Gå til innhold
Fiskersiden

Finnmarksloven


fossy
 Share

Recommended Posts

Fikk denne på mail idag.

Mange måter og si det på [ ;) ]

Skrevet av en forbanna Båtsfjording:

I avisa forleden dag står han Ole Henrik Magga frem og lire av sæ

følgende: Samene har krav på særbehandlig i følge folkeretten. Den nye Finnmarksloven er et forræderi mot den samiske befolkninga. Alt vi har investert i vårt politiske virke frem til i dag, er forgjeves... Forræderi mot saman??? Unnskyld mæ Magga, men ka i sinnsyke mongoloide sat** slags førpliktelsa har den norske stat nån gang hadd for å gje dåkker særbehandling!? E du fette idiot? Dåkker hærje tulling oppe på Finnmarksvidda som nån ***** cowboya og har rasert utmarka uforstyrra i fylla i alle år, helt siden dåkker fikk ERSTATNING nok tell å kjøpe dåkkers første scootera, firehjulinga og helikopter. Det har fan ikke vært en same i Båtsfjord siden middelaldern, og allikavæl skal dåkker eie blåbæra i hagen min? Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt inn i hælvette?

Det politiske arbeidet forgjeves? Ka i sat** hadde dåkker venta? Trudde dåkker virkelig i de lavpanna skoiltan dåkkers at det va bare å spasere rætt inn i norsk politikk og bynne å bestæmme? Dåkker fikk 130 milliona førr å bygge lekestua i Karasjok, med årntlige møbla og bøker på samisk, men det va ikke godt nok? Må jo ha land også - like stort som Danmark. Mye vil ha mer. Kreve, kreve, kreve! Fy fan, æ spyr. Hadde det vært opp tell mæ så sku dåkker ha fådd det dåkker ber om: Et ti meter høyt høyspentgjærde rundt Kautokeino, Karasjok, Porsanger og øvre Tana. All statsstøtte blei kutta, alle sosiale goda inndratt. Der inne va dåkker herre i eget land, og kunne drikke, innavle, skjære av hverandre hauet, lage samiske ****gsel, samiske pænga, samiske klovnekostyma, samisk joike-GrandPrix, og ete reinkjøtt tell det vaks ut klauva og horn. Men da ville æ ikke høre et pip fra hværken han Magga, han Nystø, han Trosten eller nån av de andre degenererte, evneveike, utakknæmlige gnål***an der inne frem tell dåkker svalt ihjæl. Førr husk på kem som holde liv i dåkker, forbainna samfunnssnyltera! Dra til hælvette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg skjønner forbanna Båtsfjording meget godt.

Nå kommer ettervirkningene av loven.

Noen som har lest siste nr av Jeger hund og våpen?

Der sto det to små saker om hvilke planer samene har for Finnmark, Nordland og enda lengre sør.

Jeg ble så forbanna da jeg leste det at den siste sympati med samene (om jeg har hatt noen før) er definitiv borte.

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nord for polarsirkelen burde ikke hatt stemmerett,snakk om å skyte seg selv i foten :)

Jegere som ønsker å betale en lokal bonde for å kunne jakte småvilt på tomta hans,får ikke jakte pga småviltet tilhører det samiske folk.

Som gubben skrev:høyt gjerde,fjern statsstøtten og la dem drekke seg dritings i sitt eget joikerike :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ettersom jeg frekventerer Hammerfest en del er det hakket før enkelte uttrykk holder på å inngå i dagligtalen her. Imidlertid kan jeg forklare Blymannen på at det er stor forskjell på om han evt banner og at noen bruker ord som faktisk er som dagligtale å regne. Og, jo - fantasien er god nok til å lage filtere som tar det, men hva er hensikten? Synes det er bedre at jeg bruker tiden til å evt lage noen trivelige artikler eller reportasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Det var vel ingen som med hånda på hjertet ikke trodde at dette forslaget ville dukke opp?

