Gå til innhold
Fiskersiden

Oljeforbruk på Avensis 2004-modell


Bunker
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg har vært her inne nå, men kom ikke på noe bedre sted å spørre om dette uten å entre verdener jeg ikke kjenner (bilforum og slik...)

Jeg har en Avensis 2004 modell, 1,8 bensinmotor.

Den har gått ca. 147 000 og har etter hvert fått stadfesta et på grensen til latterlig oljeforbruk på 1,6 liter på 1000 km, og jeg har fått råd om å bytte motor med kostnad opp mot 30 lapper ved ny motor hos Toyota.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2007, og ante fred og ingen fare. Må jo være Norges vanligste bil? Når jeg begynte å søke litt på dette med oljeforbruk ser jeg at det har vært en kjent sak hos disse bilene lenge (hvis jeg leser ting riktig), og også før jeg kjøpte bilen.

Jeg kjører forholdvis lite (og har gjort de siste tre åra) så var først når det ble etterfylt veldig mye olje på en service der jeg hadde kjørt lite siden forrige jeg begynte å lure. Hadde jeg kjørt mer hadde jeg trolig merka det før.

Jeg ække flink med bil og burde sikkert peila oftere og merka det før, men siden dette er et kjent problem mener jeg også at selger burde opplyst meg om det, selv om verden kanskje ikke er så naiv og vakker som jeg ønsker.

Er det noen som er opplyst i bilverden som tror det er noen sjanse for at jeg kan klare å få noe garanti på noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti på en 2004 modell og 147,000km tror jeg neppe. Alt er å sette bilen inn på en skole eller en vernet bedrift som tar slike ting. I Oslo har du en vernet bedrift som tar full service etc. Spørsmålet er om bilen har gått 147000 eller 247000........ og hva som er årsaken. Høres ut som motor er totalt nedkjørt og det burde den ikke være ved 147000km. Så jeg lurere på om du har blitt lurt. Og i og med at du har hatt den siden 2007 så er nok klagemulighet helt ute av verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Antok at sjansen var liten ja. :)

Kan jo være at man er lurt på kilometeren, men har lest tilfeller av Avensismodeller som har hatt latterlig høyt oljeforbruk etter under 100 000 K.

Tipper vi kjøper en ny bil, og lar noen kjøpe arbeidet på denne, og ser om noen på Toyota har lyst til å gi en god deal på en ny eller litt brukt bil. Har digga å kjøre bilen, så har lyst på en til av samme type men nyere, men man blir jo skeptisk når slikt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.