Gå til innhold
Fiskersiden

Handle fiskeutstyr i Florida?


KaNi
 Share

Recommended Posts

Om to dager reiser jeg til USA på roadtrip for tre uker. Jeg starter i Miami før jeg kjører ut til Key West, tilbake til Miami, New Orleans, Memphis, Nashville, Savannah, Miami. Men nok om det.

Jeg fant nemlig ut at det er veldig billig for fiskeutstyr i USA. Jeg kan for eksempel nevne sneller som Shimano Stradic CI4 F, Daiwa Ballistic 2500SH osv. osv. som koster godt under halv pris av det vi må gi i Norge. For min del er dette egentlig litt overkill utstyr, men jeg lurer på om det ikke uansett ville vært dumt å la en slik sjanse gå fra seg...?

Jeg sitter og ser på denne nettbutikken i Florida: www.basspro.com. Her har de veldig mye fint, og jeg lurer på om jeg skal svinge innom. Jeg har siklet litt på Guideline Expedition-stanga, men de har ikke denne her. Noen som vet om en stang som kan være lik denne? Helst 4-delt, 9'-10'.

Grublingen min går vel egentlig ut på: Er det dumt å ikke kjøpe noe "dyrt" utstyr her borte, selv om det er litt for mye utstyr til mitt bruk? Jeg klarer meg sikkert fint med ei snelle til 200 kroner, men kjøper jeg noe dyrere, så har jeg det lenger, tar bedre vare på det, blir mer glad i det, etc.

Andre sneller/stenger som kunne vært verdt en titt (hvis man tar utgangspunkt i basspro.com)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er jakt og fiske interessert så er det verdt ett besøk der. Butikken er omtrent like stor som ett norsk kjøpesenter. men jeg tror ikke amerikanerne liker delte stenger. Jeg har vært der noen ganger men de har mest stenger som ikke kan deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall stikke innom en av de store (bass pro, sportsmans wharehouse, G.I. Joes) og se. Det er en opplevelse i seg selv. Men det er jo latterlig mye å spare på sneller, snøre, og terminal-utstyr (wobblere, jigger, paravaner, etc etc), så det er i praksis umulig å ikke handle noe.

Som nevnt er utvalget av flerdelte stenger veldig dårlig. Når du spør om reisestenger blir du geleidet til stativet med de to-delte :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall stikke innom en av de store (bass pro, sportsmans wharehouse, G.I. Joes) og se. Det er en opplevelse i seg selv. Men det er jo latterlig mye å spare på sneller, snøre, og terminal-utstyr (wobblere, jigger, paravaner, etc etc), så det er i praksis umulig å ikke handle noe.

Som nevnt er utvalget av flerdelte stenger veldig dårlig. Når du spør om reisestenger blir du geleidet til stativet med de to-delte :)

Jeg tviler for at det blir stang-kjøp, da, men det er vel en opplevelse i seg selv å ha vært der, som du sier.

Jeg får stikke innom en av disse plassene hvis det treffer slik, så finner jeg nok alltids noe å kjøpe. Må si jeg har veldig lyst på den Stradic-snella, men den er nok altfor mye snelle til mitt bruk. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på Shimano Exage, men den hadde de selvsagt ikke. Stradic er vel i utgangspunktet laget for det amerikanske markedet, men er nå kommet til Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerene fisker mye godt med korte stenger fra 5 til 8 fot, gjerne hele eller todelte.

En tradisjonell nordisk 3 eller 4 delt 9/10 foter vil du rett og slett ha store problemer med å oppdrive i USA.

Tror du gjør lurt i å se på sneller ja.

Ellers er det jo nevnt over at det tilkommer en lokal sales tax. Denne varierer fra stat til stat og faktisk også marginalt innenfor noen staters forskjellige countyer.

Kjøper du ei Guideline Expedition eller LPXeV2 så er det jo nesten synd og skam og sette på ei plastikksnelle til 200.- :startle:

Syns du skal koste på deg selv et skikkelig USA souvernir !

9`6 stang med Stradic Ci4 1000F/2500F - Yummi :money:

Stradic CI4 er nå også i salg gjennom norsk importør som gjør det betydelig lettere med garantisaker og reservedeler hvis det skulle være behov for dette.

God tur!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stradic er en gammel klassiker her på berget også, og har mange svorne fans. Men en advarsel er på sin plass: kjøper du en Stradic, vil du aldri kunne gå tilbake til billig-haspler igjen :D

Det er det jeg er redd for :) Men den er altså så god som jeg har fått inntrykk av?

Kjøper du ei Guideline Expedition eller LPXeV2 så er det jo nesten synd og skam og sette på ei plastikksnelle til 200.- :startle:

Syns du skal koste på deg selv et skikkelig USA souvernir !

9`6 stang med Stradic Ci4 1000F/2500F - Yummi :money:

Stradic CI4 er nå også i salg gjennom norsk importør som gjør det betydelig lettere med garantisaker og reservedeler hvis det skulle være behov for dette.

God tur!

Takk :) Jo, det er kanskje ille å skjemme ut ei så flott stang (hvis det blir en av de nevnte) med ei billig snelle. Tenker på 1000-utgaven, i så fall. Tror de koster det samme.

Jeg får kikke litt rundt å se :) Det er jo nesten det morsomste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it! Vær oppmerksom på at de også har en 1000FML-variant som er beregnet for microline i USA, som ikke selges i Norge.

Du er på jakt etter 1000F, eller som den omtales hos ProBassShops STCI4-1000F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg er redd for :) Men den er altså så god som jeg har fått inntrykk av?

Stradic er veldig mye snelle for pengene, hvor de siste modellene har arvet mange løsninger fra de tidligere Stella versjonene, men uten den høye prislappen. Det går spesielt på slitasjestyrken i drivverket og hvor "glatt" den er å sveive på, særlig ved tyngre belastninger og hyppig bruk. Mao ikke så mye å si hvis man fisker ultralett og det stort sett er småfisk man får, da vil f.eks. en Technium eller Exage også gjøre en helt prima jobb. Men når du først er i USA, får du jo Stradic for en slikk og ingenting, så det er vel lite grunn til å kjøpe noe dårligere :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.