Gå til innhold
Fiskersiden

Hummerfiske 2013


Richard Kolbeinsen
 Share

Recommended Posts

Så har forberedelsene startet til sesongen.Teinene har fått rett fluktåpning. Blåser og merking og tau er sjekket. Agn bøtta er satt til surning med blanding av makrell og berggylte. Kjenner såvitt en liten sitring i kroppen av forventning og håp.

Håper å få dele litt ut over......... Og at andre deler litt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oktober er en fantastisk måned. Rigget til 6 doble torskeruser i går, og gleder meg til flere måneder med rusefiske. Hummeren er det stor kamp om i mitt område, og det er alltid trangt om plassen de første ukene. Mulig jeg hiver ut et par teiner for spenningens skyld. Det er jo noe helt spesielt når man hører "plasking" idet teina kommer opp av sjøen :) Liker imidlertid krabbe best, og vi har hatt god krabbe vest av Karmøy i sommer. I helga var det dessverre skuffende lite mat i den, og flere hadde nylig skiftet skall. Satser på mye fint høstvær fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var teinene satt på 8m, 10m, 12m, 14m, og 3 på 17m og 3 til på 19m. Litt misfornøyd med surheten på agnet.Får håpe det var surt nok ellers blir det krabbe fest så det jomer etter... Er jo ikke akurat den plassen med minst krabbe jeg setter på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober er en fantastisk måned. Rigget til 6 doble torskeruser i går, og gleder meg til flere måneder med rusefiske. Hummeren er det stor kamp om i mitt område, og det er alltid trangt om plassen de første ukene. Mulig jeg hiver ut et par teiner for spenningens skyld. Det er jo noe helt spesielt når man hører "plasking" idet teina kommer opp av sjøen :) Liker imidlertid krabbe best, og vi har hatt god krabbe vest av Karmøy i sommer. I helga var det dessverre skuffende lite mat i den, og flere hadde nylig skiftet skall. Satser på mye fint høstvær fremover.

Kanskje litt off topic. Men jeg liker også krabbe best. Særlig det som er inne i skallet. Godt ferskt brød, smør og majones smatt nam. Klørene overlater jeg stort sett til andre. Men de smaker bra de og. Men for meg er de mer en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også innmat som et "must" når jeg spiser krabbe. Satte ut 5 teiner og 5 ruser i ettermiddag. Ptøver meg på nye steder etter hummer. Mulighetene for torsk i rusene er nok større. Da jeg satte første ruse, så jeg 2 torsker (hver på drøyt 1 kg.) som svømte under båten bare 1 meter under overflaten. Så det er torsk, og den går grunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut et spørsmål her:

Sjekker dere hummer-teinene daglig?

Noen gjør vel dette, mens andre mener at hummeren bør få litt mer tid på seg for å tilvenne seg med nye elementer rundt seg.

Tenkte jeg skulle prøve å sjekke annenhver dag dersom været tillater.

Trekkes daglig hos meg, dette pga krabben. Er det krabbe i teina vegrer hummeren seg for å gå inn.

Så var teinene satt på 8m, 10m, 12m, 14m, og 3 på 17m og 3 til på 19m. Litt misfornøyd med surheten på agnet.Får håpe det var surt nok ellers blir det krabbe fest så det jomer etter... Er jo ikke akurat den plassen med minst krabbe jeg setter på..

Det er godt det er litt vei hjem for jeg er veldig forbannet...... 3 av skotteteinene var dratt opp og tømt for innhold.(sinte som f*****n)

For å starte første teina som var satt på 14m og nærmest land var det 3 små krabber og en passe stor rogn hummer i (ca 1,5 eller der omkring). Det kan vel sies at jeg var i skyene agnet virket surt nok. Ut til neste på 12m dukka unner blåsa var dratt ut tar teina opp der er det 4 krabber i og åpningen til soverommet har vært åpnet... Har en liten strips som forsegler teina. Var alt annet en blid. historien gjentar seg på den på 10m der har begge åpningene i teina vært åpnet. 7 krabber i teina. på 8m har også soveroms åpningen vært åpnet her er det bare 1 krabbe i. Tøffer ut over til lenka med store sammenlegbare teiner på 19m. her er alt som det skal være. men herre jemin så tungt det var å dra. når første teina kommer opp skulle en tro det var noen som hadde vært ute å tullet for teina var fyldt til randen med krabbe teine 2 var nesten like full mens det var betydelig minder i nr 3 mistet helt telingen på antall i disse teinene men det var fort rundt 40 i den første teina.det var veldig mange "lette" krabber (nylig skiftet skall).Tenkte en stille tanke om at agnet ikke var surt nok. så bar det videre til lenka på favoritt dybden min 17m det var en lettelse når jeg begynner å dra det var ikke så tungt første teine 5 store krabber neste 2 krabber og en hummer med rogn ca 700-600g siste var det det har jeg glemt i gleden og skuffelsen av første trekket i hummer sesongen 2013.

Så første dag 2 rogn hummer av fin størelse fint satt tilbake og krabbe å jada mellom 90-100+ .

Får håpe at teinene får stå i fred til i morgen og at det dukker opp noe mer hummer i teinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars

Skulle helst dradd teinene tidlig på dagen, men nå blir det jo etter arbeidstid. Hummeren overlever jo fint i mange dager i teina, men dersom du er så heldig å få mer enn 1 hummer, så kan det bli slosskamp med påfølgende klo-avbiting og annen skade. Ellers har du jo også problemstillingen som Richard nevner angående krabbe som kan hindre at teina fisker videre.

