Gå til innhold
Fiskersiden

Botnefjorden


Arne Løland
 Share

Recommended Posts

Var ein tur og fisket i Botne sist helg. Prøvde meg med agnfiske, men er veldig fersk når det gjelder denne type fiske. Vi fikk en del flyndre (små), torsk, gylter og en knurr. Ikke noe størrelse på noe av dette, men har hørt det skal være større flyndrer å få her. Vi lå med båt ca midt i fjorden. Vurderer å gå lenger inn i fjorden neste gang, i håp om å få noe større. Noen som deler noen gode tips når det gjelder Botnefjorden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite respons her ja.. Eg har aldri fisket der fra båt, men har noen turer fra land og på isen for flere år siden. Det som dominerte var store mengder sandflyndre i miniatyrstørrelse. Noen rødspetter og mye knurr, fløyfisk og til tider hyse. Hvor det er best fant eg ikke helt ut, men eg fekk mest fisk når eg var langt inne i fjorden og fisket på 10-15 meters dyp. Blandt annet har eg flere fine rødspetter derfra. Største på 1,8 hvis eg ikke husker feil. Det er også tatt en og annen piggvar, og ryktene går om att det skal være endel slettvar der inne. Tviler på att du blei noe klokere av dette, men du får en viss formening om hva du kan forventa av fangster. Små steinbit har eg og fått endel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botnefjorden ligg like ved Jørpeland i Strand kommune.

Mitt tips må vere å satse på andre plasser hvis det er matfisk du er ute etter, men har du tålmod til å hanke inn 3 bøtter med sandflyndre i frimerkestørrelse for kvar matfisk så kan det vanke ein og annen matfisk.

Gå opp i krokstørrelse og agn hvis du får for mykje småflyndre, då siler du vekk ein del av dei. Ein fin ting med indre deler av fjorden er at botnen er veldig rein sånn at du sjelden set fast når du sleper agn langs botnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite respons her ja.. Eg har aldri fisket der fra båt, men har noen turer fra land og på isen for flere år siden. Det som dominerte var store mengder sandflyndre i miniatyrstørrelse. Noen rødspetter og mye knurr, fløyfisk og til tider hyse. Hvor det er best fant eg ikke helt ut, men eg fekk mest fisk når eg var langt inne i fjorden og fisket på 10-15 meters dyp. Blandt annet har eg flere fine rødspetter derfra. Største på 1,8 hvis eg ikke husker feil. Det er også tatt en og annen piggvar, og ryktene går om att det skal være endel slettvar der inne. Tviler på att du blei noe klokere av dette, men du får en viss formening om hva du kan forventa av fangster. Små steinbit har eg og fått endel av.

Blei klokere av dette :-) takk. Planen var å prøve lenger inne i fjorden, så får vi se hva som dukker opp. Kompisen fikk en stor piggvar i garn der inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei klokere av dette :-) takk. Planen var å prøve lenger inne i fjorden, så får vi se hva som dukker opp. Kompisen fikk en stor piggvar i garn der inne :-)

Har dykket en del der og sett både slettvar og piggvar av fin størrelse. Ellers så er det en del stor steinbit helt inderst på vinteren når den gyter, men da gjemmer den seg stort sett langt inne i steinrøysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.