Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp til å få mer og større fisk ved Skjombrua!


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg rådvill! Jeg fisker en del rundt Skjombrua, som dere ser på kartet under. Dette ser ut som en veldig spennende plass, noe det også er da det er mange arter der. Problemet mitt er at jeg bare får småfisk, den største fisken var en sei på litt over 2kg. Jeg mener dette er en plass med potensiale for stor fisk pga følgende årsaker:

  1. Jeg har sett stor fisk, som tydeligvis var mett og umulig å irritere til hogg
  2. Dette er inn/utgangen til Skjomen, en 25km lang fjordarm ved Narvik.
  3. Fin dybde og mye strøm.
  4. Mye synlig småsei og makrell i overflaten for tiden burde være tegn på at det er en del mat i dette området.

I fjor prøvde jeg en del på vestsiden av brua, men mistet flere kroker enn jeg fikk fisk, og den mest tallrike var småtorsk tett fulgt av lusuer og småhyser… I år har jeg prøvd meg på østsiden av brua, der den røde prikken er. Agnet har ikke vært rørt så langt, mens sluken bare får tak i småfisk. Rådvill som jeg er trenger jeg gode tips fra andre kystmeitere. Hittil har jeg kastet agnet så langt ut jeg klarer, for å nå dypt vann, men kanskje jeg heller burde prøve en annen spot, eller nærmere land???

Alle innspill er velkomne!

En viktig grunn til at jeg prøver meg på østsiden i år er at jeg sto på vestsiden i fjor og så på laksen som hoppet på den andre siden :s

For de av dere som kan lese kart ser dere på høydekurvene at det er veldig bratt ned til vannet de fleste plassene der dypet kan nås med agn, ellers skulle jeg prøvd å fiske ved kraftledningene, eller rett sør for disse.

4128b84f3d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen hoppet på yttersia av brua på øst?

Tror jeg ville gått for flere stenger med dupp/agn, kastet ut på 60/70 meterkurven rundt brua eller mellom brua og strømledninga på øst, eller rundt brua på vest.

I slike passasjer presses vannet opp langs land og det derfor smart å variere både på hvor dypt agna er og lengde ut de plasseres slik at de lager luktspor i flere vannlag. Start med å legge ut korte kast, men like lange. Med ett agn på eksempelvis 8/10 meters dyp og ett agn på 3/4 meter øker du dine sjangser betydelig. Avhengig av strømretning legger du det dypeste agnet ditt først i strømretningen og det grunneste nærmest deg selv.

I neste kast legger du begge (eller flere om du har nok utstyr) på lik måte , bare 10 meter lenger ut.....og så videre og så videre....

Som jeg ser det er det sannsynlig å få laks på begge sider, men holder også en knapp på østsia.

Min erfaring er at det er større sjangs å få fisk nær land når vannpresset er som minst.

Ønsker du å fiske på forskjellige distanser er mitt tips å legge det grunne agnet på det lengste kastet og det dype innerst

(er ikke kjent i området, så dette er bare en halvkvalifisert gjetning basert på lignende områder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips for å prøve seg etter laksen. :D Det er flaks at jeg har dupper på vei i posten fra Avkrokenfiske!

Har du, eller noen andre, erfaring angående meite etter de andre saltvannsfiskene i området? Sei, torsk, lyr, hyse, steinbit, ++? Jeg vet det skal være noen store individer der!

Endret av Spitzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.