Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lure stor-ørret som står på gjyteplass på dagtid


Afre
 Share

Recommended Posts

Hei jeg trenger noen råd. Hvert år rundt slutten av august så tar jeg med en tur til fjells. For å fiske stor-ørret. Dette er ørret som har gått opp i elv for å gyte, og har nok begynt å sondre området for med tanke på gyteplass. All fisk jeg har fått, har hatt inskrumpet magesekk. På dette stedet er det kjent at natt og morgen fiske med wobbler er effektivt. Og bevares har tatt mye flott fisk på denne tiden. Så på dagtid at det mest slumre i teltet eller sitte rundt bålet å drikke kaffe. Ja stort sett gjøre det alle menn er flinke til. Gjøre minst mulig på lengst mulig tid.

Det jeg lurer litt på. Jeg antar at ørret står på plassen på dagtid også. Og svinser rundt mens de prøver å jage bort konkurenter. Så det burde vel være mulig å lure fisken da også. Men jeg er litt usikker på fargevalg. Så jeg håper på litt hjelp her. Ville det være en ide å prøve seg med kjente sjøørret farger av "tilbuds"typen? Slik som dette http://www.hooked.no/wp-content/uploads/2013/04/KOMOMO.jpg Hva med sjokk rosa tasmanian devil? All hjelp mottaes med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er der selvfølgelig om dagen også.

Prøv i dypere kulper, gjerne med skygge rundt.

Farge kan variere, men prøv forskjellig.

Prøv makk og, utrolig effektivt i elver.

Så du mener den flytter seg litt rundt etter tiden på døgnet. Selv når den er på gyteplass. Jeg trodde kanskje den var mer territoral på den tiden. Det vil si hvis den finner en god gyteplass vil den prøve å holde på plassen så lenge det lar seg gjøre. Men samtidig er jo dette tidlig i gytetiden. Så den er kanskje mer avventene, og kampen om gyteplassene har på en måte ikke kommet helt igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ingen svar :( . Men for å spørre på en annen måte. Hvilken farge eller fargekombinasjoner virker på laks for å få den den til å hugge. Da dette er en liknende situasjon. Fiksen har gått opp for å gjyte og magesekken er skrumpet inn. Jeg vet det ikke finnes noen fasit svar på dette. Men noen hint er det kanskje mulig å få :turned: Så får jeg selv stå for prøving og feiling

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv knæsje farger som oransje og rødt og ikke vær redd for å bruke litt store sluker/wobblere.

Spinnere kan også være giftig da disse skaper mye støy/vortex i vannet.

Det er et kjent faktum at Ørreten bortprioriterer spising i gytetiden, men fisken blir mer aggressiv og er derfor ikke helt håpløs å få på kroken.

Det stemmer at Ørreten kan være territorial under gyting, men om elven er liten og grunn er det naturlig atferd om den trekker mot dypere områder der den vil føle seg tryggere. Under busker og andre steder med skygge vil være naturlige standplasser for fisk i klarvær.

Håper dette hjalp.

Mvh

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv knæsje farger som oransje og rødt og ikke vær redd for å bruke litt store sluker/wobblere.

Spinnere kan også være giftig da disse skaper mye støy/vortex i vannet.

Det er et kjent faktum at Ørreten bortprioriterer spising i gytetiden, men fisken blir mer aggressiv og er derfor ikke helt håpløs å få på kroken.

Det stemmer at Ørreten kan være territorial under gyting, men om elven er liten og grunn er det naturlig atferd om den trekker mot dypere områder der den vil føle seg tryggere. Under busker og andre steder med skygge vil være naturlige standplasser for fisk i klarvær.

Håper dette hjalp.

Mvh

Peter

Takk for svaret. Dette stedet er kjent for relativt bra fisk. De fleste fiskene vi får er rundt 2 kg og opp. Så wobbler rundt 9 til 12 cm er det jeg liker å bruke. Morsomt det du sa om fargevalg. Jeg liker gjerne å bruke en knall rød tidlig på kvelden. Når det blir mørkt går det i mørkere farger. De årene har for min del. En 9 cm long A Bomber svart men med oransje tip gitt gode fangster. Men alt dette har vært på de tradisjonelle fisketidene for dette stedet. Det er jo greit å sitte å daffe ved bålet på dagtid. Men jeg har følt de siste årene at jeg kanskje burde prøve på andre tider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.