Jeg vil tro at en hard regulering av reinbestanden i dette området kunne være en god start for å få naturen i nord på fote igjen. Hadde en bonde her sørpå latt husdyrene sine gå på et slikt nedbeitet område uten noe kosttilskudd så hadde Mattilsynet anmeldt dem! Og når dette beitet, som også har stor betydning for rypene, er så nedbeitet så kan aldri rypebestanden ta seg opp. Og kan noen forklare meg hva som er forskjellen på ei død rype skutt av en søring eller en som er skutt av en urin våner? Unnskyld, den var "litt" på kanten, men jeg kunne ikke dy meg.

Hva om vi søringer skulle forlange å ha diverse kulturinstitusjoner for oss selv og kun selge biletter til folk sør for Nordland..? Eg bærre spyr eh... spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe av det jeg regnet med når de vedtok den tulleloven. Saman kommer aldri til å få noe som helst sympati ever siden de går fram på den måten de gjør. Slett finnmarksloven, oppløs sametinget og lag bygningen om til "Museet for ting som ikke virker". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen som med hånda på hjertet ikke trodde at dette forslaget ville dukke opp?

Jeg vil tro at en hard regulering av reinbestanden i dette området kunne være en god start for å få naturen i nord på fote igjen. Hadde en bonde her sørpå latt husdyrene sine gå på et slikt nedbeitet område uten noe kosttilskudd så hadde Mattilsynet anmeldt dem! Og når dette beitet, som også har stor betydning for rypene, er så nedbeitet så kan aldri rypebestanden ta seg opp. Og kan noen forklare meg hva som er forskjellen på ei død rype skutt av en søring eller en som er skutt av en urin våner? Unnskyld, den var "litt" på kanten, men jeg kunne ikke dy meg.

Hva om vi søringer skulle forlange å ha diverse kulturinstitusjoner for oss selv og kun selge biletter til folk sør for Nordland..? Eg bærre spyr eh... spør!

Kan vi ikke bare kreve at alle oljeinstallasjoner sør for Nordland skal være forbeholdt oss søringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg skeptisk til Fefo nettopp fordi jeg frykter innskrenking i allemannsretten. Når det gjelder forvaltning av rypebestand er jeg i stor grad enig i forslaget det linkes til.

Jeg har ført statistikk over fangst og rypetelling i utmarkslaget hjemme siden 2002 og det som er interessant er at etter noen toppår øker rekrutteringa av jegere og jaktpresset øker samtidig som bestanden kollapser pga av sykdom, parasitter og epidemiske tilstander som følge av høy tetthet.

Når rypebestanden har en topp tåler bestanden et høyt jaktpress - høyt jaktpress kan faktisk forlenge bestandstoppen. Når bestanden er på et lavmål er det på sin plass med begrensninger i uttaket i form av kvoter, fredninger eller redusert kortsalg. Det er naturlig for meg at vi som bor i distriktet skal ha forrang på våre egne eiendommer når det blir knapphet på ressurser.

Og det er ikke særlig genialt å foreslå å dele natur-ressurser som olje, gass og fisk ved Nordland. Det blir vi å vinne på :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt sykt kordan de finnluggan styre..la dem ødlegge sæ skjøl, suksi vittuun helvetin kusipä sies det!

artig den nordlænning/søring greia ja..hørte på radioen i dag en søring som intervjua ordførarn i båtsfjord. Han kunne ikke skjønne kordan folk overlevde i det være..men d e helt vanlig fikk han til svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe - her er fordommene i orden skjønner jeg.... Det er tydeligvis lett å sitte på Østlandet og ha formening om hvordan distriktene bør drives..

Tja, min formening er enkel og sannsynligvis lite fordomsfull: Hele Norge bør drives etter samme lovverk. Hvis et område går fra bra til dårlig, eksempelvis på rype, er det enten naturlige svingninger eller dårlig forvaltning som har skylden. Situasjonen kan løses ganske enkelt hvis problemet er dårlig forvaltning: Man kan innføre bedre forvaltning. Dette gjelder også andre områder, eksempelvis saltvannsfiskressursene våre.

Å innføre særregler for en liten del av en nasjon er for øvrig en brennsikker metode for å skape fordommer. Det burde noen ha tenkt på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.