Endret av fiskeri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkes daglig hos meg, dette pga krabben. Er det krabbe i teina vegrer hummeren seg for å gå inn.

Det er godt det er litt vei hjem for jeg er veldig forbannet...... 3 av skotteteinene var dratt opp og tømt for innhold.(sinte som f*****n)

For å starte første teina som var satt på 14m og nærmest land var det 3 små krabber og en passe stor rogn hummer i (ca 1,5 eller der omkring). Det kan vel sies at jeg var i skyene agnet virket surt nok. Ut til neste på 12m dukka unner blåsa var dratt ut tar teina opp der er det 4 krabber i og åpningen til soverommet har vært åpnet... Har en liten strips som forsegler teina. Var alt annet en blid. historien gjentar seg på den på 10m der har begge åpningene i teina vært åpnet. 7 krabber i teina. på 8m har også soveroms åpningen vært åpnet her er det bare 1 krabbe i. Tøffer ut over til lenka med store sammenlegbare teiner på 19m. her er alt som det skal være. men herre jemin så tungt det var å dra. når første teina kommer opp skulle en tro det var noen som hadde vært ute å tullet for teina var fyldt til randen med krabbe teine 2 var nesten like full mens det var betydelig minder i nr 3 mistet helt telingen på antall i disse teinene men det var fort rundt 40 i den første teina.det var veldig mange "lette" krabber (nylig skiftet skall).Tenkte en stille tanke om at agnet ikke var surt nok. så bar det videre til lenka på favoritt dybden min 17m det var en lettelse når jeg begynner å dra det var ikke så tungt første teine 5 store krabber neste 2 krabber og en hummer med rogn ca 700-600g siste var det det har jeg glemt i gleden og skuffelsen av første trekket i hummer sesongen 2013.

Så første dag 2 rogn hummer av fin størelse fint satt tilbake og krabbe å jada mellom 90-100+ .

Får håpe at teinene får stå i fred til i morgen og at det dukker opp noe mer hummer i teinene.

Ikke så rart at du er forbanna!

Blir provosert når jeg hører at folk trekker/tømmer andres teiner.

Brukte også strips på mine teiner i fjor, men var heldigvis ikke plaget med tjuvpakk.

Håper du får ha de i fred fremover.

Enorme krabbefangster i enkelte av teinene dine. Her inne er det ikke sånne mengder. Får ca. 3-5 krabber pr teine på det jevne.

Et par rognhummer gir da litt håp, selv om de må settes tilbake.

Til Lars

Skulle helst dradd teinene tidlig på dagen, men nå blir det jo etter arbeidstid. Hummeren overlever jo fint i mange dager i teina, men dersom du er så heldig å få mer enn 1 hummer, så kan det bli slosskamp med påfølgende klo-avbiting og annen skade. Ellers har du jo også problemstillingen som Richard nevner angående krabbe som kan hindre at teina fisker videre.

Ja det blir etter arbeidstid for meg også, men vurderer også å trekke dem tidlig om morgenen...før arb.dagen starter.

Bor bare et steinkast fra jobben, så det kan ennå gå..... men snart er det vel beksvart om morgenen også......

Har faktisk opplevd å få mer enn en hummer i samme teina, selv om det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i samme situasjon, men fant ut at det ble litt for travelt om morgenen, så i ettermiddag blir det spennende. Ikke store håp om hummer-fangst, men man vet jo aldri. Har aldri opplevd at noen har tukla med teinene mine, men man kan aldri gardere seg mot krapyl. Her står teinene mine (ikke så hemmelig altså) og tankegangen bak settingen kan du lese om her. Håper på torsk i rusene og noen fine krabber i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte ut to stk tenner i dag, satte de forholdsvis grundt ca 1m på Stein grund, fra berg.

Trur ikke makrellen var så veldig sur så vi får se om det blir hummer.

Et lite spørsmål. Går det greit at hummeren spiser den råttne agnet,har det noen innvirkning på oss mennesker.eller kan mann pakke det inn i noe så det bare lukter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte ut to stk tenner i dag, satte de forholdsvis grundt ca 1m på Stein grund, fra berg.

Trur ikke makrellen var så veldig sur så vi får se om det blir hummer.

Et lite spørsmål. Går det greit at hummeren spiser den råttne agnet,har det noen innvirkning på oss mennesker.eller kan mann pakke det inn i noe så det bare lukter???

Ville ikke vært redd for det. Så lenge man tar ut magesekken som også nesten alltid blir betegnet med navnet pave. Er resten trygt å spise. https://www.google.com/search?q=hummer+pave Videon fra ICA viser deg hvordan. Som en liten digresjon. MAnge spiser ikke det som er inne i skallet på krabben. Da går de glipp av en godbit. Det varierer litt fra krabbe til krabbe hvor mye man finner i skallet. Noen ganger er de bare fulle vann eller en tynn suppe. Som ikke er noe å samle på. Mens andre igjen kan være ganske velfylte. Som Forerst Gump sa "Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess så var det en cardinal på land. Kort fortalt 1 lovelig på 2 kg i den sammenlegbare. 1 rogn hummer ca 700g og en som var for liten i skotteteinene. Krabbe ja 16 stykk i skotteteinene og 0 stykk i de samenlegbare teinene helt utrolig for forandring innen et så lite geografisk område eller er det surheten på agnet som gjør seg gjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.