappa hadde en slik og den ble kastet etter første fisketur (da den døde) .

Jeg har riktignok en Abu Garcia Ambassadeur 6500A liggende . Vil den kanskje være mere egnet til det bruket, kontra en billigsnelle ?

Kan Ambassadeur'en min ta skade av det ?

Har dere evt noe forslag til hva man kan kjøpe i en rimelig prisklasse som tåler mindre kveiter ? Jeg kommer primert til å fiske på ca 50 m dyp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten har gått på forumet utallige ganger. Det store spørsmålet er antakelig hvordan du har tenkt å bare fiske små kveiter... Argumentet med 50 mtrs dyp er ikke holdbart - min 100 kgs kveite tok på 26 mtr.

Jeg ville ikke fisket kveite med en relativt liten Ambassadeur... ikke engang med en 9 eller 10 000.

Poenget er at fisker du kveite spesifikt så er det bare et spørsmål om tid før den store biter på - da fortjener både fisken og du at utstyret ditt tåler belastningen.

Det er vanskelig å komme på en snelle for kveite til noe særlig under 3 000,- veiledende. Men det er ofte kampanjer på sneller eller brukt utstyr til salgs. Du får følge med.

Billigste på Skitt Fiske nå som virker aktuelt er Okuma Andros... Dette er en snelle som har fått veldig blandet mottakelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk gode råd av Thomcon ingen grund til og forsøke seg med for enkelt utstyr.Fikk biteret oppleve dette i fjord da jeg kjøpte ei lawson snelle for en slik og ingen ting,minste fikk den og det gikk som det måtte gå stor kveita tok over ut, snella har ikke virket siden.Det var et nedslipp og tusenlappen rett ut av vinduet.

Når det kommer til valg av kveite sneller handler det mye om vekt og pris,for øyeblikket er det nok ikke og stikke under et bord at mange velger små sneller med god brems å sene kapasitet.Når det kommer til og velge sneller som er rimelig å samtidig oppfyller de fleste av krav til ei kveite snelle blir valgene noe vanskligere.

Det er nok ikke tvil om at det er et generasjons skifte på sneller for tiden.Går gått ann og finne sneller som gjør jobben på kveita,men da blir de som regel noe tungre "gamel type" eks OKuma solterra SLR-2 sikker noen peen sneller her er det mange å velge mellom.

Nyere moderne kveit sneller veier som regel 600gram og nedover lette alminiums hus god jevn brems ligger godt i handen et litte smykke ,koster som regel fra 2200kr og oppover gjerne nærmere 3-7 tuselapper.

Personlig bruker jeg Prey Winder 12 som er ei god rimelig snelle,oppover kan jo nevne shimano fler,penn flere og ikke minst fin-nor sneller som virker spendene .

Å miste sjansen på stor kveita er utrolig kjedelig i vært fall når utsyret svikter er jo ikke sikkert det kommer mange muligheter på stor kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Hva tror dere om telleverk på snella ? Blir det havarert eller går det bare fint ? Hva med linefører ? Blir de også havarert ?

Viktigere med godt kart og og ekkolodd enn lineteller. Jeg mener at dette er unødvendig dill-dall... Vel og merke på kveitefiske.

På annet fiske som f.eks sei og torsk kan linetelleren være veldig nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Tekota 700 med telleverk endel til kveitefiske og den har funket fint. Men så er ikke dette akkurat ei snelle som er i laveste prisklassen heller. TS bør investere i ei skikkelig snelle først som sist. Når plata sitter der er det for seint. Min fisk på ca 45 kilo tok på rundt 20 meters dyp 5-6 meter over bånn, så å fiske grunt er ingen garanti for å unngå de største. Med det presset man har på større fisk vil akslingen på ei snelle som en Ambiss 6500 knele relativt raskt. Alternativt må man kjøre fisken penere og dermed gi fra seg kontrollen og initiativet til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.