Gå til innhold
Fiskersiden

SØ fiske oslofjorden, nybeginner - tips?


 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har lyst til å prøve meg på sjøørrett i oslofjorden, men mangler kunnskap :geek::thumbsdown:

Så egentlig lurte jeg bare på om dere har noen nyttige tips jeg kan få bruk for? bor i slemmestad, 10 min fra asker, fisker i oslofjorden.

Hvilke sluker/wobblere er å anbefale?

Fine fiskeplasser med fin dybde og hele den pakka?
Hvilke værforhold er best å fiske i?

Burde vannet være helt stille eller bølgete osv?

hvilke årstider er best for sø.

hvor går sø nå på våren? dybt, grunt osv

takk for svar B)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har fått utrolig mye SØ bak olav thon hotellet i sandvika, er en liten brygge der. Med engang isen har gått er det helt sinnsykt å fiske der, jeg pleier å kjøpe agn sild på butikken hvor dem selger fersk fisk i sandvika. Det er utrolig effektivt, ellers så bruker jeg mye toby, møresilda, panther martin spinnere osv. Fått mye på blått og sølv.

Når sola skinner har jeg fått mest faktisk, ofte kan man se SØ ligger å soler seg på grunnene der.

Ellers så har jeg en veldig god spott på kalvøya i sandvika, gå helt ytterst til venstre på øya, så ser du et lite skjær der, der er det bra med strøm i vannet så har fått masse masse rundt der også.

Men nå på våren så er det mye slanke og brunørett, slipp dem pent ut igjen å vent til dem har blitt blanke og feite.

Har flyttet til sørlandet så har desverre ikke fått vært der men skal dit i mai en tur å dra opp litt..

Lykke til å gi fangst rapport..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, sandvika er kanskje litt langt men har noen besteforeldre som bor der så jeg kan fiske der de gangene vi er der! :)

Jeg og en venn bestemte oss for å dra ut litt tidlig idag, ikke sånn kl 3, men vi kom oss ned kl 7, fin sol, vindstille og ganske rolig vann, men begynte å komme mye strøm etter hvert, men det er bare positivt er det ikke? :P

Etter et par kast med en loftys cobra blå/sølv, så kom det en liten brunørret svømmende forsiktig etter sluken, jeg prøvde og stoppe opp lit også sveive sakte inn, men den bet ikke selvom :(

Etter det så drev den å svømte litt rundt den steinen jeg sto på litt, kjempevakker fisk ^_^

En trøst er jo at jeg ville sluppet den ut igjen fordi den var så liten, men det hadde jo vært morsomt og fått den på kroken uansett

etter det så byttet jeg bare litt på tobis blå - møre silda rød/kobber / loftys cobra blå/Sølv og en prey wobbler bleeding herring eller noe sånt :)

sto til kl 11 før vi avsluttet, prøvde meg litt på torsk på slutten, uten hell <_<

Alt i alt en kjempeflott tur, fint vær, grilla litt pølser og biff på et bål. Grille biff på bål var noe nytt, men veldig godt, spikka oss en pinne og dro på biff klumpen eller hva jeg skal kalle det, hehe :)

jeg ser frem til flere fisketurer, og har nå ganske troa på sjøørret, holdt på å gi opp, ifjor sommer sto jeg opp flere ganger mitt på natta kl 3 og dro og fiska, hadde så lyst til å få en sjøørret, brukte også mange timer ellers, hadde begynt å miste motivasjon og trua. Skitt fiske ;)



Tar meg en tur kl 3 idag, fikk så motivasjon av å se ørreten, skal si ifra hvis jeg får noe og kanskje et bilde hvis jeg gidder hehe :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida er ikke langt fra Slemmestad det da, vis du finner de spottene jeg mener så er det verdt det..;) Det er så bra der noen ganger at jeg helst ikke vil si det engang, men så lenge du slipper ut støingene så er det greit..;)

Vis du vil finne gode fiskeplasser så bruk flyfoto eller google maps, så let etter plasser med trange sund, holmer, skjær, strender kan ofte være bra, steder med leopardbunn osv.. Ja man må bare lete til man treffer på den, ikke stå fast på samme plass.. Får du ikke noe napp på en halv time så bytt plass eller prøv nye teknikker. Fulgte den etter sluken din så hadde jeg prøvd å bunnet på en flue 1.5 meter forran sluken din, jeg bruker mye rosa/orange reke, eller olivengrønne fluer. Natt fiske nå har jeg liten tro på siden det er såpass kaldt om nettene enda, prøv heller i sol steiken da SØ kommer inn på grunnene for å varme seg nå. Men det er kaldt i vannet nå så sveiv sakte inn for den er litt treig nå., Bjørnsvika heter den ene plassen i Sandvika, fisk på enden av brygga der eller hopp over gjerdet å fisk rundt der, ellers så har du Østre Kalvøya bukt, gå helt på enden der eller fisk mot stranden, bra med strøm der å det er også en veldig god plass.. Men får du ikke noe på sluk så MÅ du prøve agn sild (Brisling), det er SØ føde å er veldig effektivt altså.. Bruk en liten krok, dra den forsiktig gjennom øyet på fisken å fest kroken langs siden.. Sveiv forsiktig å små napp under hele innsveivingen for da ser det ut som en skadet sild ( lett bytte).

Skal prøve min første tur etter SØ imorgen, det har vært sol og godt og varmt noen dager nå så håper det blir noe :=) Har kjørt litt rundt å letet frem noen plasser som ser veldig lovende ut så blir spennende :=)

Google de plassene jeg sendte deg å prøv der vis isen har gått :)

Shitt fiske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Agnsild er en høydare å bruke ;) Men selv er jeg litt glad i vobblere , da flyte vobblere som gir meg muligheten til å fiske på grundt vann.

Har allerde 6 turer på Halden brygge / Rolfstangen i år etter isen har gått :) Som har resultert i 3 SØ den største på snaue 2 kg. Alle 3 ble sluppet ut igjen syntes ikke de var i toppform :)

Lykke til videre, jo et annet tips er tidlig på morran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ja det er veldig effektivt vis ikke sluk funker...

Wobbler ja, det har jeg faktisk aldri prøvd etter SØ, har du link eller bilde på noe som funker bra på SØ?? Så hadde jeg blitt glad :))

Har fisket i hele dag, fikk to stykker men var på rundt 5-600 gram så dem for vokse seg store og feite..;)

Bruker mye rosa tasmanian, blå/sølv møresilda, toby og panther martin spinnere jeg.. Men skal prøve ut vobbler :=)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har fått utrolig mye SØ bak olav thon hotellet i sandvika, er en liten brygge der. Med engang isen har gått er det helt sinnsykt å fiske der, jeg pleier å kjøpe agn sild på butikken hvor dem selger fersk fisk i sandvika. Det er utrolig effektivt, ellers så bruker jeg mye toby, møresilda, panther martin spinnere osv. Fått mye på blått og sølv.

Når sola skinner har jeg fått mest faktisk, ofte kan man se SØ ligger å soler seg på grunnene der.

Ellers så har jeg en veldig god spott på kalvøya i sandvika, gå helt ytterst til venstre på øya, så ser du et lite skjær der, der er det bra med strøm i vannet så har fått masse masse rundt der også.

Men nå på våren så er det mye slanke og brunørett, slipp dem pent ut igjen å vent til dem har blitt blanke og feite.

Har flyttet til sørlandet så har desverre ikke fått vært der men skal dit i mai en tur å dra opp litt..

Lykke til å gi fangst rapport.. :)

Mener du foran hotellet (sør for)? Det er en liten bukt der som heter Bjørnsvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.